Leslie's historie


 

Af Kurt Renner

 

Donald Leslie var ikke tilfreds med klangen fra hans i 1937 købte Hammondorgel.

Derfor byggede han i 1940 sin første Leslie, forløberen for alle senere Leslier, nemlig Leslie Vibratone. Siden dengang blev alle Leslier fremstillet hos det ny etablerede firma Electro Music.

De for Hammond orgler fremstillede Leslier fik efternavnet "H "for Hammond.

Den første Leslie for Hammond var 31H på 30W. De efterfølgende Leslie-modeller som 21H, 22H, 23H og 51H havde næsten de samme tekniske data, men med en forstærkning på 20W.

Siden Leslie 21H kom på markedet, blev træ-kabinetterne lavet i den form, som vi kender dem i dag.

Ved bestilling af en Leslie hos Elektro Music til et bestemt Hammond orgel, fulgte der altid et passende Leslie-kit med, samt et halvmåne håndsæt for tremolo on/off. Dette blev så monteret i orglet af den lokale Hammond-forhandler. Sådan kørte man til langt op i 1950'erne.

 

Men Don Leslie fandt ud af, at når man skiftede fra tremolo 6 Hertz og ned, at der så ved aftagende omdrejning kort før stilstand af rotoren, var der et meget dominerende klangbillede, nemlig ved en omdrejnings frekvens på 1 hz. Det varede derfor ikke længe før Don Leslie udviklede en dobbelt motor med 2 hastigheder, slow/fast, d.v.s. at halvmåne-kontakten blev udvidet til også at kunne håndtere slow "chorale".

Det første Leslie-tonekabinet med disse nyheder var Leslie 122 ( "H" for Hammond blev hermed slettet).

Hammond orglerne B3, C3 og RT3 fik nu fremover (foruden den obligatoriske PR-40 5 pins tilslutning) ofte også en 6 pin tilslutning for Leslie 122.

Da i begyndelsen af 60'erne de "selfcontained" Hammond orgler A100 / M100 kom på markedet, reagerede Electro Music med at komme med en ny Leslie 251. Det var en asymmetrisk 2-kanals Leslie specielt lavet for disse to Hammond modeller. Den ene kanal blev brugt som audio kanal, og den anden til at overføre rumklang fra orglernes reverb forstærker til Leslien's 2 stk. ovale 6x9" speakers.

Kunderne efterlyste dog efterhånden en mere enkel og ukompliceret tilslutning af Leslierne - ikke kun for Hammond orglerne, men også for de mange andre orgelmærker, som efterhånden kom på markedet.

Electro Music udviklede derfor en pre-amp. ved navn Combo Pre-Amplifier I med Leslie styring slow/fast, 2 jack indgange og volume kontrol. Tilkobling fra orgel skete med et almindeligt jackstik, og udgang til Leslie skete med et 6-polet Leslie-kabel.

Samtidig med denne pre-amp lavede Electro Music en ny asymmetrisk Leslie, som fik navnet Leslie 147. Forskellen mellem Leslie 122 (symmetrisk), og 147 er stort set kun, at 147 er asymmetrisk (single tråds Leslie), som jo er en forudsætning for denne pre-amp's tilslutning.

Med denne pre-amp (forforstærker) var der også mulighed for at lave en vis form for "overdrive". Vil man hellere have en mere varm, og ikke en overstyret rør-sound, måtte man også med denne Leslie installere et Kit.

Kabinet-varianterne for Leslie 122, 251 og 147 var Leslie 222, 351 og 247, som (måske mest for damernes skyld) havde et mere stuevenligt udseende.

 

Da Hammond M3 kom på markedet i 1955, blev Leslierne 122 og 147 også lavet i en forkortet version for at opnå en mere optisk tilpasning for mindre orgelmodeller. Disse ca. 20 cm mindre kabinetter blev kaldt for model 142 (122) og model 145 (147).

Senere kom der Leslier med indbygget reverb (rumklang) og reverb-forstærker benævnt med R/RV - eks.122R og 147RV - på markedet.

Der kom også en spareversion af Leslie122, nemlig Leslie125 med en 20W rør-forstærker. Top-rotoren var her sparet væk.

 

Fra ca. dette tidspunkt og fremover var tiden, hvor rør-teknikken efterhånden blev afløst af transistor-teknikken, de såkaldte solid-state Leslier. Dette gjaldt også for orgel-produktionen.

Hammond begyndte sidst i 60'erne at producere elektromagnetiske transportable orgel modeller som L100-P, P100 og lidt senere Porta B - den amerikanske, for stage musikere.

Som svar på dette kom Electro Music i 1969 ud med den første solid state, nemlig Leslie Pro900. Det var et 2-delt kabinet lavet af spånplader og behandlet med sort strukturlak, senere Pro-modeller med vinyl/nappa betræk.

Pro900 havde en 100W solid state forstærker med 3 kanaler:

- 40W for tromle-rotor,

- 30W top-rotor, og

- 30W for rumklang.

Leslie Pro900 anbefalede Hammond for orglerne i L-, M-, E-, og A-serien. Leslie-styring igen med Kit og halvmåneomskifter.

For ikke Hammond-modeller lavede man en pre-amp ved navn Pre-Amp DeLuxe i lighed med Combo Pre-Amp'en for rør-Leslierne 125 og 147.

Pre-Amp Deluxe blev herefter også brugt til Leslie modellerne 910, 925 og 950.

Igen kom der en spareversion for 900'eren, nemlig i 1970 Leslie 825, hvor horn-rotor og reverb blev sparet væk. Tromle-rotoren havde en 12" bredbåndshøjttaler med en 50W forstærker.

Hammond anbefalede P100 for denne Leslie. Til Leslie-styring blev der fremstillet en ny pre-amp, Pre-Amp II, som senere også blev brugt til Leslie 760.

 

I 1971 kom nok de mest populære Leslier i Pro serien på markedet, nemlig Pro760 og Pro 925. Særlig Leslie Pro760 lænede sig meget op ad 122/147, både i størrelse og også da Pro760 i 1972 kom frem i træ-kabinet i lighed med 122/147. Træ-kabinettet blev senere omdøbt til 770.

760/770 er en asymmetrisk Leslie med top-rotor på 35W, bund-rotor 55W = total 90W, med udvendig lydstyrke kontrol for top-og bundrotor og master-lydstyrke.

Den nye Leslie Pro925 havde samme kabinet størrelse som Pro900, med en effekt på 140W, og havde de bedste højttalere som var på markedet dengang, nemlig JBL type D-130 F til bas, og JBL type 075 Tweeter for top-rotoren samt 4 stk. stationære højttalere 6x9".

 

Den ypperste Leslie model i Pro serien var nok Pro950 - 1,70 meter høj. En Show-Model.  Den havde fire synlige Leslie- tromler placeret under hinanden, med hver en 12" bredbånds-højttaler og med hver sin 50W forstærker.

Tromlerne havde påmonteret motiv-skiver foran, som gav en fantastisk optisk virkning, når Leslie-tromlerne kørte rundt. Electro Music kaldte dem for psychedeliske motiver. Disse skiver kunne også skiftes ud med andre motiver. Der var også lyseffekter i forskellige farver som blev styret af forstærkerne. Tilkobling skete igen med Pre-Amp Deluxe. Pro 950 blev dog taget ud af programmet igen 1979.

Det skal dog nævnes at Electro Music også på dette tidspunkt lavede en mindre Leslie, nemlig Leslie-Box 16 uden top-rotor. Med en 10" bredbåndshøjttaler til tromle-rotoren.

 

I 1973 kom den sidste træ-Leslie for elektromagnetiske orgler på markedet nemlig Leslie 710, 90W lavet til Hammond T500 og til nogle andre efterfølgende elektroniske Hammondorgler som eks. Concorde, R100 og Regent m.m. Træ-kabinettet kunne fås i 2 varianter.

Mens horn-rotoren forblev uændret, befandt der sig i underdelen en 15" bashøjttaler, og en Rotosonic tromle med en indbygget 6x9" bredbånds højttaler. Desuden havde den 2-kanals asymmetriske 710'er, 2 stationære 6x9" højtaler. De fleste solid state Leslier som blev bygget herefter, havde Rotosonic princippet for mellem-og højtonesystemet.

Firmaet TREK II lavede specielt til denne Leslie et aktiv filter kaldet LCO-1A CROSSOVER, som kan fås den dag i dag, der holder bas- signaler (under 150Hz) ud af Rotosonic'en. Disse signaler dirigeres i stedet gennem den stationære kanal til en 15" bashøjtaler.

Leslie 710 havde således den fordel, at lavfrekvens-signaler fik direkte udstråling uden om tromle-rotoren. Det må også være den rigtige måde at behandle audio bassignaler på.

710's ulempe er nok, at den noget tungere Rotosonic tromle er lidt længere om at komme op i omdrejninger. Men en god o-ring og en korrekt motorjustering kan gøre underværker.

Der gik dog en årrække før nye solid state (transistoriserede) Leslier kom på markedet.

 

I 1978, kom en ny 2-kanals Leslie HL722 med en total forstærkning på 215W på markedet. Specielt fremstillet for Hammond B-3000 (70'ernes svar på den gamle B3).

Det var en ny solid state forstærker, med et bas-refleks speaker system d.v.s. næsten tør bas (Cross-Over 200Hz) fra en 15" bas-speaker. Den havde et 4-kanals aktivt cross-over network, et for hver kanal:

- Horn-rotor

- Rotosonic

- Keybord kanal med 3 stk. 6x9" speaker og

- 15" Bass-drum speaker.

Alle 4 kanaler havde lydstyrke-kontrol udvendig.

Desuden havde Leslien 2' Treble Response control switch'er (TRC) placeret udvendig på siden, en for hver kanal, og et 'anti-thump' kredsløb, som forhindrer "blop" i højttalerne ved tænd/sluk.

Skal 722'en tilsluttes et andet Hammond orgel, f.eks. et symmetrisk rørforstærker-orgel, er det en fordel at kunne bryde den stationære kanal med en on/off kontakt, således at den direkte stationære audio-udstråling bliver brudt ved ren Leslie- kørsel.

HL 722'rens søstermodeller er 715, HL 822 og 815, de to sidstnævnte som Pro spil-ud modeller i sort nappa., men alle med samme indmad. Der blev også her lavet 2 afkortede versioner nemlig HL-422 for Hammond 3000, og model 415, begge som trækabinetter.

Det skal dog bemærkes, at både den nye Leslie 122-XB, og alle Rotosonic Leslier har den ulempe, at bund-tromlen kører den forkerte vej rundt, (men dette dog kun, hvis man mener de skal køre rundt på samme måde som alle andre ældre Leslie modeller), men der kan helt klart høres forskel, særlig i chorale/slow funktion. Men det kan der rådes bod på.

Til sidst Leslie X-77-L tonekabinet specielt lavet for Hammondorgel X-77. Denne 4-kanals Leslie med hver en 50W forstærker, havde således en max. effekt på 200W.

De tekniske data:

1: Leslie med horn-rotor, og Rotosonic tromlerotor for mellemtone området.

2: Stationær tør kanal med 2 stk. 6x9" højtaler.

3: Tør pedal kanal, 15" højtaler.

4: Percussion kanal med en 8" bredbåndshøjtaler.

Leslien havde både en Tremolo og en Chorale Generator indbygget i kabinettet.

Desuden havde Leslien en scanner og en space/chorale generator med en excentrisk remskive, som blev drevet af Rotosonic-drum akslen.

Dette meget omfattende Leslie produkt med megen mekanik, som både skulle levere Leslie-effekten og vibrator effekter, skyldes nok en mangel i orglet X77, nemlig den manglende Scanner-vibrato, som f.eks. den der sidder i Hammond H100. Man ville åbenbart holde alt mekanik (bortset fra tonehjulsgeneratoren) ude af orglet, for derved at gøre den mere servicevenlig.

 

- Kurt Renner

 

 

Leslie 122, 147, 251

Leslie 125, 120, 825, combo 16

Speaker placement

Leslie Pro 760

Leslie Pro 760

 

 

Musik Index

Forsiden