Jazz Noter, 1


Store og små indtryk fra jazz- og bluesmiljøet, del 1

Nedenstående jazz noter er hovedsagelig hentet fra Kort Nyt rubrikken, og skulle gerne give et indtryk af en række større og mindre musikalske oplevelser fra jazzens verden.

Jazznoterne er alle et udtryk for min personlige mening, og kan sagtens være behæftet med fejl og mangler. Hvis du derfor har kommentarer, tilføjelser eller rettelser til nedenstående, hører jeg meget gerne fra dig. Skriv til:

og jeg vil tage stoffet op til overvejelse.

Jeg beklager meget, hvis enkelte links ikke virker. Det skyldes at internettet ustandseligt ændres. Ofte skal man kun et par uger frem i tiden, før et link flyttes eller slettes. Prøv evt. at søge artikler v.h.a. Google, eller musikoptagelser hos YouTube.

Venlig hilsen
Kurt Starlit

 

--------------------------------------------------
2002.Okt.19
Støv på stjernen
Hørt i radioprogrammet Stardust (102.3 MHz) v. Finn Kragerup:

Så kommer der igen et pladeønske, denne gang udtaget på vores e-mail adresse stardust@dr.dk.
Afsender er Kurt Starlit i Brøndby, som bl.a. ønsker et nummer med pianisten Erroll Garner - "In a little Spanish Town" - fra et dobbelt CD album med titlen "Solo Time".

Men desværre må jeg melde pas, for vi har den ikke, og det må Starlit have haft en formodning om, for han tilføjer: "Hvis nummeret ikke er til at fremskaffe, vil jeg foreslå "One Good Turn" fra Magician LP'en, hvor der foruden Garner's trio bl.a. medvirker Norman Gold på orgel."

Jamen tak for det, for den kan vi klare!

Ja, jeg havde en formodning, og nu blev den altså bekræftet: Garner's til dato suverænt bedste udgivelse er stort set ukendt i Danmark - det er vel kun Kurt og hans onkel som kender pladen. Det er sgu for slemt at den ikke engang er kendt AF OMTALE i jazz-fag-kredse, men sådan er situationen åbenbart. Jeg græmmes.

I alt 32 numre er indspillet i Detroit d. 7. juli 1954 over en standard tre timers session på et tidspunkt i EG's karriere, hvor han var på sit højeste. Numrende viser endnu tydeligere end hans trio-indspilninger, hvilken original og stilskabende pianist han var. Som sædvanlig er alt improviseret, alt er first (and only) takes, han gik simpelthen ind fra gaden og spillede hvad der faldt ham ind. Det fortæller noget om hans klasse.

Derudover dokumenterer billeder fra de indlagte noter, at han både røg og drak. Det har der ellers hersket en del tvivl om, eftersom alle officielle billeder igennem årene har været renset for alt som kunne antyde ukirkelig aktivitet.

Jeg fik CD'en skaffet hjem fra USA, hvor den i 1992 (femten år efter Garner's død) blev udsendt i et begrænset oplag. Af samme årsag blev den omgående et samlerobjekt.

Søger du en plade, CD eller andet (ny eller brugt), så prøv Amazon, som kan fremskaffe det utroligste.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2002.Nov.17
Hubert on-line
Forleden dag ringede Onkel Hubert, han var i højt humør, selv om det er svært at høre præcis hvad der bliver sagt (råbt), en klaverbokser banker løs i baggrunden (eller er det forgrunden?) og han spiller højt, kan jeg godt fortælle - hele hytten runger.

Det gør Onkel også da han brøler: "Jeg går lige ovenpå og tager knoglen", inden han kyler røret fra sig.......der er ingen tvivl om hvem pianisten er, han får lov at banke uforstyrret ind i Kurt's papører i et par minutter oder so, mens Onkel gungrer rundt ude i køkkenet, vælter en tallerken på gulvet, snupper en balje kaffe og sluttelig humper op ad trappen mod telefonen.......jo, han synes lige Kurt skulle høre et stemningsbillede fra jazzens vidunderlige verden, mens Hubert Himself borer og banker og verden udenfor pisker afsted som om fanden var i hælene....man bli'r så glad med Garner!

Jamen, jeg er helt enig, men......hvad skal man sige.....det er bare....,jeg mener.....
Du skal sgu ikke mene noget, jeg kan alligevel ikke høre en skid, brøler Onkel og smadrer knoglen på.
The rest is silence.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2002.Dec.13
Vestre Kirkegård
På den daglige cykeltur kiggede jeg en grå og stille novemberdag indenfor på Vestre Kirkegård, den er jo kendt for de mange berømheder som ligger begravet her. Skal jeg nævne navne?
Jamen vi ta'r et par stykker og springer hensynsløst resten over:

          - Louis Pio
          - Thorvald Stauning
          - Jens Otto Krag (faktisk ligger alle de kendte sosser her)
          - Carl Nielsen (komponist)
          - Thad Jones (jazz musiker og orkesterleder)

Vestre Kirkegård er Danmarks største med et areal på 54 hektar. Den blev anlagt i 1870 og er blevet udvidet flere gange. Ud mod Sjælør Boulevard står der en flot række poppeltræer, den øvrige kirkegård er præget af elmetræer. I nærheden af hovedindgangen står et mindesmærke for de tyske soldater, der faldt ved et tysk angreb den 9. april 1940 ("For de faldne"). Der findes også afdelinger for færinge- og grønlændergrave, grave for Frelsens Hær og for muslimer, for tyske soldater og flygtninge fra Anden Verdenskrig.

Her kan man sagtens få en dag til at gå.

Vestre Kirkegård
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2002.Dec.26
Telefon fra Paris

Telefon fra Paris, hvem ringer dog til mig,
oh-la-la-la-la, oh-la-la-la-la.
Telefon fra Paris, nej er det virk'lig dig,
oh-la-la-la-la, det er mig.

Hvo'n det går, jo det går, vist tænker jeg på dig,
og du, ja-ja du, nej tænker du på mig.
Telefon fra Paris, det er næsten samme pris som billet
- du har ret - med jet.

Ovenstående er et udpluk af teksten til en sang vi sang dengang de kunne skrive tekster. Det hjalp gevaldigt hvis sangeren havde humor og selvironi, hvilket heldigvis var tilfældet med Bill Ramsey, som først og fremmest var amerikansk soldat i Tyskland i 60'erne. Han var en stor kraftig bamse med fuldskæg, som ved siden at militærtjansen fik muligheden for at indspille et par plader samt underholde på de amerikanske baser. Han havde en stor stemme med swing og varme.

Hvordan han kom til at tale dansk med umiskendelig (men charmerende) engelsk accent ved jeg ikke, men han optrådte på dansk TV med nummeret "Pigalle" (Die grosse Mausefalle), hvor han synger en hyldest til Paris (bakket op af et kor og Adalbert Luczkowski & ork.) der ligesom telefonnummeret er ret morsomt.

"Pigalle" (A-side) og "Telefon fra Paris" blev udgivet som singleplade og hittede Danmark i 1964. Hjemme i Gullandsgade købte min stedfar Orla pladen og nummeret blev regelmæssigt spillet for fulde gardiner, så jeg i dag kan teksten udenad kl. tre om natten (om det ønskes).

Bill Ramsey havde et par hits i Tyskland, men gik efter et par år fuldstændig i glemmebogen. Heller ikke på internettet er det muligt at finde noget om ham. Det er synd - han havde talent - men det var sjovt mens det varede.

"Telefon fra Paris", Bill Ramsey m. kor, Erich Werner og hans orkester, Polydor, NH 22974
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Jan.19
Endnu et højdepunkt
For en måned siden modtog jeg en CD som indeholder en re-mastered udgave af to originale Erroll Garner LP'er: "Dreamstreet" fra 1959 og "One World Concert" fra 1963. Sidstnævnte er indspillet live under verdensudstillingen i Seattle i august 1963 og viser Garner med en vitalitet og opfindsomhed som selv efter Garner standard er ud over det almindelige. Indspilningskvaliteten på live numrene er fin, man hører alle detaljer, ligesom reaktioner fra salen kommer klart igennem.
Den skal på Top-Ti.
Mindst.

TELARC ARCHIVE CD-83350
Dreamstreet / One World Concert

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Jan.23
Jazzpiano Festival
Meddelelse fra Jazzpianoklubben:

Jazzpianofestival juli 2003

Jeg har nu fået accept fra Copenhagen Jazz Festival (CJF), at Jazzpianoklubben kan afholde en jazzpianofestival på Borups Højskole i 2 dage under CJF i juli uge 28.
Det er jeg glad for. Nu lægger der et stort stykke arbejde forude.
Vi skal tilstræbe højest muligt professionelt niveau.
Jeg har skrevet meddelelsen ud på den internationale jazzpianist liste og inviteret dem til København.
Projektledelse de 2 dage er : Anni Sandermann, Henrik Nielsen og jeg.
Vi vil præsentere for publikum de forskellige stilarter for jazzpiano på scenen i den store sal, hvor der er et Steinway flygel. Nogle vil spille solo og nogle med en rytmegruppe.
Publikum skal kunne komme og gå, som de har lyst i dagtimerne.
Der er ingen entre.
På de to aftener vil der blive afviklet 2 koncerter med berømte jazzpianister med deres trioer, som CJF står for.
Her vil der være entre.
De udenlandske pianister, der melder sig som deltagere skal som gæster have første prioritet for at spille og lave promotion, da de jo må betale dyre rejse og opholdsomkostninger.
Dette vil begrænse antallet.
Men vi håber selvfølgelig at have plads til alle, der har lyst.
Hvis I har nogle gode ideer, hører vi gerne.

Venlig hilsen
Projektledelsen:
Anni Sandermann, Henrik Nielsen og Per Krogen

Har du interesser indenfor jazzklaver, vil jeg anbefale et medlemsskab af klubben, serviceniveauet er imponerende, man modtager ofte informative mails, desuden arrangeres koncerter og fora ("forummer") hvor klavertekniske problemer diskuteres plus en masse andet.
Play it again, Per....

Jazzpianoklubben
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Jan.25
Garner og gimperne
TV4 havde d. 18. januar en portrætudsendelse om impressario og koncertarrangør Niels Wenkens. Til Tommy Troelsen fortalte han interessant og spændende om sin lange karriere og alle de koncerter han har arrangeret herhjemme med blandt andre The Beatles, Rolling Stones, Kinks, Who og - af alle - Erroll Garner.

Efter koncerten skulle Garner og Wenkens ud og kigge på byen, og tog derfor ind til ADLON i Nørregade. Her kunne man finde de høje lyshårede piger, som Garner kunne li'. Han havde snart kigget sig en model ud.
- Hvad koster hun, spurgte Garner.
- Det skal du ikke tænke på, svarede Wenkens, bare spil lidt på klaveret derovre, så ordner jeg det andet.
Wenkens forklarede videre, at før Garner kunne spille, måtte han dog have en telefonbog. Han var cirka halvanden meter høj, så han måtte nødvendigvis have en telefonbog som underlag....

Og apropos kvindeinteresser, så har der været en del gætterier omkring Garner og hans manager Martha Glaser's personlige forhold. Ikke at det på nogen måde var uprofessionelt, men var der et personligt forhold de to imellem? Det virker som det mest sandsynlige, men der har aldrig stået noget desangående hverken på eller mellem linierne. Men nu ved vi da ihvertfald at Garner overhovedet havde (andre) kvindelige interesser. CD'en "Solo Time" viser desuden (i de vedlagte noter) for første gang Garner i selskab med cigaretter og spiritus (i parantes bemærket udkom denne CD med de afslørende billeder femten år efter Garner's død).

Som klaverbokser havde han vel nærmest gudestatus, men nu ved vi altså, at han også som menneske havde visse behov. Ikke at det overrasker, men det overrasker at det åbenbart skal være hemmeligt, at alt i den afdeling skal hentes frem med lup og lokkemad.

Nå, ligemeget, Garner var en stor personlighed og en stor pianist - måske den største. Derfor kan man også sagtens bære over med en lidt snerpet markedsføring. Hvad årsagen så kan have været....
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.01
Kan krager synge?
Forleden dag, da jeg forsøgte at brumme mig igennem "Højt på en gren en krage", gik det modstræbende op for mig, at jeg havde glemt teksten - især stykket med "sim-sa-la-bim" o.s.v.

Nå, men hvad, man kan vel bare tælle sig frem, den går sikkert i 3/4 (tre-fjerdedelstakt). Jeg kunne stadig ikke få teksten til at stemme....

Fat i tekst plus node, som til min store rædsel viser sig at stå i 5/4, altså en såkaldt "skæv" taktart, som af de fleste amatørmusikere regnes for så svær at spille, at man skynder sig væk, hvis man får øje på fluepapir (noder) i denne afdeling. Fem-fjerdedels-takten får mange til at tænke på saxofonisten Paul Desmond, der skrev nummeret "Take Five". Som medlem af Dave Brubeck's kvintet blev stykket første gang indspillet på albummet Time Out i 1959. Siden er kompositionen - trods sin vanskelige tælling - blevet en standard i jazzkredse.

Børn har i generationer sunget kragesangen uden tanke for, at den er vanskelig. Spekulationerne har højst gået på, at det var synd for den stakkels krage - og måske også at jægeren var en kedelig karl. Det er ligesom med humlebien der ikke kunne flyve.....den vidste det ikke.

Første vers:

1Højt 2på en 3gren en 4kra-a-5ge,
sim-sa-la-2bim-bam-3ba-sa-la-4du-sa-la-5dim,
1højt 2på en 3gren en 4kra-a-5ge 1sad.

Så kom en hæs-lig jæ-æ-ger,
sim-sa-la-bim-bam-ba-sa-la-du-sa-la-dim,
så kom en hæs-lig jæ-æ-ger hen.

Han skød den stak-kels kra-a-ge,
sim-sa-la-bim-bam-ba-sa-la-du-sa-la-dim,
han skød den stak-kels kra-a-ge ned.

Nu er den stak-kels kra-a-ge,
sim-sa-la-bim-bam-ba-sa-la-du-sa-la-dim,
nu er den stak-kels kra-a-ge død.

tekst J.L. Heiberg
tysk melodi (komponist ukendt)

Højt på en gren
Gamle danske sange
Syng en sang
Dave Brubeck I
Dave Brubeck II
Dave Brubeck CD
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.06
Garner på DVD
Det måtte jo komme, Erroll Garner udgivet på DVD. Det er en BBC optagelse fra 1964 med Garner og hans to faste følgesvende Kelly Martin på trommer og Eddie Calhoun på kontrabas, der i TV-studiet med et inviteret jazz publikum spiller så hårene rejser sig. Det er første gang Kurt ser Garner i levende billeder og det har været både morsomt og imponerende.

MORSOMT fordi der altid er en lystig stemning når Garner spiller og fordi musikerne indbyrdes har det sjovt, og IMPONERENDE fordi han spiller de mest umulige ting let og ubesværet. Manden har udstråling som bare fanden, har tydeligvis kontakt med sit publikum og sine medspillere. I perioder ser han slet ikke på klaviaturet, men kommunikerer visuelt (og musikalsk) med sine musikere og publikum, og alligevel afløser det ene musikalske mirakel det andet. Alt hvad Garner spiller er vanvittig svært, f.eks. skiftes der gentagne gange toneart i selv meget svære numre. Garner kan alle de tekniske tricks uden at det bliver opvisning. Der er hele tiden sjæl og nerve tilstede.

Alt er improviseret, hverken han selv eller de medbragte musikere har nogen anelse om, hvilke numre der skal spilles - det afgøres i nuet. Når vi er oppe i de højder, er det berettiget at bruge betegnelser som kunst og særklasse.
Hvad Niels Wenkens tidligere har oplyst om Garner's brug af telefonbøger, bliver bekræftet her: han sidder faktisk på to tykke telefonbøger.

Klaveret er som altid et Baldwin Piano, som havde de egenskaber han kunne bruge.

Rent lydmæssigt er optagelsen ikke verdens bedste, men dog udmærket. Klaveret står (lydmæssigt) langt fremme, man ser tydeligt en mikrofon der hænger ind over klaverstrengene, bassen er ligeledes optaget med en mikrofon påmonteret, men trommerne burde have været mixet lidt længere frem. Billedmæssigt er det en sort/hvid optagelse og lyden er mono, men det betyder altsammen ikke alverden, for Garner & co. opvejer alle tekniske begrænsninger ved at spille med indlevelsesevne, kunnen og genial improviseren - alt på rette tid og sted.
Som kun Garner kan.

Announcement
In performance
amazon.com
kultur.com
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.08
Tisvilde Jazz
Der er kommet et tilbud om højskoleophold, som ser spændende ud.
Måske er andre interesseret, derfor lader vi tilbuddet tale for sig selv:

Jazzens Historie
Fortalt af danske jazzmusikere
9.-14. marts 2003

Tisvilde Højskole
Julsgårdsvej 1-5
3220 Tisvildeleje
Tlf. 48 70 76 36

Tisvildeleje Jazz - et nyt begreb i jazzverdenen.
For fjerde gang afholder Tisvilde Højskole et kursusforløb, hvor kendte spændende jazzmusikere kommer og fortæller fra et rigt liv med jazzen. Der bliver spillet musik fra CD og grammofon, vist videofilm/klip af nogle af de mest mindeværdige jazzoptagelser på storskærm.. Der bliver fortalt jazzanekdoter både i Højskolens hyggelige lokaler, men også når naturen bliver indtaget på dejlige gåture, hvor snakken selvfølgelig går. Efter en lang lærerig dag er det dejligt at læne sig tilbage i dagligstuen og lytte til jazzkoncert eller bare hygge sig med hinanden.
Glæd dig

Se i programmet hvem koncerten omfatter denne gang.

I 2002 kunne vi præsentere bl.a. Jesper Thilo, Hugo Rasmussen, Ole "Fessor" Lindgreen, Bent Fabricius Bjerre, Arne "Papa Bue"Jensen, Adrian Bentzon, Hans Knudsens JumpBand, Claus Forchhammners Orkester, Jazzkvartet Spar To m.fl. Jazzens Historie i foråret vil koncentrere sig om jazzen i 30´ernes USA. Vi skal møde bl.a. Benny Goodman, Billie Holiday, Ben Webster, Coleman Hawkins, Teddy Wilson, Duke Ellington og mange andre.
Kursets formål er at præsentere en bred vifte af nogle af jazzens største kunstnere nogensinde.
Kursusleder er Mogens Johansen.
Rigtig god fornøjelse

PROGRAM

Søndag d.9. marts
Kl.11.00 - Ankomst og indkvartering
Kl.13.00 - Præsentation af ugens program (v. forstander Mogens Johansen)
Kl.15.00 - Fælles kaffebord.
Kl.15.30 - Oversigt over nogle af 30´ernes store jazzprofiler.
Kl.19.30 - Benny Goodman. Mister Swing King (v. Mogens Johansen)
Mandag d.10 marts
Kl.09.30 - Duke Ellingtons Orkester (v. Leif Bjerborg)
Kl.11.00 - Vi går tur og samler appetit til middagen.
Kl.14.00 - Duke Ellingtons Orkester - Store solister. (v. Leif Bjerborg).
Kl.19.30 - Billie Holiday, Teddy Wilson, Lester Yong (v. Mogens Johansen)
Tirsdag d.11 marts
Kl.10.00 - Formiddagstur til "Troldeskoven"
Kl.14.00 - Ben Webster og Coleman Hawkins. Jesper Thilo fortæller om sine møder med to jazzgiganter.
Kl.19.30 - Jazzvideoteket viser optagelser med de herrer Ben Webster - Coleman Hawkins.
Onsdag d.12 marts
Kl.10.00 - Timme Rosenkrantz.
Et bemærkelsesværdigt menneske og jazzvidne i New York´s sorte Harlem (v. Mogens Johansen).
Kl.13.00 - Fri eftermiddag.
Kl.19.30 - Berømte jamsessions. "The Lady sings the blues" Billie Holiday, Lester Young, Coleman Hawkins, Roy Eldridge, Gerry mulligan, Ben Webster m.fl. (v. Jens Sølund).
Torsdag d.13 marts
Kl.10.00 - Louis Armstrong. What a wonderful World. (v. Mogen Johansen)
Kl.16.00 - Fra Jelly Roll Morton til Fats Waller, sangskriveren, komponisten og stridepianisten (v. Per Tværgård).
Kl.17.30 - Aperitif i foredragssalen.
Kl.18.00 - Festmiddag.
Kl.19.30 - Jazzkoncert med Mogens Johansens Jazzquintet.
Fredag d.14 marts
Kl.09.00 - Hjemrejse.
Praktiske oplysninger
Sted: Tisvilde Højskole, Julsgårdsvej 1-5, 3220 Tisvildeleje Tidspunkt: 9-14 marts 2003
Transport: Bus fra Åboulevarden 56, København kl.10.00. Retur fra Højskolen kl.09.00
Pris: 2.825,- kr
Der ydes tilskud til pensionister bosiddende i Københavns Kommune. Pris 2.375,- kr
Tillæg for enkeltværelse 250,- kr
Ekstra rabat for medlemskab af Pensionisternes Samvirke 100,- kr
Tilmelding: Tlf. 48 70 76 36, Tisvilde Højskole
Eller: Tlf. 35 37 24 22 Pensionisterne Samvirke
Dagskema
08.00 Morgenmad
09.00 Fællesmøde og -sang i Foredragssalen
10.00 Drikkepause
12.00 Middag
15.00 Kaffe med brød
18.00 Buffet
20.00 Aftenkaffe
Gæster på skolen kan invitere gæster, hvis det er aftalt med kontoret dagen forud.
Et måltid koster 45,- kr, om søndagen 55,- kr.
Kaffe med brød koster 15,- kr

Tlf. 48 70 73 22 er gæsternes mønttelefon

EKSTRA EKSTRA EKSTRA EKSTRA EKSTRA EKSTRA
Som noget helt nyt er der en bonus når du melder dig til kurset. Du får muligheden for at komme til Showtime på Menstrup Kro d.15 marts, hvor Papa Bues Viking Jazz Band og Tante Tillies Fodvarmere spiller. Sidstnævnte med Mogens Johansen.
Her er tale om et rigtigt jazztilbud. Den aktuelle pris er kr. 418 for hele arrangementet. Din pris er kr. 118, så skynd dig inden der bliver udsolgt. Prisen er incl. bustransport fra DGI-byen ved Københavns Hovedbanegård.

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.15
JAZZCUP
For et halvt års tid siden åbnede en ny jazzbiks i den indre by. Ikke alene er det en butik med speciale i jazz, man kan også HØRE musikken under hyggelige former. Det sker i husets café, hvor man samtidig kan nyde en vand, kaffe, fadøl eller vin.

Indehaver er Bjørn Rohde, som også står bag en række CD-udgivelser fra Music Mecca. Den daglige ledelse varetages af jazzveteranen Bent Kauling, kendt fra bl.a. Bristol Music Center på Strøget.

Der bliver serveret levende jazz på udvalgte dage, fortrinsvis små besætninger, duo og trio.
Godt at der stadig er nogen der tør!

Jazzcup
CD Shop - Cafe - Jazzklub
Gothersgade 107
1123 K

Jazzcup
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.20
DR og Jazz
Brev fra Dansk Jazzforbund:

Vil du vide hvad Danmarks Radio vil med jazzen, så kom til Jazzcafé i JazzCup mandag den 3. marts kl. 16-18. Vi starter med indlæg fra de to vigtigste jazzpersoner i Danmarks Radio lige nu nemlig:
-Morten Pankoke: Chef for DR rytmisk
-Morten Vilhelm: nyudnævnt manager for DR Bigband
De vil fortælle om deres tanker og ideer med jazzen i radio og på TV, og blandt andet fortælle om Danmarks første 24-timers internet- radio, som blev lanceret for et par uger siden. Og kom så med dine idéer til jazzen i Danmarks Radio – du får aldrig en bedre chance.

Efter indlæg og diskussion af jazzen i Danmarks Radio tager vi en generel diskussion omkring jazzen lige nu – du vælger emnet. Du kan blandt andet fortælle os her på Dansk Jazzforbund hvad vi kan gøre for dig. Og vi kan samtidig informere dig om vores seneste tiltag og give dig de sidste nye informationer fra Musikråd og Kulturministerium.

JazzCup ligger i Gothersgade 107, og de serverer øl og vand til byens rimeligste priser. Hvis du vil vide mere eller har kommentarer til arrangementet, kan du kontakte Carsten Lassen på mail:cl@dkjazz.dk

Vi ses!

Med venlig hilsen
Dansk Jazzforbund

Som skrevet står, har man en mening om jazz i DR, så er dette chancen for at komme til orde - og blive hørt.

DJF
DR Jazz
Jazzcup
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.22
Klaver med mer'

Brev fra Per Krogen:

Jazzpianofestival som salgsmesse for jazzpianister incl. CD'ere
Jeg arbejder stadig på at få en jazzpianofestival op at stå på Borups Højskole i dagtimerne 2 dage i juli under Copenhagen Jazzfestival. Jeg har søgt om støtte forskellige steder for at kunne engagere professionelle jazzpianister og rytmefolk, men dette er ikke afgjort endnu. Det er meningen at præsentere en ny pianist hver time for at vise de forskellige klaverstilarter, nogle solo og andre med rytme. Altså en slags salgsmesse for jazzpianister og deres CD´ere.

Dygtige jazzamatør pianister skal også have en mulighed for at spille et sæt. Det har været svært at få ukendte pianister fra USA til at komme som turister til København og medvirke med et sæt. De skal jo selv betale alle rejseomkostninger. Derimod kunne man tænke sig pianister fra Sverige, Norge og Tyskland kunne deltage.

Hvis I har nogle ideer, hører jeg gerne.

Venlig hilsen
Per Krogen

Jamen så vil jeg da gerne foreslå Errol....., nå ham kender du....
Hvad så med Ole Dixon.....nå er han død....
Ja så er der selvfølgelig også Søren Brun, ham med Nuser og hunden.......nå, han er optaget....
...Javel ja, nå...jamen så må I undskylde, jeg troede bare...

Med andre ord: Har man forslag til levende musikere, kan de sendes til Per Krogen på mail adressen
musikkrogen@mobilixnet.dk

Jazzpianoklubben
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Febr.26
En verden i flammer
Anden verdenskrig er et emne man aldrig bliver færdig med. En hjemmeside, som har sat sig for at dække alle aspekter af krigen, er "En verden i flammer" - en dansk guide til 2. verdenskrig.

Der er emneopdelte henvisninger (links), som gør det let at finde rundt på de mange spændende sider. Krigen er opdelt geografisk, sådan at øst-, vest- og sydfronten og Stillehavet har hver sit afsnit. Mange henvisninger (links) til andre sider om samme emne.
Husker du sangen fra 1939:

We'll meet again, don't know where, don't know when,
but I know we'll meet again some sunny day.
Keep smiling through just like you always do,
till the blue skies drive the dark clouds far away.

eller

There'll be blue birds over the white cliffs of Dover
tomorrow - just you wait and see.
There'll be love and laughter and peace ever after
tomorrow - when the world is free.

Det var Vera Lynn der sang, hun gjorde det på sin måde og hun gjorde det med stil.
Hvergang.

En verden i flammer
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Marts.11
Oscar og de andre
En undrende gæst spørger, hvorfor der ikke står et par pæne ord om Oscar Peterson og de andre klaver-giganter på Kurt's hjemmeside, når nu klaverbankeriet åbenbart har den store interesse?

Mgulp.....hvad skal man svare......jamen...jo, vores gæst har en pointe.

Svaret må blive, at hverken Oscar eller de andre har gjort overvældende eller vedvarende indtryk. De har hver deres personlige stil, som jeg selvfølgelig respekterer og anerkender, men de har trods alt ikke sat Kurt i selvsving. Der er kun een klaverbokser som decideret har RAMT (og du ved hvem vi taler om), derfor er skriveriet omkring de øvrige begrænset.

Art Tatum indtager i denne forbindelse en særstilling ved at være et decideret flop med sit indholdsløse ping-pong-og-ding-dong klimpreri ved livstruende hastigheder. Han bliver simpelthen værre og værre for hvert genhør (Fats Waller havde da i det mindste humøret med). Og Oscar Peterson.......jo, det sker da at jeg tager en tur med nattoget, men ellers er de fleste klaver-CD'er permanent udlånt til min søn, som til gengæld er begejstret for Oscar (fandens osse).

Man skal aldrig sige aldrig og jeg vil ikke udelukke, at der en dag kommer en artikel om klaverets mestre, men for tiden er det andre ting der optager pladsen i det indre univers. Beklager.

Bill Evans
Billy Taylor
Bud Powell
Dave Brubeck
Earl Hines
Fats Waller
George Shearing
Kenny Drew
Oscar Peterson
Thelonious Monk
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Marts.13
Jazz 24 timer
Danmarks Radio har bestemt sig for at tage jazzfolket alvorligt.
Derfor kan man nu høre jazz 24 timer i døgnet på den nye digitale kanal, som udsendes via internettet. Indholdet er en blanding af ny og gammel jazz. Desuden kan man genhøre alle de kendte udsendelser fra dampradioen, f.eks.

- Stardust
- Jazznyt
- Jazztimen
- Jazzlive
- Jazzprofilen
- Body & Soul
For at høre digital jazzradio skal man downloade en eller anden smart dims (som er gratis), så bortset fra at det efterhånden virker temmelig idiotisk med alle de plug-ins til hvert sit formål, så fungerer det udmærket.

Om DR Jazz
Interviews (realaudio format)
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Marts.19
Ud og swinge med Inge
Nej det er ikke Inge Andersen det drejer sig om (hun foretrækker sikkert også at blive ved klaveret), derimod Joe Spinaci & The Brookolino Orchestra som nu på fredag d. 21. marts spiller op til dans i Copenhagen Jazz House kl. 21:30. Dørene er åbne kl. 20 - 05.
Gratis undervisning i de frække dansetrin kl. 20:30 - 21:30.

Joe Spinaci – alias Carl Alberto Bettini - er født i Italien, men rykkede for ti år siden til Sverige, hvor han med sit store swingband er med til at sætte saft og kraft bag en stadigt voksende interesse for neoswing. Gangsterswing fra 30’erne kombineret med jumpblues, rockabilly og sommetider mambo eller bossanova, giver tilsammen et nyt og spændende swingmix. Joe Spinaci & The Brookolino Orchestra er i de senere år gået hen og blevet et både kendt og veletableret navn på spillestederne.

Miriam Aida - sang
Fredrik Myhr - trommer
Matts Ingvarsson - bas
Johan Olsson - klaver
Sven Andersson - tenor sax
Fredrik Kronqvist - alt sax
Mattias Gunnarsson - trompet
Erik Axelsson - trombone
Carl Alberto Bettini (Joe Spinaci) - guitar
CD - Joe Spinaci & The Brookolino Orchestra - “Where´s The Money Honey?” kan købes hos Jazz Kælderen
Skindergade 19
1159 København K.
Tel./Fax (45) 33 91 22 45
E-mail info@jazzmusic.dk
Web-site jazzmusic.dk
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Marts.21
Specialjazz
AccuJazz er en jazzradio, hvor man kan vælge hvilket jazzinstrument man vil høre og derefter en lang række solister. Prøv f.eks. at klikke på PianoJazz og lyt til de store klaverbankere. Prima Pianissimo!
AccuJazz
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.April.17
Musik under kontrol
På nettet kan man finde en musikforretning med software til overføring (og dermed bevaring) af bånd- og pladesamling til det digitale medie plus mange andre narrestreger: We are able to provide high quality, easy-to-use, affordable software such as wave editors, rippers, realtime equalizers, voice effects software, and more.
Desuden et afsnit med forklaring på de svære ord.
Check det ud på Blaze Audio.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.April.27
Wiedemann og historien
Erik Wiedemann var en intellektuel, belæst, men også meget læst journalist i sin stilling som jazzanmelder ved dagbladet INFORMATION igennem halvtreds år. Da han døde for et par år siden, blev der udsendt en bog med et udvalg af hans jazzanmeldelser igennem disse mange år. Som anmelderen Boris Rabinowitsch skriver, så behøver man ikke være enig med Wiedemann, for at få udbytte af samlingen:

Det, der gør bogen så værdifuld, er, at den lader os følge jazzens udvikling gennem 50 år, som den tog sig ud for sin samtid. Og selv om man ikke behøver at være enig med Wiedemann i alle hans betragtninger, så er han i sine analyser og i sin afspejling af tiden - inden han når frem til sine egne konklusioner - som oftest uhyre præcis.
Der er dog også et par torne:
Som Wiedemanns kollega gennem mange år måtte også jeg ikke sjældent konstatere, at jeg kunne være dybt uenig med ham. For eksempel når han i sine bestræbelser på at promovere alt nyt og anderledes fornægtede at lade sin kritiske sans råde for til gengæld at affærdige mere etablerede musikere, der ikke blev værdsat efter fortjeneste.
På den ubetingede plusside vil jeg som et sidespring - fordi det falder udenfor jazzgenren - nævne, at Wiedemann i begyndelsen af 1970'erne stod bag en række radioudsendelser i P2, hvor nye LP'er med såkaldt progressiv beat og fusionsmusik (en blanding af jazz og rock) blev præsenteret. Vi var vist mange som på denne måde fik adgang til megen ny musik, som ellers ville have været uden for rækkevidde. Ofte blev pladerne afspillet i deres fulde længde samme måned som de var udkommet. Det var på flere måder en vovet satsning, når en spritny plade fik en længere akademisk redegørelse med på vejen. Beat-udsendelserne var med til at bringe den langhårede del af populærmusikken ud til forstæderne. Det fortjener Wiedemann mange tak for.

På jazzfronten har han efterladt sig en stak fine jazz-anmeldelser som - om man er enig eller uenig i konklusionerne - tegner et billede af jazzens udvikling i Danmark fra 1950'erne og frem til i dag. Det fortjener han særdeles mange tak for.

Jazzen i blodet, udvalgte artikler 1951-2000
Redigeret af Christian Braad Thomsen
GYLDENDAL, 416 sider
Anmeldt af Boris Rabinowitsch i Politiken 2001.Nov.12.

Jazzhistorie
GAD
Information
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.11
Forstærkning
Der kom hjælp fra en uventet kant, da bogen "Jazzen i blodet" udkom for et par år siden. Det er en samling af Erik Wiedemann's jazz- anmeldelser i dagbladet Information fra 1951 og op til i dag. I november 1956 skriver Erik Wiedemann om Art Tatum:

Der findes musikere, om hvem man må tro, at deres instrumentale kapacitet næsten er medfødt, musikere der som den selvfølgeligste ting af verden behandler deres instrument med en sådan virtuositet, at det kun kan forstås som resultatet af en forudgiven, ekstraordinær sensibilitet i det motoriske nervesystem.

Jazzpianisten Art Tatum, der nu er død, 46 år gammel - efter længere tids sygdom, som bl.a. medførte aflysningen af hans første besøg her sidste efterår - var sådan en musiker. Den fødte pianist, fristes man til at sige. Hans instrumentale håndelag var allerede ved hans grammofondebut for 23 år siden så definitivt, at han øjeblikkeligt placerede sig som et unikum i jazzverdenen, med en stadigt voksende indflydelse på de yngre pianister og snart også med stor anseelse fra sine "klassiske" kolleger, blandt hvilke især Horowitz skal have hørt til hans beundrere. Hans fænomenale anslag og specielt egaliteten i hans hurtige højrehåndsløb har i tidens løb taget vejret fra utallige pianister i begge lejre.

Men jazzmusikeren må kunne honorere den dobbelte fordring at være både skaber og udøver, og det kunne Tatum med sin ensidigt instrumentale begavelse ikke. Derfor har hans betydning i jazzen kun været af klaver-teknisk, ikke af almen stilistisk art. Hans begrænsede melodiske åre resulterede i uendelige, stereotype højrehåndsløb og overdreven brug af citater, ofte fra det europæiske salonrepertoire, og hans usikre musikalske smag røbes desuden af hans forkærlighed for lange, mere eller mindre svulstige rubato introduktioner.

På denne baggrund er det mindre påfaldende, at hans teknik så ofte havde et udvendigt bravourpræg. Kun alt for hyppigt havde man indtryk af, at han brillerede med den, ikke for sin egen fornøjelses skyld, men for at dupere sit publikum. Hos ham var beherskelsen ikke, som hos Teddy Wilson, et middel til at fuldkommengøre det musikalske udtryk, men mere et mål i sig selv. Hans teknik var imponerende, men ikke helstøbt og dertil mærkeligt funktionsløs.

Vi er os vel bevidst at stå næsten alene med denne vurdering over for en overvældende majoritet af jazzmusikere, særligt pianister, og jazzkritikere, som omfatter Tatums værk med forgudende beundring. Men vi er også overbevist om, at han for eftertiden vil komme til at stå som en musiker, der ved skæbnens ironi blev nægtet visse afgørende egenskaber, således at hans begavelse kom til at virke sørgeligt formålsløs, til trods for dens i nogle henseender helt sensationelle format.

Kurt har - som åbenbart også Wiedemann gjorde det - ofte følt sig alene med sin kritik af Tatum, men nu er vi da to. Det er en fordobling.

Jazzhistorie
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.13
Long John
Long John Bodega på Købmagergade (gågaden v. Rundetårn) er et af Københavns gamle jazz-steder. Her kan man året igennem høre et varieret program indenfor den swingende del af jazzen. Inge Andersens Swingtet (trio) spiller derinde med mellemrum sammen med saxofonisten Niels "Flipper" Stuart. Det er en besætning der kan give det indre univers en rystelse, som holder et par dage. Inge Andersen spiller fremragende autodidakt klaver og Flipper gør det samme på saxofonen.

Billedet fra bodegaens hjemmeside viser Leonardo Pedersen's Jazzkapel med de tre saxofonister Leonardo, Bent Jädig og Jesper Thilo som dagens solister, der gav den en på frakken sidste sommer. Huset var stopfyldt to timer før koncerten, så Kurt & Co. måtte stå ude på gaden. Men også her kunne man nyde musikken...

Selvom Long John således repræsenterer det kendte, det stabile, er der på en anden front sket visse forandringer indenfor de sidste par måneder:

Klavs Kofoed er fratrådt og indtil ny bestyrer er fundet, ledes restauranten af den tidligere ejer Thomas Jensen. Long John fortsætter således uændret sine aktiviteter, som et af Danmarks førende Jazzsteder. Restaurant Long John indgår i Forenede Service koncernen der har en omsætning på DKK 1 mia. og i alt beskæftiger ca. 5000 medarbejdere.

Med venlig hilsen
Peer Christian Krogh
Koncernchef
Grundlægger af Forenede Service A/S

Long John
Anmeldelse
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.18
Den Hemmelige Krystal
Erik Moseholm har skrevet en bog om et af monumenterne i dansk jazz: Radiojazzgruppen.

Gruppen præsterede det sublime, det uovertrufne, men fik ikke den anerkendelse herhjemme, som den rettelig havde fortjent. De første seks år (1961-67) fik Radiojazzgruppen pæn opmærksomhed, men den sidste snes år blev det kun til tre artikler i landsdækkende aviser. Til gengæld var der megen omtale af turnéer i Polen, Tyskland, Sverige og Italien.

Danmark var et jazzmæssigt foregangsland i de 27 år gruppen eksisterede. I den periode blev det til 635 uropførelser af værker fra 150 komponister (heraf 63 danske) fra 15 lande. Flere af dem gjorde her sine første erfaringer med større besætning f.eks. Bent Axen, Allan Botschinsky, Dollar Brand, Thomas Clausen, Graham Collier, Mike Gibbs, Ole Kock Hansen, Louis Hjulmand, Jan Kaspersen, Michael Hove.....(kort pause, Kurt skal lige trække vejret)....Erling Kroner, Joachim Kühn, Palle Mikkelborg, Ray Pitts, Sahib Shihab, Niels Jørgen Steen, Idrees Sulieman og Lars Togeby.

Radioens P2 leverede mange udsendelser - ofte direkte - med gruppen, som til fulde demonstrerede det internationale potentiale, men alligevel findes Radiojazzgruppen stort set ikke omtalt i danske leksika. Til gengæld er der fornylig udkommet en bog om Radiojazzgruppen på 358 sider med mange gode billeder.

Den Hemmelige Krystal, som bogen hedder, koster 299 kr. i butikkerne.
Hvis den bestilles direkte hos forlaget Elkjær & Hansen, tilbyder Erik Moseholm bogen til specialpris: 250 kr. incl.porto.
Bestilles på tlf. 33 32 66 64
eller på e-mail: info@elkjaeroghansen.dk

Erik Moseholm
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.25
Københavnerjazz
Copenhagen Jazz Festival skriver:

Velkommen til det første nyhedsbrev fra Copenhagen Jazz Festival her i jubilæumsåret.
Nu er årets program på gaden og den ny-designede hjemmeside er åbnet, så der skulle være alle chancer for at holde sig orienteret om sommerens jazzfestival. Vi vil løbende sende nyhedsmail ud, når vi har spændende nyt at orientere om festivalen.
God fornøjelse!

Jubilæums-programmet
Billetsalg
Årets plakatkunstner
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.28
Radio Jazz
Brev fra Krogen:

Anni Sandermann og jeg har igen produceret 3 timers Jazz Galore, som sendes i Radio Jazz fredag den 30. maj kl. 21-24. 102,9 mhz og hybridnet 104,5 mhz.

I den første time spiller vi indspilninger af Radiojazzgruppen 1962-66 under ledelse af Erik Moseholm.
Sangsolist er Lise Ringheim med tekster af Erik Knudsen.

Musikken fra CD'en skal ses i sammenhæng med den nylig udsendte bog "Den hemmelige krystal" om Radiojazzgruppen fra 1961 til 1988. Bogen giver en fin beskrivelse af en blomstrende periode i dansk jazz sammen med en række fotos af Jan Persson. I den anden time af udsendelsen har vi et spændende interwiev med pianisten Søren Kristiansen om udviklingen i jazzpiano både solo og i trioform.

Venlig hilsen
Per Krogen

Radio Jazz
DR Big Band
Big Band
Jazzpianoklubben
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.29
Lise & Poul
Hvem kender ikke Lise & Poul?

Det er der sikkert mange der ikke gør, for selvfølgelig kan man ikke uden videre gå ud fra, at parret nutildags har den samme plads i bevidstheden, som dengang de ragede godt op i nodebilledet. "Dengang" betyder i denne forbindelse i 1950'erne, hvor Lise sang i Poul Reinau's Kvartet og udgav den på samme tid sødmefyldte og smertelige "Tammy" (sangen om dig) i 1957 (Birthe Wilke's version er nok den mest kendte af de to).

Herefter fulgte "Lille Serenade", som den dag i dag er et hit på dansegulvet, cha-cha-cha som det er.
"Herlev" (Tip-toe through the Tulips) udkom i 1966 og er nok det nummer som er kendt af flest.

Men faktum er, at jazzen står hjertet nærmest, derfor har Lise Reinau igennem årende udgivet en række glimrende jazzplader bakket op af skiftende besætninger.

Poul Reinau stiftede jeg bekendtskab med, da Applejacks i sin tid (midt i 1970'erne) indspillede tre singleplader for NICOLAJ Grammofon. Reinau var (og er) en kyndig musikkender, spiller en gedigen jazz-guitar, så at komme under hans lederskab var noget vi (Kurt & Applejacks) lærte meget af - og er taknemmelige for.

Nyd gennemgangen af Poul og Lise's succesfulde karriere i henvisningen herunder.

Biografi & Diskografi
Old Stars
Anmeldelse
Tydelig jazz
Old Boys & Reinau
Århus Festuge
Mindernes sang

You're Nobody (till somebody loves you) (fra CD "Danish Delight")

Problemer (fra CD "Lise for sjov & alvor")

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Maj.30
Tricks of the trade
Gratis klaverskole for jazzinteresserede, hvor alt til faget hørende kan findes.
Har passeret besøgende nr. to million!!

The jazz piano material provided here will help you learn about jazz chords, scales, blues licks, and other tricks of the trade that professional jazz piano players use all the time. Why provide free information while everyone else is charging for it? Why not? I learn just as much as you by answering questions and participating in the discussions. You'll find out that the real cost of jazz piano lessons, or instruction in anything at all, is in the loss of all your spare time and energy, along with the social deprivation, as you dedicate yourself to the piano, the music, and the lifestyle of a jazz piano player.
Check it out!

Learn Jazz Piano
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Juni.04
Bösendorfer
Den hæderkronede østrigske klaverfabrikant Bösendorfer er gået hen og blevet 175 år. I den anledning har den danske forhandler Bach Klaver & Flygler arrangeret en udstilling af 13 koncertflygler i Odd Fellow Palæet 27. maj til 12. juni - det er med andre ord nu.

Som prikken over i'et ("as the prick over the eye", som en dansk minister engang kom til at udtrykke sig) har firmaet arrangeret en gallakoncert med tre klavervirtuoser på sidstedagen den 12. juni.

Læs om arrangementet på Bach's hjemmeside.
Koncerten bliver TV-transmitteret lover Bach, og der bliver spillet på fremragende instrumenter af fanastische musikere, så kan man vist ikke forlange mere.

Bach Recording, de tilhørende indspilningsfaciliteter, er også et studie (undskyld) værd.

Vi mødes til galla - det bli'r en oplevelse!
Bösendorfer Klavierfabrik GmbH
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Juli.11
ADLON
ADLON har siden starten tilbage i 1923 været både restaurant, natklub og jazzhus og andet godt.
I bogen "Nørre Kvarters Krønike" fra 1997 fortælles (blandt meget andet) ADLON's historie.
Den er både underholdende og interessant.
ADLON
Ung mand med horn
Værtshuse og restaurationer
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Juli.23
Musikanten
Danske biblioteker har oprettet en musikerservice på nettet:

Musikanten.dk er bibliotekernes kontaktsted for musikere og musikinteresserede i alle aldre, på alle niveauer og inden for al slags musik. Du kan enten søge blandt eksisterende annoncer eller selv indrykke en annonce og tilbyde eller efterlyse det du ønsker.

Du kan vælge imellem følgende kategorier:

- Musikere søger musikere - enkelte musikere, sangere, bands, ensembler, kor
- Folk bag musikken - alt fra klaverstemmere til roadies
- Musikundervisning - for børn og voksne, privat, på musikskoler, aftenskoler eller andre steder
- Instrumenter, grej og øvelokaler - køb, salg, lån, leje, bytte af musikinstrumenter, grej, tilbehør, pladestudier og øvelokaler
- Live musik - for dem der vil ud at spille, og dem der vil finde musik til lejligheden.
Musikanten.dk er gratis og altid aktuel. Den er baseret på nem og sikker selvbetjening, og forældede annoncer udskiftes løbende.

Finder du ikke hvad du søger, så indryk selv en annonce!

www.musikanten.dk
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Aug.13
Swingende post
fra Inge Andersen:

Kære Alle!
Minsandten om ikke DK4 de næste par dage har valgt at sende et kvarters program med Inge Andersens Swingtet.
Skulle du ha´ lyst til at kikke med, kommer her tiderne for udsendelserne:

Onsdag 13. august kl. 19.15
Torsdag 14. august kl. 05.00
Fredag 15. august kl. 06.45
Søndag 17. august kl. 23.40
Mandag 18. august kl. 22.15

De tidlige tider kan man jo altid lige stå op og se, og så gå i seng igen, ikk´ !!!!

Mange varme hilsner og på gensyn
Inge

PS
Husk at kikke på min hjemmeside hvis du vil se hvor du kan høre os live.

Swingtet
Inge Andersen
(Jeg synes alle hilsener er så varme i denne tid....)
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Aug.23
Musik på museum
Musikhistorisk Museum er stedet hvor alle med interesse for musik, instrumenter og deres historie med lethed kan spendere en dag. Med ideel beliggenhed i det centrale København (tæt på Nørreport Station) fremvises alle godterne på en pædagogisk og spændende måde.

En særudstilling om den elektriske musiks historie var et af højdepunkterne, da den blev afholdt i efteråret 2001: Strøm til!.

Museet råder over Bibliotek & Arkiv og en fin billedsamling, der altsammen står til rådighed for den besøgende.

Musikhistorisk Museum
Åbenrå 30
1124 K
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Okt.06
Play it again....
Har man et hjem med klaver, har man signaleret Kultur (med stort K) og et aktivt forhold til musik.
Men hvad nu, hvis man i virkeligheden slet ikke kan spille?
No problem, man melder sig til et kursus på nettet, f.eks. Play Piano.
De, som ikke kan høre forskel på Tjaldur og K-mol, starter helt fra bunden, og de som til daglig lister forbi konservatoriets vinduer, kan hente de sidste staldtips i afdelingen for virtuoseri.
Med andre ord er der noget for enhver.
Tryk den af!
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Okt.13
Brev fra Inge
Inge Andersen's Swingtet spiller lækker råhygge jazz på LongJohn i Købmagergade,
tirsdag d. 14. oktober kl. 17.
Besætningen er:
          - Niels "Flipper" Stuart, sax, fløjte, klarinet og vokal
          - Inge Andersen, piano
          - Tomas Raae, gæstebassist
          - Martin Roy Wade, trommer
Da det er efterårsferie, er der nok mange af vore fans der er ude og rejse, men hvis du har tid, lyst og lejlighed til at kikke forbi, vil det glæde os meget!!
Vi spiller bedre, når lige netop DU er der!!!
Håber vi ses!
Mange hilsner
Inge

Ja Inge og hendes dygtige musikere bliver man aldrig træt af.
Som skrevet står, er det i morgen på LongJohn i Købmagergade (tæt ved Rundetårn) det foregår.
Kan på det varmeste anbefales.

Inge Andersens Swingtet
Inge Andersen
Mere LongJohn under Kort Nyt 2003.Maj.13
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Okt.25
Skidesprællere
Det var ham dersens Klap-sammen-Henrik, som forleden dag fortalte Kurt om sin underlige duo, der kan finde på næsten hvad som helst. For eksempel dengang på Roskilde Festivalen, hvor de på skumbanan og cykelpumpe spillede for de utålmodigt ventende lokumsgæster.
- Et svampet og oppumpet show, forklarer han, men WC-folket kunne jo dårligt trække sig....
Derfor var der heller ingen vej udenom.

På nettet er der mulighed for at kigge nærmere på deres særprægede univers.
Et Stykke med Bart?
Jadak!
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Okt.29
Gunde & Garner
Når man hører Henrik Gunde Trio, går det op for en, at Erroll Garner ikke har levet forgæves.
Trioen swinger så det er en fornøjelse, og Gunde på piano er en professionel musiker i den bedste betydning af ordet.
Derfor er det så afgjort også en hæder til gamle Garner, at unge dynamiske musikere finder hans stil interessant og brugbar.
Men samtidig dokumenterer trioens CD, at der kun var een Garner - og at der efter al sandsynlighed ikke kommer flere.
Men trods alt: Godt gået Gunde.
Henrik Gunde Trio
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Nov.14
Hør nu her....
Anni Sandermann og undertegnede spiller atter god og afvekslende jazzmusik i Radio Jazz 102,9 Mhz (hybrid 104,5 Mhz) fredag aften kl. 21-24.
Så hvis dem, der bor i Københavns området er hjemme i aften, så luk op og swing med.
Vi har denne gang bl.a. valgt at spille numre med Ib Glindemann & His Orchestra, hvor orkestret også akkompagnerer nogle af vore kendte pop sangere, som her sættes på den ildprøve det er, at synge jazz med et big band.
Det er naturligt nok at de mandlige sangere vil forsøge at efterligne Frankieboy - f.eks. Peter Belli med Summerwind.
Venlig hilsen
Per Krogen

Jo, det er bestemt en god idé at lytte til jazzradio, men jeg vil altså godt have lov til at protestere mod at Peter Belli skulle forsøge at lyde som Frank Sinatra - det må være en joke fra The Krook.
Peter Belli lyder meget langt fra som Sinatra, og jeg tror ærlig talt heller ikke han ville slippe godt fra det, HVIS han forsøgte. Skal man være lidt ondskabsfuld - og det er venligt ment i forbindelse med Belli - så lyder han nærmest som en hæs krage når han snakkesynger sig gennem "Summerwind". Men det klæ'r Ulven Peter og det klæ'r nummeret - efter min mening pladens bedste.
Hvis Sinatra også lyder sådan, må der være sider af hans talent som er gået mit øre forbi, og jeg vil se frem til at opleve Frankiedrengen forklædt som gråkrage ved sin næste genopstandelseskoncert.
Absolute Revival.

Radio Jazz
Krogens Pianobar
Jazzpianoklubben
Musik uden tilsætningsstoffer
A string of Pearls

PS
En anden mandlig sanger - Ivan Pedersen - er også (blandt flere andre) med på pladen.
Han har en fin tone og et fint swing, men forsøger heldigvis heller ikke at efterligne andre end sig selv.
Og tak for det.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Nov.25
Lad ungdommen komme til
Den 11-årige Matt Savage har forlængst slået sit navn fast som kompetent jazzpianist.
Han har indtil nu udsendt tre CD'er med sin trio, og for kort tid siden optrådte de på Blue Note klubben i New York.
Hvad kan det ikke blive til....
Matt Savage
The Prodigy
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2003.Dec.27
Billeder af jazzen
The William P. Gottlieb Collection, comprising over sixteen hundred photographs of celebrated jazz artists, documents the jazz scene from 1938 to 1948, primarily in New York City and Washington, D.C.

Gottlieb arbejdede i samme periode for Washington Post og jazzmagasinet Down Beat, og har igennem sit arbejde været i kontakt med alt hvad der kan krybe og gå indenfor amerikansk jazz. For mit eget vedkommende var billederne af Erroll Garner ukendte, så der er m.a.o. muligheder for at finde nyt og ukendt materiale her.
Keep looking!

The Golden Age of Jazz
Search
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Febr.09
Ud og swinge med Inge

Hej, så er det tid til en lille reklame for jazzen.
Det vil glæde os at se dig:

Tirsdag d. 10. februar, kl. 17 - Long John i Købmagergade.
Inge Andersens Swingtet med
- Inge Andersen piano,
- Niels Stuart sax, fløjte m.m.
- Morten Ankarfeldt bas, og
- Martin Roy Wade trommer.
Onsdag d. 11. februar, kl. 20, Vanløse jazzklub,
caféen på Lindersvold, Jyllingevej 111 (lige ved Jyllingevej station)
Inge Andersens Swingtet med samme besætning som tirsdag.

Onsdag d. 25. februar, kl. 18.30, Restaurant Willumsen, St. Regnegade 26 Kbh.
Den dejlige sangerinde Cathrine Legardh synger lækre jazzstandards og smukke ballader.
Inge Andersen på piano, og den fantastiske Tomas Raae på bas.
Der er mulighed for spisning, men husk at bestille bord, der er rift om pladserne.
Tlf. 26 12 91 92

Søndag d. 29. februar, kl. 14, Long John, Købmagergade.
NYT! NYT! NYT!
Nu har Long John åbent om søndagen
og Inge Andersens duo med Tomas Raae på bas,
spiller hyggejazz til brunchen som du kan indtage fra kl. 12.

Håber vi ses!!
Mange hilsner
Inge Andersen

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Febr.14
Jazz på tale
Hvis man leder efter jazz på nettet, kan man f.eks. starte med Jazzportalen.
Den er slet ikke så tosset.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Febr.18
Det blå klaver
Jeg er kommet i kontakt med webmasteren på denne elegante franske pianobarside: Piano bleu
Her er lidt for enhver smag for pianister.
Flot side, men lidt kendskab til fransk er ikke af vejen.
Siden er nu koblet på det internationale netværk for jazzpianister.
Det er vigtigt for jazzen at have en franskmand, der kan kommunikere med de mange jazzinteresserede i Frankrig.
Især spiller det en rolle for dansk jazz, som jo i øjeblikket har succes i Frankrig.
Per Krogen

Det er Le Krook, som i sit utrættelig arbejde for jazzen har sendt denne aperitif.
Den er nok værd at smage på.
Sante!
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.April.24
Gravøl
"En musiker er fuldstændig afhængig af sine kollegers accept, det er altafgørende for at musikken kan fungere, publikum kommer i anden række" siger Romano. Men så er det, at kritikerne og anmelderne kommer ind i billedet som livsvigtige formidlere og forvaltere af de »smalle« kunstarters plads i den almene kulturbevidsthed og kampen om bevågenhed på markedspladsen.

JASPAR uddeles for sidste gang.
Det grædes der over i mange kroge.
Et langt stykke hen ad vejen ligger man dog som man selv har redt. Når dette års prisvinder Aldo Romano f.eks. udtaler (stærkt forenklet), at publikum kommer i anden række, er det et symptomatisk træk for mange af jazzens udøvere, at fodfolket (som betaler gildet) er koblet af. Rennomeet holdes hovedsagelig oppe af kritikere og anmeldere.
skal det jo gå galt...

Jazzen er som poesien
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Maj.06
Kongelig jazz
Det er værd at bemærke, at Copenhagen Jazzhouse har fået jazzen ind på Det Kongelige Teater. Billetter kan bestilles på jazzhouse.dk

Søren Nørbo Trio spiller 6. maj (i dag) kl. 20,30.
Herbie Hancock spiller den 5. juli.
Med Herbie Hancock har vi 3 af jazzens store pianister i byen under Jazzfestivalen.
Ahmad Jamal i Glassalen den 3. juli.
Keith Jarrett med Sonningprisen den 7. juli.
2004 ser ud til at blive et godt år for jazzpianisterne.

Venlig hilsen
Per Krogen
JazzPianoKlubben

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Juni.13
Den store brobygger
At Charles fik tilnavnet ’the Genius’ er logisk i lyset af hans stilskabende bedrifter ned gennem årene, thi ud over at være en fabelagtig sanger var han også en fremragende pianist, habil saxofonist, prægnant sangskriver samt ikke mindst en perfektionistisk arrangør og producer – alt sammen styret af et enestående visionært og fordomsfrit valg af materiale, der med den legendariske producer og pladeselskabsmand Ahmet Erteguns ord skabte et værk, hvis sum er »American music at its very best«.

Når soul og gospel er mere end floskel...

Den store brobygger
Ray Charles Online!
Biography
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Juli.08
Den musikalske krigsmaskine
Der er Copenhagen Jazz Festival for tiden, og der er et hav at vælge imellem.
Valget faldt på The USAFE Band, som i går trykkede den af på Kastellet.
Blandt andet Basie, Ellington og Goodman numre af bedste skuffe. Min favorit var Blood, Sweat & Tears arrangementet af "God Bless The Child", som blev afleveret med den præcision og indleven der gør nummeret - og sangen - til noget særligt.
En stor tak til både orkester og arrangør.
The USAFE Band
The Check Six Jazz Ensemble
(orkestret optræder under begge navne)
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Juli.12
Direkte levering
Phonofile har et tæt samarbejde med Statsbiblioteket, indehaverne af musikalske data og musikrettigheder. Dette unikke samarbejde gør det muligt at forsyne forbrugerne med adgang til stort set hele det danske musikrepertoire, digitalt og på efterspørgsel via en internet browser. Phonofile er først og fremmest tænkt som en business-to-business service. Dette betyder at Phonofile fokuserer på at gøre tilgangen til audiofiler og metadata tilgængeligt for firmaer, som ønsker at forsyne deres kunder eller partnere med on-line music shops og andre relaterede services.

Sagt på hurtigdansk betyder det, at alle via nettet får adgang til alt - mod betaling.
Jazzpianoklubben har forespurgt rundt i verden, hvad musikerne mener om sagen, og fik bl.a. dette svar, som kan give en idé om vindretningen:

I understand that music will eventually all be subscription based for X amount $ per month. You can pull off the net whatever you want to listen to. The company my husband works for now has a long-term partnership with XM Radio to support their technology requirements. XM Radio now has 2 million subscribers @ 9.95 per month whereby customized play lists of music are defined and downloded from a sattelite providing a personalized musical experience.
You can do the math as to their monthly revenues.
The wave of the future is subscription based models such as this. Wow!
Lanie

Phonofile.dk
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Aug.13
Stå af i Roskilde...

Hvorfor tage til New Orleans eller New York, når man kan tage til Roskilde!

Roskilde - nu også med egen JAZZfestival!

Fredag 13. august 2004 sker der noget ganske særligt i Roskilde: Byen har fået sin egen jazzfestival: Viking Jazz Festival. Hele byen bliver indhyldet i musik: Værtshuse, caféer, restauranter, et butikscenter, et supermarked, Sct. Jørgensbjerg Kirke og sågar Roskilde Tekniske Skole.

Orion Jazzband stævner ud fra Hestetorvet kl. 15 og går gennem byens gader for at gøre opmærksom på den store begivenhed.

Kl. 15:30 holder Roskildes borgmester, Bjørn Dahl, tale på Hotel Prindsen, hvorefter Theis´ Jazzband går på scenen. Og så går ellers det løs: 39 bands, 27 spillesteder, 3 dage!

Der er tale om et helt utroligt spændende og varieret program: Traditionel jazz, swing, blues, gypsy swing, gospel, moderne jazz, avant garde samt børnejazz.
Klik ind på Viking Festival Roskilde og se programmet.

VELKOMMEN TIL ROSKILDE!

Venlig jazzhilsen,

Pia Kloster
Foreningen Viking Jazz Festival Roskilde
Tlf. 20 28 94 28
Email: info@vikingjazz.dk
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Aug.20
Jazzpianodagen
Jeg sender hermed rapport om Jazzpianodagen, som vi håber kan blive en årlig begivenhed.
Venlig hilsen
Per Krogen


Jazzpianodagen 2004

Jazzpianodagen 2004 den 4. juli kl. 11,00-18,00 på Borups Højskole var nummer to i rækken af denne type arrangement. I 2003 havde Jazzpianoklubben ingen støttepenge, men fik alligevel gennemført dagen. I år er vi meget glade for, at vi har fået støtte fra Dansk Musiker Forbund, Kunstrådet, Danske Populærautorer, DJBFA, Kunstfonden samt Borups Højskole.
Vi har desuden oprettet en forening til at styre økonomien.

Hver hele time gav en ny pianist sit bidrag, nogle solo og andre med rytmegruppe.
Det er vigtigt indenfor den begrænsede tid at vise jazzpiano i dens mange stilarter fra år 1900 og frem til i dag.
Borups koncertsal er en perfekt ramme med det store Steinway flygel og den gode akustik.
Der var stor tilstrømning hele dagen af et piano interesseret publikum (nogle sad i alle samfulde 7 timer og nød de meget forskellige bidrag).

Som åbningskoncert havde Jan Kaspersen komponeret et nyt værk tilegnet Jazzpianodagen : JAZZTALK - #1,#2 & #3. Værket havde form som en tredelt suite. Det var skrevet for den lidt specielle besætning violin, basklarinet og piano, spillet af henholdsvis Kristian Jørgensen, Henrik Sveidahl samt komponisten selv ved flyglet.

Næste bidrag var Arne Forchhammer og Birgit Løkke, som med deres nordisk inspirerede musik viste et smukt sammenspil med mange forskellige lydflader.

Fra Århus kom Peter Fahrenholtz og spillede solo i de gamle pianostilarter Scott Joplin og Jelly Roll Morton, som han altid har dyrket (der skal en kraftig venstrehånd til at spille disse stilarter).

Herefter fik vi med den unge Søren Nørbo trio et helt andet moderne univers med Niels Præstholm bas og Jonas Johansen trommer.

En anden ung trio med Niels Balle piano, Eva Skipper bas, Mikkel Find trommer gav et bud på nordisk jazz med kompositioner af Niels Balle.

Dagen blev rundet af med de to solopianister Maj-Britt Kramer og Thomas Clausen. Det var spændende at høre disse to pianister solo, da de for det meste optræder med forskellige rytmegrupper.

Vi fik lydteknikerne til at optage hele dagen på CD, så vi senere kan bruge materialet til dokumentation etc.

Venlig hilsen

Jazzpianoklubben
Per Krogen

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Sept.28
Et unikum fylder 70
Ja, det var godt nok i går, men alligevel:
et stort tillykke til en stor personlighed!
Ib Glindemanns Orkester
Ib Glindemann
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Sept.30
Netmusik
Hvor skal man gå hen, hvis man vil købe en plade - altså en CD eller DVD med en eller anden kunstner?
Personlig har jeg for mange gange gået forgæves til den etablerede detailhandel til at jeg fortsat orker at kæmpe med disse forretninger.

     - Hovedregel nummer eet er, at de ikke har pladen hjemme.
     - Hovedregel nummer to er, at de ikke gider have ulejlighed med at fremskaffe den.

Altså går jeg på nettet. Her ligger der en række forretninger, som ikke altid har de udstillede varer hjemme (det gøres der tydeligt opmærksom på), men som gør et behjertet forsøg på at fremskaffe dem. Min foretrukne netbutik er CDON, fordi man her kan få pladen tilsendt UDEN på forhånd at betale. Der vedlægges en giro, som efterfølgende betales via posthus eller netbank.

cdjazz.com - også her er forsendelsen vedlagt et girokort, som derefter kan betales på posthus eller via netbank.

Det største udvalg har Amazon, som nok er verdens største - også brugt.

Hos Guf og TP svinger leveringslysten med vejret, og ikke sjældent stilles der noget i udsigt som ikke kan indfries, men især TP har ofte usædvanlige ting på hylderne, f.eks. jazz (uha-uha), derfor skal de med på listen.
Trods alt.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Okt.22
Genhør med 'Gomery

Wes Montgomery is widely regarded as one of the finest jazz guitarists ever. He got his first national exposure in 1948, but didn't appear prominently on a recording until 1957. However, in his tragically short career, he had a huge impact on the world of guitar and jazz in general. His unique style (often described as impossible) set a new standard in playing. The most prominent modern jazz guitarists still consistently list Montgomery as one of their major influences.

Wes Montgomery var jazz guitarist i klasse A.
Siden pladen udkom i midten af 1960'erne har den været et stadigt tilbagevendende emne på grammofonen med sit på een gang enkle og komplekse univers. Besætningen er yderst begrænset: det er stort set WM på guitar med tilføjet rytmegruppe (kontrabas, trommer og lejlighedsvis en diskret vibrafon) samt Claus Ogermann's formidable strygere. Og aldrig er strygere blevet anvendt så smagfuldt, originalt - og begrænset - som her.

Den spinkle besætning udnytter WM til at lade os høre alle guitarens detaljer:
     - oplægget til anslaget,
     - selve anslaget (hvor tommelfingeren tydelig høres),
     - det velkontrollerede sustain, og endelig
     - lyden af hænder der slipper gribebrædtet.
Keine Hexerei, rent håndværk når det er bedst.

Montgomery er selvlært - autodidakt - og på samme måde som Erroll Garner spiller han ting som ingen før ville have troet mulig. Han har været stilskabende for generationer af jazzguitarister med sin personlige frasering og let genkendelige stil, hvor tommelfingeren spiller en central rolle.

"Little Child" er favoritten, men alle numre er så gode at jeg ikke tøver med at kalde pladen en klassiker. Ved digitalteknikkens hjælp er WM løftet endnu højere op, idet de små nuancer er blevet endnu tydeligere i forhold til LP'en (men også gjort et svagt båndsus hørbart i baggrunden).
Originalpladens 8 numre er på CD udgaven blevet udvidet til 12, idet "Viwes and Lovers" er tilføjet, og
     - "Tequila",
     - "The Big Hurt" og
     - "Bumpin' On Sunset"
er vedlagt i alternativ indspilning.

1. Tequila 3:20
2. Little Child (Daddy Dear) 2:28
3. What the world needs now 4:57
4. The Big Hurt 4:31
5. Bumpin' on Sunset 4:49
6. Insensatez (How Intensitive) 3:46
7. The Thumb 4:49
8. Midnight Mood 5:21
9. Wives and Lovers 2:57
10. Tequila (alt. take) 2:37
11. The Big Hurt (alt. take) 3:26
12. Bumpin' on Sunset (alt. take) 3:17

Wes Montgomery - guitar
George Devens - vibraphone
Ron Carter - bas
Ray Baretto - conga
Grady Tate - drums
Claus Ogermann - arranger; strings (on 4 tracks)

Recorded March and May 1966 at Van Gelder Recording Studio.

En perle der stadig bliver smukkere.

Tequila
Tequila (Amazon)
Wes Montgomery (1925-68)
Montgomery's guitar: GIBSON L-5CES
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Okt.28
Med små bogstaver
Jeg skrev for nogle måneder siden (27. maj) om Arne Ravn's nye CD.
Under nærlæsning (v.h.a. lup) af indgraveringen på CD'en, kommer netadressen www.dcm.dk til syne.
Ved at gå ind på den pågældende hjemmeside, bliver man hurtigt klar over, at det er et professionelt foretagende vi har med at gøre. Man kan åbenbart aflevere sin indspilning i den ene ende, og modtage en færdigpakket CD i den anden ende. Det var, hvad Ravnen gjorde.

DCM (Digital Communication Media)

Logo Guide

Arne Ravn & Syngepigerne (Ravnen's CD nederst).

Pianomanden

Blanke CD-R/DVD-R uden afgift: billigemedier.com
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Nov.06
Fine retter
Med de kolde og mørke novemberdage følger også et fast tilbagevendende arrangement på Thorvaldsens Museum, der kan varme enhver op indefra: Årets jazzbrunch i museets forhal. Igen i år har vi inviteret fire af landets ypperste jazzmusikanter indenfor for at spille et udvalg af deres yndlingsmusik, som man kan nyde til en lækker brunchtallerken. Det sker i museets forhal hver søndag formiddag i november.

Guf - på enhver måde.

Jazzbrunch
Thorvaldsens Museum
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Nov.15
Bravo, Brian!
Kulturminister Brian Mikkelsen (K) forsøger med en ny bekendtgørelse at hjælpe danske musikere med salget og mod ulovlig kopiering ved at indføre en særlig karensperiode, så en ny CD først kan lånes på landets biblioteker fire måneder efter, at den er landet i butikkerne.

Det er stort set ligegyldigt hvad en kulturminister gør, så vil nogen føle sig trådt over tæerne (som det fremgår af artiklerne). Men den danske (og udenlandske?) musikbranche ER økonomisk trængt, og alene derfor er håndsrækningen på sin plads.
Bravo, Brian!

Musikken i karantæne på landets biblioteker
Musiker glad for karensperiode
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Nov.20
Et imponerende musikliv
Klassisk musik spiller en enorm rolle i det tjekkiske kulturliv, og gennem hele december er der en lang række koncerter med fremragende orkestre og kor. Højdepunktet - som jeg også overværede - er midnatsmessen i Prags domkirke juleaften. En fantastisk stemningsfyldt oplevelse, som man ikke må snyde sig selv for. Bagefter svæver man nærmest gennem den gyldne stads gader.

Ja, og jazz ikke mindre. Risikoen for sammenstød med lokal musik i verdensklasse er overhængende. Men det er NU rejsen skal bestilles, hvis man vil fejre jul i en skøn by til overkommelige priser.

5 gode grunde til at holde jul i Prag

Vores egen tur til Prag
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Dec.09
Maleren
Maleren der malede månedens billede af Erroll Garner: den fænomenale Bruni Sablan.
På hendes hjemmeside kan man sagtens få en dag til at gå med at savle over alle de pragtfulde billeder...
BRUNI Biography
BRUNI Gallery
Covers
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Dec.13
Nyt Suzuki digitalt flygel
The Krook meddeler:

Jeg prøvede dette digitale flygel produceret af Suzuki ude hos Metro i går og blev meget forbavset over at salgsprisen kun var 17.500 kr.
Et tilsvarende Yamaha kendt fra "Hit med sangen" koster 60.000 kr.
Jeg skal love for at globaliseringen tager fart i øjeblikket.
Jeg har spillet på Yamaha's digitale flygel mange gange, men jeg var overrasket over den gode kvalitet af Suzuki med en god pianolyd og vægtede tangenter.
Interessant at se, hvordan det udbydes over Ebay i USA, men også i Europa.
Klik på nedenstående.
Her starter buddet på 2.095 USD på 15 stykker.
Sikkert god julegaveidé i USA.

Venlig hilsen
Per Krogen

View item
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2004.Dec.21
Lydkort
Ingen jul uden musik:
Klik på Julemanden for start og stop.
Klik på renerne for tilbehør.
Merry Christmas
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Jan.13
Når croon er kunst

Når det handler om at fortolke den store amerikanske sangbog i et jazzrelateret sprog, altså den hårdtprøvede og ædle crooner-kunst, er der ingen, der overgår Tony Bennett. Her betyder alder ikke retræte, og det nyeste udspil med den ganske betegnende titel »The Art of Romance« bekræfter hans status. Det er endnu et mesterværk fra den elegante, vitale og charmerende sanger.

Enten har man det, eller også har man det ikke.
Når det gælder Tony Bennett, er svaret enkelt.

I balance med universet
Mr. Croon King
Tony Bennett

Bemærk, når man går ind på Bennett's hjemmeside, at man kan høre korte uddrag af numrene fra "The Art of Romance":
klik på knapperne i øverste venstre hjørne (under TONY BENNETT navnet).

- Close Enough For Love
- All In Fun
- Where Do You Start
- Little Did I Dream
- I Remember You
- Time To Smile
- All For You
- The Best Man
- Don't Like Goodbyes
- Being Alive
- Gone With The Wind
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Jan.17
Annonce!

Send en e-mail med navn og adresse til
jazzspecial@jazzspecial.dk
Så får du helt gratis (portoen er også betalt) tilsendt de næste 3 numre af Jazz Special.

Det er da et tilbud.

Jazz Special
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Jan.26
The Krook, Krøniken & Krag

Midt i valgkampen vil jeg godt fortælle en lille beretning.
Jeg var her i januar så heldig at kunne leje Jens Otto Krag's hus i Skiveren en uge gennem Dansk Musiker Forbund.
Da der er mange om buddet, sker dette ved lodtrækning.
Mærkeligt at sidde i huset og se Krøniken på TV.
Om tirsdagen blev der mindsanten udskrevet valg, så vi fik hurtig en hidsig debat.
Jens Otto forsøgte sig som kunstmaler, da han gik af i 1972, men han var jo ingen Skagen maler.
Hans billeder hænger overalt i huset, og på staffeliet i atelieet står et ufærdigt maleri.
Der var plads til mange i det store hus, så vi havde inviteret nogle venner med.
Der var 3 soveværelser og med badeværelser og sauna og i køkkenet var der et spisebord med 12 stole omkring.
Der har nok været megen leben i det hus, og nu er det så musikere og skuespillerre, der lejer det.
Her kan man øve med et helt orkester eller indøve et nyt skuespil.
Der er også et klaver i TV stuen.
Naturen omkring er helt overvældende med Råbjerg Mile i nærheden.
Da Krag var statsminister 1962-1972 var huset ofte besøgt af mange politikere bl.a. Kosygin.
Meget spændende oplevelse.
Venlig hilsen
Per Krogen

 

Jeg tror, at Søs og Jens indleder et forhold i »Krøniken« – for sådan var Jens.
Når man kender ham så godt som jeg gjorde, og ved hvordan han var, virker det ikke umuligt, at han og Søs indleder et forhold til hinanden i »Krøniken«. Jeg tror, det vil ske. For Jens var charmerende, meget charmerende, når han gad.
Helle Virkner

Helle Virkner, 79, er nok den person der har kendt Jens Otto Krag bedst. I 14 år var hun gift med manden, der var udenrigsminister i det afsnit af »Krøniken«, der blev vist i søndags. Senere blev han statsminister. Jens og Helle fik to børn sammen, Søsser og Jens Christian, men i 1973 blev de skilt.

The Krook og Virkner med hver sin vinkel på Krag.

Som supplement vil jeg fremhæve, at Krag var en af de mest fremragende politikere vi har haft. En plads på Danmarks Politiker Top-3 må være på sin plads. Da han gik af efter EF-afstemningen i 1972 (i samme øjeblik faktisk), skiftede han fra at være stiv og selvhøjtidelig til at være morsom og lattermild - så stor var lettelsen. Desuden var han fantastisk velorienteret og delte gerne ud af sin viden (fremgår bl.a. af flere radioudsendelser). Det var et stort tab for Danmark da han i en alt for tidlig alder gik bort.

Jens Otto Krag

Jens Otto Krag, I

Jens Otto Krag, II
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Febr.12
Flydende jazz
Med den nye attraktion i Københavns Havn "Saga Queen" er der måske mulighed for en jazzbåd i København ligesom på Moldaufloden i Prag. Det må vi som musikere arbejde for.
Per Krogen, jazzmusiker

Hørt!

Saga Queen
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Marts.02
Big Time
If you like jazz and you like to take a cruise, there is nothing better than taking the Jazz Party at Sea on Norwegian Cruise Line. My wife and I agreed, so we signed on the fourth annual party on the Norwegian Sun, which left Miami this October for a week's cruise of the Western Caribbean.
This fall's cruise honored the 100th birthday of tenor sax great Coleman Hawkins with a stellar lineup of saxophonists to pay tribute, including Benny Golson, Jimmy Heath, Lou Donaldson, David "Fathead" Newman and Hank Crawford. Among other veteran jazz greats appearing were trombonist Curtis Fuller, pianist Junior Mance, guitarist Larry Coryell and drummer Jack De Johnette.

Larry Taylor

Wow, lyder det ikke lækkert: et krydstogt med førsteklasses jazzmusik!!
Hvad holder os tilbage.....nå ja, pengene...imens du finder dem frem, kan jeg fortælle at Larry Taylor er manden der spillede el-bas hos Canned Heat i 1960'erne, også på en del af Harvey Mandel's solo projekter, og senest på Tom Wait's live album, "Big Time".
Big Time, si'r jeg bare.

Taking a jazz cruise on the Caribbean
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Marts.26
Den anklagede har ordet

Det er et gammelt interview med Chet Baker fra midten af 1960'erne. Tilsyneladende føler han sig misforstået af de forskellige landes politi og presse - et fænomén som også fandtes dengang. Baker var jo en slags jazzmusikkens svar på James Dean, så der var altid publicity omkring hans gøren og laden. Men ret skal være ret, sådan som Baker fremlægger sagen, kunne det godt se ud som om pressens og politiets behandling af ham har været ude af proportion....på den anden side har Chet Baker alle dage været kendt som - udover selvfølgelig at være en førsteklasses musiker (det er derfor jeg gider skrive om ham) - selvvalgt narkoman af den uforbedrelige skuffe. Jeg ved ikke hvordan det hele hænger sammen, men sandheden ligger måske et sted midt imellem?
Det er ihvertfald interessant at høre hans egen version af diverse skandalesager.

Chet Baker's tale of woe
Chet Baker
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.April.11
Fra pianofronten
Vi har aftalt et pianoarrangement med Juhl Sørensen, Brofogedvej 10, Kbh. NV.
Det bliver fredag den 15. april kl. 16-18.
Her vil vi bese virksomheden og prøve de forskellige Steinway modeller.
Derefter en pause, hvor Juhl Sørensen vil byde på et glas vin.
Efter introduktionen samles vi i den lille koncertsal ovenpå, hvor der står et Steinway koncertflygel model D.
Her vil Niels Balle og jeg lave en lille Jazz Clinic, hvor vi vil fortælle og spille et par numre.
Vi vil opfordre andre pianister i klubben til at komme med et bidrag på et eller to numre.
Der er maximum mulighed for 40 deltagere.
Derfor er tilmelding nødvendig på musikkrogen@webspeed.dk
Arrangementet er gratis.

Venlig hilsen
Per Krogen
Jazzpianoklubben

Jazzpianoklubben
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.April.27
Den direkte kontakt
TalentBasen.dk er stedet for dig, der har talent eller har brug for det.
Så enkelt kan det siges.

Ja, og selv om alt stadig ikke er helt færdigpudset, forekommer ideen indlysende og rigtig. Det var under pianoarrangementet hos Juhl Sørensen den 15. april (hvor vi bl.a. fik demonstreret de fremragende Steinway klaverer), at Christian Muhs benyttede lejligheden til at lægge et ord ind for sin idé.
En uundgåelig succes.

TalentBasen.dk
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Juni.09
Habil markedsføring


Da vi i sin tid udgav LP'er havde vi en stor flade på coveret med plads til flotte fotos og omtale.

Med CD'en blev pladsen væsenligt mindre og sværere at udnytte.

Nu er vi så kommet til profilering på nettet for at sælge musik på nettet.
Musikdatabaserne Phonofile, musik.dk osv. gør ikke så meget ud af profileringen af musikerne.
Det må vi selv gøre enten på hjemmesider eller i forskellige netportaler.
Herfra kan man så linke sig sammen med musikbutikkerne.

Det har været sjovt at profilere sig på TalentBasen, hvor jeg også har fået en video indlagt.
Prøv at gå ind på MusikKrogen's Pianobar, klik derefter på Sydkyst Blues og se videoen som et eksempel på profilering på nettet.

Venlig hilsen
Per Krogen

En habil pianist, ham Krogen.
Habil markedsføring desuden.
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Juni.20
Da jazzen kom til byen
Historien om, hvordan jazzen og dens musikere blev modtaget i det lille danske bondesamfund i kølvandet på Verdenskrigen (som den optimistisk blev kaldt i mellemkrigstiden) er værd at fortælle igen, i en tid hvor »det fremmede« konstant banker på døren. I dag, tre generationer efter de første jazzorkestre satte det københavnske borgerskab på den anden ende, er jazzen »integreret«, som det hedder på nudansk, og optræder som et ligeberettiget segment på det kulturelle tag-selv-bord.

En historie der er værd at læse.

Da jazzen kom til byen
--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Juni.27
En hyldest til Montmartre
Brev fra JazzPianoKlubben:

Musikeren Niels Lan Doky debuterer nu som filminstruktør, med filmen Between A Smile And A Tear (A Tribute to The Montmartre) som får biografpremiere den 1.juli.

Tid: Sommeren 2004
Sted: København
Byens gamle legendariske jazzhus genåbnes for første gang i over 30 år. Men kun for en ganske kort bemærkning (2 dage). I dagens anledning samles nogle af jazzhusets ældste veteraner og en håndfuld af deres yngre efterkommere, for sammen at gøre status over livet og verden. Det bliver til et enestående møde imellem 3 generationer, som kulminerer i et livsbekræftende musikalsk testamente under de afsluttende koncerter i det gamle jazzhus.

Filmen er en dokumentarfilm med spillefilmslængde og er en slags jazz-pendant til den berømte og populære Wim Wenders film “Buena Vista Social Club”. Niels Lan Doky’s film foregår i København og er optaget i og omkring de selvsamme lokaler i Store Regnegade hvor det oprindelige (det “gamle”) jazzhus Montmartre lå i årene 1959-1973. Lokalerne huser i dag en frisørskole, men blev til filmoptagelserne midlertidigt omdannet og genopbygget som jazzhus Montmartre. Begivenheden blev til et kæmpe tilløbsstykke og der kom folk til fra hele verden for at overvære genåbningen af det nu atter hedengangne verdensberømte Københavnske jazzhus.

I anledningen af den danske biografpremiere optræder hele filmens musikerhold med en LIVE KONCERT på Plænen i Tivoli, fredag den 1. juli klokken 22:00.

Between A Smile And A Tear (A Tribute to The Montmartre)

Johnny Griffin (tenor saxofon)
Albert “Tootie” Heath (trommer)
Toots Thielemans (mundharmonika)
Mads Vinding (kontrabas)
Lisa Nilsson (vokal)
Niels Lan Doky (piano)
Didier Lockwood (violin)

Musikken er skrevet af bl.a. Niels Lan Doky, Johnny Griffin m.fl. og filmen indeholder også nogle helt nye sange, som Niels Lan Doky og Lisa Nilsson har skrevet sammen, specielt til lejligheden og som vi også vil få at høre under koncerten.

Filmen vises i følgende biografer i København fra 1. juli 2005:

GRAND TEATRET, Mikkel Bryggers Gade 8 -1460 København K - 33 15 16 11.

DAGMAR TEATRET, Jernbanegade 2 - 1608 København V - 33 14 32 22.

Filmen distribueres af SF Film.
Producenter: Park Film Copenhagen, Storm Productions, m.fl.

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2005.Juni.29
Jazzpianoday
Hermed præsenteres programmet for Jazzpianodagen 2005 sammensat af bestyrelsen.
Vi håber på mange tilhørere til det afvekslende program.
Vi har ikke entre, så man kan komme og gå hele dagen til dette sjove mødested.
Venlig hilsen
Per Krogen

JazzPianoKlubben
presents

Jazzpianoday
3'rd July 2005
Borups Højskole
Free admittance

11,00     Makiko Hirabayashi Trio
             Bas: Klavs Hovman, Trommer: Morten Lund

12,30     Frokostpause

13,30     Kaare Munkholm vibrafon & Nikolaj Hess piano

15,00     Nils Raae Trio
             Bas: Ole Rasmussen, Trommer: Mikkel Find

16,00     2. sæt

17,00     Kasper Villaume solo

Jazzpianodagen er støttet af Dansk Musiker Forbund, DJBFA og Borups Højskole.

--------------------------------------------------

 

 

LINKS

ADLON

Arne Ravn

Per Krogen

Erroll Garner

Henrik Gunde Trio

Asger Rosenberg

Ib Glindemann

Inge Andersen's Swingtet

Kjeld Bonfils

Jørgen Ingmann

Louis Prima







 

Jazz Noter, 2

Jazz Noter, 3

Jazz Noter, 4

 

Musik Index

 

Forsiden