6-dagesmusik


Musik og sang fra de glade dage på lægterne

"Copenhagen", Seebach Band "Trudie", Joe Henderson "Par nr. 7", Lisbeth Frandsen "Thunderstruck", AC/DC "Cara Mia", Paul Delicato "Rock around the Clock", Bill Haley "Played-a-live", Safri Duo "Too much Tequila", The Champs "In Zaire", Round One "Stand Up", Right Said Fred "Enter Sandman", Metallica "Vi er dem", Kim Larsen "Twin Peaks Intro" "Paradisio", Bailando "Mr. Vain", Culture Beat "Står på en Alpetop", Shu-bi-dua "Crying at the Discoteque", Alcazar "Sunchyme", Dario G "6-dagesvals", Otto LIngton's Ork. "Praterleben", James Last Orch.

Til et godt 6-dagesløb hører der 6-dagesmusik, d.v.s. musik som binder
tradition, stemning og fest sammen omkring den ovale arena.

Med hjælp fra mange sider er det lykkedes at samle
oplysninger om en række 6-dages numre sammen her på sitet.
Jeg skylder derfor stor tak til blandt andre

Anders Johansen (vedr. Kai Werner),
Basse (vedr. Lisbet Frandsen),
Brian Ilsøe (vedr. "Sunchyme" og "In Zaire"),
Calle Sand (vedr. 6D vals, TDC Online m.m.),
Crowbar (vedr. Arenaen),
Hans "Vinotto" Vanting (vedr. "Trudie" med Joe "Piano" Henderson)
Heine Stokbro (vedr. "Copenhagen" med Seebach Band),
Hennie Stentoft (vedr. temaet fra "Twin Peaks"),
Henning "Nojer" Nør (vedr. "Too much Tequila" med The Champs),
Henrik "Rico" Elmgreen (vedr. seksdagesvals m.m.),
John Ulrik (vedr. seksdagesvalsen),
Kim "Shaky" Petersen (står i dag for 6D musik i Arenaen),
L. Andersen (vedr. Seksdagesvalsen),
Lars Sodemann (stod indtil 2005 for 6D musik i Arenaen),
Louise Hyldegaard Jæger (vedr. "Bailando" med Paradisio),
Morten Carlsen (vedr.
           "Cara Mia" med Paul Delicato,
           Rossini's "William Tell" ouverture,
           "Get ready for this" med 2 Unlimited),
Niels Juul Schneider (vedr. Tony Christie),
Per Larsen (vedr. spurtforberedelser),
Phillip Christensen (vedr.
           "Enter Sandman" med Metallica,
           "Mr. Vain" med Culture Beat,
           "Played-a-live" med Safri Duo,
           "Står på en Alpetop" med Shu-bi-dua,
           "Thunderstruck" med AC/DC,
           "Vi er dem" med Kim Larsen),
Simon Knudstrup (vedr. 6D vals og "Crying At The Discoteque"),
Steen Krogh Nielsen (vedr. Siegried Translateur),
Stefan (vedr. Ordupbanen),
Svend Weiter (vedr. Forum),
Søren Juncker (vedr. "Kalinka"),
Thomas Andrew (vedr. "Moskau" med Dschinghis Khan) og
Willie Sommer (vedr. "A fifth of Beethoven" med Walther Murphy).

Musiksamlingen er hverken komplet eller perfekt, så hvis du ligger inde med 6D sange eller musik
(helst i mp3 format), eller har rettelser til stoffet, vil det glæde CykelKurt og 6-dagesfolket at høre fra dig.

Skriv til:


Rullende hilsen fra
CykelKurt

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Copenhagen"


The Seebach Band
med Debbie Cameron (i midten), Lecia & Lucienne (1979)

"Copenhagen" (Oh Copenhagen) er nummeret der spilles, når dørene åbnes for publikum:

Velkommen til årets seksdagesløb!

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Trudie"


"TRUDIE" skal med i samlingen af 6-dagesmelodier, fordi den bliver brugt i filmen "Seksdagesløbet" fra 1958.

Nummeret høres i begyndelsen af filmen, hvor man kigger ind over tilskuerpladser og bane fra Markusporten i Forum.

Der findes en række forskellige udgaver af nummeret (bl.a. John Schmidt Andersen & hans Ork.), men det er Joe Henderson's udgave som benyttes i filmen.

Joe "Mr Piano" Henderson var en populær pianist i tiden, som udgav et hav af plader, som tilmed hittede hitlisten indimellem. "Trudie" gik f.eks. ind på listen den 14. juli 1958, hvor den nåede op på plads nr. 14.

Joe "Mr Piano" Henderson

 

Med tak for hjælp til Hans Vanting.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Par nummer 7"

"Par nummer 7" var en schlager indspillet på 78 r.p.m. med sangerinden Lisbet Frandsen,
radioreporter Gunnar Nu Hansen og Willy Grevelund's orkester.
Nummeret er indspillet 6. nov. 1956.
Pladen udkom på PHILIPS med serienummeret P 55103 H.
Ophavsmændene er Willy Grevelund og Gert Rud.
Nummeret på pladens B-side hedder "Kom hjem og rok og rul med mig":

 


Lisbet Frandsen blev født 15. jan. 1925.
Sammen med Poul Reinau og Jørgen Hansen dannede hun i 1947 Frandsen Trioen.
De havde deres første offentlige optræden ved en humørparade i KB-Hallen.
Derefter debuterede de i det populære radioprogram "Weekendhytten".

Det store gennembrud fik trioen dog først i 1952 med "Solskin ombord",
men kort tid efter gik trioen i opløsning.
De blev dog gendannet for en kortere periode i 1954.
Som trio nåede de at turnere i svenske folkeparker og optræde i engelsk TV.

Lisbet Frandsen fortsatte som solist sideløbende med,
at hun var en meget benyttet model i forskellige reklameoptagelser.
Derudover medvirkede hun i 4 spillefilm og 11 afsnit af den succesfulde
TV-serie "Matador" som stuepige hos familien Varnæs.

I 1990'erne var hun studievært på nogle af DR's ungdomsprogrammer,
hvor hun nærmest opnåede kultstatus.

Lisbet Frandsen døde den 18. juni 1998.

 

"Par nr. 7" og B-siden "Kom og rock og rul med mig" findes
på opsamlings CD'en "Kun for sjov - på kanten af rok & rul".


Pladen indeholder følgende numre:

Bruno Henriksen og hans "Tivoli" Orkester: "Tivoli boogie woogie" + "Hamp's boogie woogie"
Svend Asmussen: "Sh-boom"
Erling Dalsborg: "Smid dig ud i en rock" + "Hot dog rock"
Lisbet Frandsen: "Par nummer 7" + "Kom hjem og rock og rul med mig"
Buster Larsen: "Ogger gokker - rul og rokker" + "Hi-Fi-Rock"
Elga Olga: "Rock og rul i Røverød" + "Rock mig i roll-on'en"
Svend Aage Esbensens Orkester: "Herning rock"
The Hi-Fi Rocketeers: "Hi-Fi- Rock"
Else og Preben Oxbøl: "Vi la'r rokken gå"
Melody Mixers: "Hand jive"
Blue Boys: "Visne roser"
Kjeld Petersen: "Tordenskjolds soldater" + "To kys i en snor"
Dirch Passer: "En mægtig smart, men meget sart bikini" + "Det er tre uger siden" + "Coffee for two"
Preben Kaas: "Det var en mægtig smart, med bart, en minimal, men meget sart bikini"
Peter Plejls Orkester: "Rock and roll" + "Shake, rattle and roll"
Ib "Rock" Jensen m. Ib Glindemans Orkester: "Everybody rock and roll"

Just In Time Records, JIT0901 (2009)

 

PS!
Oplysningen om Lisbet Frandsen's medvirken i 11 afsnit af TV-serien "Matador" stammer fra CD'ens noter. Desværre findes hendes navn ikke i filmens rulletekst - jeg har kigget samtlige 24 afsnit igennem uden af finde hendes navn. Hvis nogen derfor sidder inde med oplysninger om Varnæs familiens stuepige(r), hører jeg gerne nærmere. Skriv til:


Venlig hilsen
- Kurt Starlit
aka CykelKurt

 

Kim "Shaky" Petersen, som siden 2005 har haft ansvaret for 6D musikken i Ballerup Super Arena, oplyser 2010.Okt.31:

Her er nogle oplysninger fra Metronome hjemmesiden om Matador:

Fru Svendsen, hjælper ved specielle lejligheder til i køkkenet hos familien Varnæs.
Fru Svendsen bliver spillet af Lisbeth Frandsen.
Fru Svendsen (Lisbeth Frandsen) medvirker i syv afsnit af Matador: nummer 7 og nummer 19-24.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Thunderstruck"


Nummeret bliver spillet, mens par nr. 7 kører sig op i fart, for at køre omgang på tid.

AC/DC

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

En populær sang fra 6-dagesbanerne er diskodaskeren

"Cara Mia"


med Paul Delicato. Hans indspilning af nummeret er fra 1976.

Nummeret hørtes første gang i 1954, hvor det blev fremført af den engelske sanger David Whitfield.

Sangen anvendes som det første nummer under forskellige jagter på seksdagesbanen (timejagt, finale jagt etc.).

Craig Harris fortæller i All Music om Paul Delicato:

Launching his career as a St. Louis-based session musician, Paul Delicato played bass with Ike & Tina Turner, Little Milton, Chuck Berry, Albert King, and Fontella Bass. Stepping into the spotlight, Delicato reached his apex in 1975, when his singles "Ice Cream Sodas and Lollipops and a Hot Spinning Top" and "Cara Mia" reached the Billboard Top Ten.

Singing since the age of 20, Delicato initially accompanied himself on guitar. Switching to the bass as a member of Mary Kaye's jazz/lounge trio, the instrument has remained his tool of choice. Since 1980, Delicato has primarily focused on creating and appearing in multi-artist revues in Las Vegas. He served as host, musician, and featured performer at the Aladdin Hotel's show, Country Tonite, from 1992 until the hotel closed in 1997. He performed and directed a version of the show staged in Branson, MO, in 1994. Moving over to the Westward Ho Hotel and Casino, he wrote and directed a similar show, Country Generation.

Delicato returned to touring in 1998 as a bass player for Bill Haley & His Comets. Although he rejoined the cast of Country Tonite, in Pigeon Forge, TN, for two seasons, he resumed his work with Bill Haley & His Comets in 2000. He returned to Pigeon Forge, where he appeared in the Black Bear Jamboree following the tour. Signing with Germany-based label ZYX, Delicato released a CD, So Many Ways, in 2002.

Det har været fremført fra forskellige sider, at den "Cara Mia" som høres på 6-dagesbanerne, skulle være Jay & The Americans. Men Jay's version fra 1965 har efter min bedste overbevisning aldrig været spillet på cykelbanerne. Til sammenligning kan vi prøve at lytte til de to numre:

Her er det Jay & The Americans, og her Paul Delicato.

Wikipedia har - efter et langt tilløb på 10 år - valgt at tage Paul Delicato med i oversigten over indspillede versioner af "Cara Mia".

Det store TDC telefonselskab synes heller ikke at have forstået sagens rette sammenhæng. På deres samling af 6-dagessange var titel nr. 19 indtil foråret 2011 angivet som Jay & The Americans. Nu har de helt fjernet kunstnernavnet, men under alle omstændigheder fremgik det aldrig, at det drejer sig om Paul Delicato.

Som en ekstra finesse indfangede jeg denne afspilning af "Cara Mia" på finaleaftenen i 2011 under Gittemand's Finale Jagt over 75 minutter. Det er tydeligvis Paul Delicato's version som høres.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Rock Around The Clock"


"Rock Around The Clock" med Bill Haley & His Comets blev lanceret midt i 1950'erne.

Sangen blev i begyndelsen brugt som Rik van Steenbergen's kendingsmelodi,
når han i Forum gik i udbrud sammen med sin makker Severeyns.

Fra midt i 1970'erne og fremefter bruges sangen til at opmuntre par nr. 7, når de angriber - går i udbrud.

Rik van Steenbergen

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Played-a-live" (The Bongo Song)


Nummeret er de sidste par år (2010 plus/minus) ofte kommet på lige efter Bill Haley's glansnummer "Rock Around The Clock".

Safri Duo (Wikipedia)

Safri Duo

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Too Much Tequila"

The Champs

 

2011.Jan.13

Hej Kurt.

6-dages musik!

Der er et nummer, jeg forbinder specielt med løbene i Forum,
nemlig "Too Much Tequila" med The Champs. Den blev spillet til hudløshed,
formentlig i 1960, hvor jeg var cykelfan og slugte 6-dages løbene i TV.

Desværre overværede jeg aldrig selv et løb, idet en fjorten års
Aalborgknægt ikke bare lige kunne rejse til København.

Jeg husker, at jeg og to kammerater planlagde en tur til Aarhus, til løbet der,
men det blev forpurret af vore forældre.

Ak ja. Autoritetstroen længe leve!

Venlig hilsen
Henning "Nojer" Nør

 

"Too Much Tequila" - The Champs

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"In Zaire"


Når der er derny pace (kørsel efter motoriserede cykler) på banen,
er det en coverversion med Round One af Johnny Wakelin's hit fra midten af 1970'erne, der høres.

Sangen handler om "The Rumble in the Jungle",
som var den historiske boksekamp der blev udkæmpet
d. 30. oktober 1974 i Kinshasa, Zaire (senere Den Demokratiske Republik Congo).
Kampen stod mellem verdensmesteren i sværvægt George Foreman og udfordreren Muhammad Ali.

Hele optakten til kampen er en lang psykologisk, økonomisk og politisk affære.
Ali var jo militærnægter (Vietnamkrigen), muslim, sort og i det hele taget
af det hvide establishment anset for at være en del af det dårlige selskab.
Derfor er det heller ikke underligt, at nogen har fundet det interessant
at lave en sang om sammenstødet mellem de to giganter.
Ali vandt iøvrigt på knock out i ottende runde
.

The Rumble in the Jungle, 1/4

The Rumble in the Jungle, 2/4

The Rumble in the Jungle, 3/4

The Rumble in the Jungle, 4/4

 

In Zaire, remix med Round One

 

Jeg medbragte MP3'eren på lægterne, og fik dette lydbillede med hjem.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Stand Up (for the Champions)"

med Right Said Fred er, udover at være meget brugt i udlandet,
en af de sange der bliver spillet under danske 6-dagesløb.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Enter Sandman"


Nummeret bliver spillet, mens par nr. 9 kører sig op i fart, når der køres omgang på tid.

Metallica

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Vi er dem"     (Det dårlige Selskab)


"Vi er dem de andre ikke må lege med" blev på et tidspunkt brugt, når par nr. 9 stak af - især i året med Mørkøv og Keisse som par nr. 9.

Nummeret optræder første gang på seksdagesbanen i 1987 eller -88, hvor Jørgen V. Pedersen og Jesper Vorre udgør et godt kæmpende par nr. 9. Senere får de endda chancen som par nr. 7...

Kim Larsen (Wikipedia)

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Twin Peaks Intro"


Ballerup Grand Prix kaldes løbet, hvor to ryttere ad gangen (fra hvert sit hold) kører sprint over tre omgange mod hinanden.

Musikstykket fra TV-serien "Twin Peaks" passer perfekt til aktiviteten på banen, for der sker tilsyneladende ikke ret meget. Det er dog kun tilsyneladende, for de to ryttere kører i udpræget grad et psykologisk og taktisk betonet ridt i forhold til hinanden, hvor den ene rytter har "førerpligt" - altså pligt til at køre forrest.

Ikke sjældent står rytterne fuldstændig stille på deres cykler i halve og hele minutter (kaldes "sur place" fra fransk - "på stedet"), inden de til sidst - når der ringes på klokken for sidste omgang - slår over i en regulær spurt.

Twin Peaks melodien bliver desuden brugt i disciplinen Longest Lap.

Twin Peaks

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Kalinka"


Melodien bliver ofte spillet når rytterne passerer målstregen for at køre ud på sidste omgang i div. dicipliner.

Musikken skal ved sit stigende tempo understrege hastighed og fremdrift.

Publikum klapper herunder hurtigere og hurtigere, indtil sidste omgang er kørt færdig og løbet bliver skudt af.

Melodien er derfor kort fortalt en kendingsmelodi for sidste omgang.

Jeg medbragte MP3-optageren en dag på banen og fik nummeret med den flotte basguitar ("Twin Peaks Intro") plus "Kalinka" i kassen.

Og her en optagelse fra finaledagen i 2011 (og gad vide om det ikke er The Gipsy Kings med "Volare", som følger efter).

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Bailando"

Dette nummer med gruppen Paradisio bliver brugt ved tidskørsel over 500 meter (2 omgange) med flyvende start.

"Flyvende" vil sige, at den rytter som skal køre de to runder, bliver pacet op i hastighed af sin makker.
De to ryttere kører banen rundt nogle gange, for at klargøre til selve tidtagningen.
Et stykke før startlinien (mållinien) slynger paceren sin makker fremad mod startlinien med maksimal hastighed.
Herfra høres "Bailando" i højttaleranlægget, mens rytteren farer banen rundt to gange.

Nummeret er her optaget i Arenaen på CykelKurt's medbragte mp3'er.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Mr. Vain"


Starten af nummeret spilles, når en rytter bliver sendt afsted i omgang på tid.

Culture Beat (Wikipedia)

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Står på en Alpetop"


Nummeret blev brugt de sidste år i Forum, når Alpeekspressen fra Schweiz (Risi & Betschart) gik i udbrud.

Shubidua (Wikipedia)

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Crying at the Discoteque"


Denne sang med gruppen Alcazar bliver spillet en del under et seksdagesløb
- ikke ved specielle lejligheder, men i det hele taget en sang der bliver brugt i Arenaen.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"William Tell Ouverture"

Finalen til Rossini's William Tell ouverture blev i 1990'rne brugt, når Alpeekspressen Risi & Betschardt gik til angreb.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"A fifth of Beethoven"


- A fifth of Beethoven

Walther Murphy's nummer fra 1976 blev ofte spillet før den store finalejagt.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Get ready for this"

Denne sang med gruppen 2 Unlimited bruges de sidste ti omgange af en jagt.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

Gigantspurten over 10 omgange indledes med,
at feltet på række kører banen rundt nogle gange.
mens der laves "bølge", som besvares af publikum.
Den tilhørende musik er

"Sunchyme"

- altså den originale udgave fra 1997 med Dario G.

Senere lavede han et remix af nummeret, som jeg personlig har et blødt punkt for.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

Når de russiske par gik i udbrud
(f.eks. Konstantin Khrabsov / Marat Ganeev og senere Alexei Chmidt / Konstantin Ponomarev),
blev "Moskau" med Dschinghis Khan spillet.

"Moskau"

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Den toppede høne"


stort billede

Hans E. Andresen var en lille muskuløs landevejsrytter, som også gjorde sig gældende på 6-dagesbanerne. Med tilnavnet "Hønseavleren fra Høsterkøb" (fordi han tidligere havde været hønseavler i Høsterkøb) måtte hans kendingsmelodi nødvendigvis blive "Den toppede Høne", når han sammen med sin makker gik i udbrud.

Nummeret her på siden er ikke det samme som blev brugt i Forum, men en meget senere version med en gruppe der kalder sig Kim & Hallo. Desværre har det indtil videre ikke været muligt at finde den indspilning, der blev brugt i Forum. Hvis det oprindelige nummer dukker op, vil det blive lagt ud på siden her. Kender du derfor noget til den version af "Den toppede høne", som blev brugt i Forum, hører jeg meget gerne fra dig. Skriv til:


 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Seksdagesvalsen"

Musik: Elo Magnussen og hans orkester
Sang: Valdemar Davids kor
Indspillet 1951
Udgivet 1952 på plademærket Polyphon, X 51432


"Seksdagesvalsen" er melodien som i tidligere tider blev spillet ved æresrunder,
når de vindende ryttere kørte banen rundt og modtog publikums hyldest.

Nutildags bruges sangen mest, når par nummer 7 har lavet noget ekstraordinært,
såsom at tage en solo-omgang eller sågar en dobbelt-omgang.
Ellers bruges valsen i dag (2010) ikke ret meget i danske 6-dagesløb.

"Seksdagesvalsen" (Nu er her stemning og fest) stammer fra de tyske 6-dagesløb i 1920'erne,
selv om den blev skrevet mange år tidligere, ca. 1892, af Siegfried Translateur.

Nummeret er i Tyskland bl.a. kendt under titler som
"Sportpalastwalzer", "Wiener Prater Leben" eller slet og ret "Praterleben"
og bliver den dag i dag (2010) stadig brugt ved seksdagesløbene i Berlin.

Komponistens skæbne var i øvrigt tragisk, da han af nazisterne blev betragtet som halvjøde
og sammen med sin kone blev deporteret til kz-lejren Theresienstadt, hvor han omkom den 1. marts 1944.

Siegfried Translateur (Wikipedia)

Her er en tidlig indspilning af nummeret, nemlig "Sportpalast Walzer" fra 1933. Den bliver sunget af Alexander Fleβburg.

 

SEKSDAGESVALSEN

(Wiener Prater Leben)

Tempo di valse

Musik - S. Translateur
Dansk tekst - Kræn Sørensen

vers
Nu er her stem-ning og fest,
hvem tror du kla-rer sig bedst?
Ham der er min fa-vo-rit,
skønt han har snydt mig så tit.

Ham der i sort, han er slap,
men i en spurt er han skrap.
Træd nu pe-da-len skønt øm i fi-na-len,
bevar dit hu-mør og kør.

refr.
Vis nu du kan (pift-pift-pift-pift),
gi' den en tand (pift-pift-pift-pift).
Tramper du til (pift-pift-pift-pift),
sejre du vil (pift-pift-pift-pift).

Og bli'r du sidst (pift-pift-pift-pift),
vel det var trist (pift-pift-pift-pift).
Men stram dig an (pift-pift-pift-pift),
ta't som en mand (pift-pift-pift-pift).

Node til "Seksdagesvalsen" (Wiener Prater Leben)

 

I 1958 kom den danske film "6-dagesløbet".
Som lydunderlægning blev bl.a. Otto Lington's version af "Seksdagesvalsen" fra 1934 anvendt.
Lydbilledet her er et klip fra filmen.

Af filmens rulletekst fremgår det, at Sven Gyldmark skulle være komponist til "6-dagesvalsen",
men det kan i så fald kun være som arrangør af den danske udgave.
Wiener Prater Leben ("Praterleben") er stadig komponeret af Siegfried Translateur.

Til det danske seksdagesløb i 1934, blev der lavet
en instrumentalversion med Otto Lington's orkester.

I 1951 udkom en 78-plade med Ole Monty,
der synger 6-dagesvalsen med publikums-pift
under ledsagelse af Sid Merriman's Orkester.

Der er iøvrigt indspillet mange forskellige versioner af 6-dagesvalsen,
som man kan være heldig at finde rundt omkring, f.eks. John Schmidt Andersen med orkester. Eller André Rieu og orkester fra en CD med titlen "König der Strauβ-Melodien".
Nummeret hedder her "Sportpalastwalzer".

Og her er det en komplet version af melodien. Et orkester
under ledelse af Robert Stolz spiller "Wiener Praterleben".

 

----------------------------------------

 

Calle Sand skriver 2010.Aug.27:

Hej Kurt,
Henrik Elmgreen har bidraget med nye oplysninger om en vokal version mere
(åbenbart ukendt for Danmarks Radios diskotek), nemlig:

Elo Magnussen og hans orkester, der i 1950'er udgaven spillede
og Valdemar Davids kor, der sang "Seksdagesvalsen".
Pladen blev udgivet på Polyphon.

Det gør hele 6D projektet endnu mere spændende,
for tænk, hvis der virkelig er lavet to udgaver!

Mange hilsner
- Calle

 

 

Ja det ville være fantastisk - og noget af en sensation, kan man roligt sige.
Hvis nogen derfor kender noget til pladerne, så tøv ikke med at skrive til:


 

----------------------------------------

6-dagesvalsen

Af Henrik Elmgreen

Den version man som oftest hører ved det københavnske 6-dagesløb i dag, stammer fra 1950'erne. Det er Elo Magnussen og hans orkester der spiller, og det er Valdemar Davids kor der synger. Pladen blev udgivet på Polyphon.

Men det er langtfra den første version, og om det er den bedste, kan man bestemt også diskutere. Det er bare den version, der har "overlevet" fra Forum-tiden og er blevet en klassiker i København.

Den originale "Sportpalastwalzer" er bygget på Siegfred Translateur's komposition "Wiener Praterleben", der for første gang blev spillet ved et 6-dagesløb i 1923 i Berlin's Sportpalast i Potsdamerstrasse, stedet hvor det berlinske 6-dagesløb oplevede sin første storhedstid. Det var en instrumentaludgave, der med sine forførende toner kunne bringe det berlinske publikum næsten i ekstase, og klimaks blev opnået, når "Krücke" piftede på omkvædet.

Krücke var en berliner-original med det borgerlige navn Reinhold Habisch (1889-1964). Som ung mand havde han mistet det ene ben ved en ulykke, og i stedet for at realisere de sportslige drømme, han engang havde haft, blev han stamgæst ved det berlinske 6-dagesløb. Hans slagfærdighed, hans klovnerier og ikke mindst hans fantastiske evne til at pifte en på én gang iørefaldende og sværmerisk inciterende facon, gjorde ham til en fast bestanddel af 6-dagesløbet. Musikken i sig selv var fascinerende, men det var Krücke, der med sine pift på 3. valse-sekvens, for alvor gjorde melodien til 6-dagesvalsen.


Den berømte "Krücke", der gjorde Wiener Praterleben til 6-dagesvalsen.

Reinhold Habisch blev også inviteret til 6-dagesløb i andre tyske byer for at optræde med sit nummer, og 6-dagesvalsen sprang over grænserne. Også til Danmark og København, hvor den var på programmet allerede fra det første 6-dagesløb i 1934. Det var den senere sportsleder Jørgen Beyerholm Sr., der ved de første 6-dagesløb fungerede som pressesekretær, der havde hørt melodien i Berlin og importerede den til København.

I København var der ingen Krücke, men Beyerholm fandt på at invitere 50 mælkedrenge fra hvert af mejerierne Trifoleum og Enigheden til 6-dagesløb, hvor de i deres blå mælketrøjer og karakteristiske kasketter blev placeret i hvert sit sving, så de efter forudgående instruktion kunne pifte om kap på de rigtige steder.

På den måde lærte også det københavnske publikum 6-dagesvalsen at kende.

 

ref.: "6-dagesvalsen" i bogen "Det københavnske 6-dagesløb" af Henrik Elmgreen, udgivet febr. 2012

 

----------------------------------------

 

De tyske noter til "Sportpalast Walzer" fortæller om den famøse Krücke (i oversættelse):

Reinhold Franz Habisch, også kaldet Krücke
Født 8. Januar 1889 i Berlin
Død 7. Januar 1964 i Berlin

Som 16-årig væltede Reinhold Habisch på sin cykel foran en sporvogn. Resultatet var, at et ben måtte amputeres. Drømmen om at blive racerkører blev amputeret ved samme lejlighed. Hvad skulle der blive af ham? Hans humor og krykke blev redningen, for Reinhold blev en regelmæssig gæst ved de berlinske seksdagesløb, hvor han hurtigt fik tilnavnet Krücke (krykke). Seksdagesløbene var siden 1911 blevet afholdt i Sportpalast, hvor Krücke kendte rytterne, deres baggrund og resultater.

Med falde-på-halen komedie og vittigheder steg Krücke i 1920'erne fra at være almindelig tilskuer på de billige pladser (de såkaldte høballer - ty. Heuboden), til at blive en vigtig ingrediens i seksdagesløbene. Han blev hurtigt forbundet med kompositionen "Wiener Praterleben", som første gang blev spillet - og piftet - under det berlinske seksdagesløb i 1923.

I 1933 fik Reinhold Habisch en rolle i en spillefilm sammen med bl.a. Hans Albers, som var et stort navn i tysk underholdningsindustri på daværende tidspunkt.

Som invalidepensionist kørte Krücke efter krigen rundt på sin gamle motorcykel med reklamer.


I 1950 skrev Krücke en selvbiografi på 86 sider i postkortstørrelse: "Deutschlands Original Krücke".

I Kommandantenstraβe drev Krücke i mange år en cigarforretning, som var etableret af bokseren Max Schmeling. Habisch døde én dag før sin 75-års fødselsdag i 1964 og ligger begravet i en æresgrav i Berlin:

St. Thomas I + II
Hermannstraβe 79, 12049 Berlin, Deutschland
Gravsted - Afd. KG 1-40,
Kirchhof der St.-Thomas-Gemeinde II, Berlin-Neukölln
(ty. Gemeinde = da. sogn)


 

 

----------------------------------------

 

 

"Praterleben"

I de senere år er en fire-fjerdedels-version (4/4) af Seksdagesvalsen blevet almindelig,
fordi denne rytme har mere gennemslagskraft end valsetakten.

Det var James Last som lavede en 4/4 indspilning af nummeret i 1987 under en koncert i Østberlin i det daværende DDR,
og det er denne live-version som i dag er den mest anvendte på 6-dagesbanerne.

Nummeret anvendes mange forskellige steder under seksdagesløbet,
f.eks. under feltets præsentationsrunde, ved præmieoverrækkelse m.m.

Hr. og fru Cykelkurt var i Berlin 6D 2010,
hvor vi fik rig lejlighed til at nyde nummeret sammen med 12.000 glade tilskuere
i en stuvende fuld arena. Kan på det kraftigste anbefales!

James Last: Berlin-Konzert '87
Live im Palast der Republik
Ausschnitte aus den Konzerten August 1987
POLYDOR 833 683-4

Fra POLYDOR kassettebåndet hører vi her "Praterleben" med James Last & co.

"Sportpalast Polka" 1978, Royal Albert Hall, London

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

Hvilken musik spilles til parrene?

 

30. januar 2013

 

af Kenneth Meyer

 

Igen og igen bliver vi spurgt, hvilken melodi er det som bliver spillet, når par nummer 7 er i angreb, og hvilket nummer spilles, når parret kører omgang på tid. Vi har derfor samlet alle informationerne her.

 

Par nr. 1
Par musik - "Whistle" (Flo Rida)
Omgang på tid - "Beds Are Burning" (Midnight Oil)

 

Par nr. 2
Par musik - "Djenghis Kahn" (Djenghis Kahn)
Omgang på tid - "My Sharona" (The Knack)

 

Par nr. 3
Par musik - "Yeke Yeke" (Mory Kante)
Omgang på tid - "Blinded By The Light" (Funkstar Deluxe)

 

Par nr. 4
Par musik - "What's Up" (DJ Miko)
Omgang på tid - "We Close Our Eyes" (Go West)

 

Par nr. 5
Par musik - "Rock Me Amadeus" (Falco)
Omgang på tid - "Der Kommisar" (Falco)

 

Par nr. 6
Par musik - "S & M" (Rihanna)
Omgang på tid - "Summer Breeze" (Sebastien Benett)

 

Par nr. 7
Par musik - "Rock around the Clock" (Bill Haley)
Omgang på tid - "Thunderstruck" (AC/DC)

 

Par nr. 8
Par musik - "Party Rock" (LMFAO)
Omgang på tid - "Music Sounds Better With You" (Stardust)

 

Par nr. 9
Par musik - "Scream And Shout" (Will.I.Am)
Omgang på tid - "Enter Sandman" (Metallica)

 

Par nr. 10
Par musik - "D.I.S.C.O." (Young Professionals)
Omgang på tid - "Lady" (Modjo)

 

Par nr. 11
Par musik - "Samba De Janeiro" (Bellini)
Omgang på tid - "L'Amour Toujours" (Gigi D'Agostino)

 

Par nr. 12
Par musik - "When We Stand Together" (Nickelback)
Omgang på tid - "Killer" (Adamski)

 

Par nr. 13
Par musik - "Locked Out Of Heaven" (Bruno Mars)
Omgang på tid - "Born in the USA" (Bruce Springsteen)

 

Par nr. 14
Par music - "A Warriors Call" (Volbeat)
Omgang på tid - "Living In A Box" (Living In A Box)

 

ref.:
Hvilken musik spilles til parrene? (6D 2013)

 

Sandstød Salg & Event ApS,
Trongårdsparken 115,
2800 Lyngby.
Tlf. 20 87 86 85
web: www.6dageslob.dk
mail: 6dageslob@sandstod.dk

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

"Copenhagen", Seebach Band "Trudie", Joe Henderson "Par nr. 7", Lisbeth Frandsen "Thunderstruck", AC/DC "Cara Mia", Paul Delicato "Rock around the Clock", Bill Haley "Played-a-live", Safri Duo "Too much Tequila", The Champs "In Zaire", Round One "Stand Up", Right Said Fred "Enter Sandman", Metallica "Vi er dem", Kim Larsen "Twin Peaks Intro" "Paradisio", Bailando "Mr. Vain", Culture Beat "Står på en Alpetop", Shu-bi-dua "Crying at the Discoteque", Alcazar "Sunchyme", Dario G "6-dagesvals", Otto LIngton's Ork. "Praterleben", James Last Orch.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 


Klik på billetten og kom til 6-dagesløb!

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

Efterhånden som der dukker mere op, vil der blive lagt flere 6D sange og melodier ud på siden her.
Hvis du har oplysninger, kommentarer, sange eller melodier til siden, hører jeg gerne fra dig.
Skriv til:


Venlig hilsen
- Kurt Starlit
aka CykelKurt

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

6D Index

 

Til forsiden