Mail fra Henning Højen:

2010.Maj.02

Hej Kurt,

Jeg har siddet og kigget på dine sider om 60’ermusik og din gennemgang af musikforretninger i København i samme årti.

Jeg mener, du glemmer en af de væsentlige, nemlig John Hartwig Musik i Studiestræde.

Han handlede bl. a. med de ganske fremragende og samtidigt prisgunstige amerikanske Harmony guitarer. Jeg har været ejer af en Harmony H49 Jupiter, der nok er den mest vellydende guitar, jeg har haft. Den blev dog ikke købt hos JH, men hos Musikhuset Arne i Hjørring. Jeg var så dum at sælge den, og den havnede i Norge. Jeg har sporet ham, der købte den, men han havde solgt den igen en rum tid efter og anede ikke, hvor den er havnet. Satans!

Harmony er i øvrigt startet igen med en vintage-serie, hvor H49 er på programmet - - -

Af andre sjove guitarer, jeg så i JHs vindue, kan jeg huske Shaftesbury, der var kopier af Rickenbacker.

Jeg har vist været i hans forretning en enkelt gang, og jeg mener at huske, at JH var en arrogant skid.

Med venlig hilsen

Henning Højen

Gedsted

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hej Hennig,
du har helt ret, jeg har (også) glemt John Hartvwig, og jeg takker for oplysningerne.

En netside om "Alt det andet" ville være helt umulig uden hjælp udefra, så selv om jeg ved en del om den gamle rockbranche, er jeg altså ikke alvidende. Jeg lægger dit indlæg ud på siden, og takker endnu en gang for dit input.

Venlig hilsen
Kurt Starlit

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2010.Maj.03

Hej igen, Kurt,

Du kan prøve at kigge på Harmonys web. Der finder du både de mere up-to-date ting, som jeg synes ser ret flotte ud, samt deres nye vintage-modeller, der er replica af deres 50’er og 60’er modeller. Det er ikke alle, de laver igen, men en del.

Lige kort om min musikerkarriere:

Begyndte at spille violin som 8-årig, gik en smule til undervisning hos en af mine lærere fra folkeskolen. Så Jørgen Ingmann stå med sin gamle Gibson L-7 i Volmer Sørensens ”TV i Tivoli” og spille Apache, - - så var jeg solgt !! Det ville jeg bare lære !!! Jeg fik anskaffet en guitar, købt hos Jac. Jørgensen, som du også nævner på din side, og så varede det ikke så længe, inden jeg fandt ud af at spille skalaer ”på tværs af gribebrættet”.

En af pigerne i min klasse fik job som sangerinde med et band, og så fik hun mig trukket med, jeg havde på daværende tidspunkt spillet guitar i 1½ år. På det tidspunkt købte jeg den omtalte Harmony H49. Jeg forlod bandet, da jeg skulle i gymnasiet, men blev senere sjanghajet af et band her fra Himmerland, en af dem havde hørt mig sidde og spille inde i Alfred Christensens forretning i Aalborg, og deri blev jeg, indtil jeg skulle til studentereksamen.

Efter godt et års tid herefter kom jeg med et danseorkester, Cocktail Kvartetten, på bas. Dem spillede jeg med i 3½ år, hvor jeg igen blev shanghajet af et ret godt band, der hed Los Primas, hvor jeg startede på guitar. I løbet af ganske kort tid blev vi professionelle, og på et tidspunkt gik jeg fra guitaren og over på bas igen, og den blev mit hovedinstrument fremover. Jeg spillede kort tid på en Danelectro Longhorn, men fandt så ud af, hvorledes man beregnede mensuren, og så lavede jeg selv en bas som en kopi af en Fender Jazz Bass!!

Jeg flyttede til Gedsted i ’75, og i ’76 sluttede jeg med at spille prof. Jeg fandt sammen med nogle gutter her fra Midtjyllands-området, og i ’79 startede vi et band, der hed Howdy. Det varede ved 5½ år.

I ’92 kom jeg med i et band fra Hadsund-området, og her havde jeg så fået bygget min egen ”Les Paul”se vedhæftningen. Det er visnok det eneste billede, der eksisterer af den. Den var lavet med en noget bredere hals end standarden, materialet var ahorn med rosentræsgribebrædt, men halsen var så til gengæld meget slank set i profil. Kroppen var lamineret mahogni, og alt i naturtræ med klar lakering i cellulose, håndpoleret. Den fik jeg dog ved et uheld ødelagt, idet nogle på scenen – ganske vist i lovligt ærinde – havde væltet min guitar og trådt på den, så hovedet var knækket af.

Jeg fik den udmærket erstattet af deres forsikring, og for pengene købte jeg en Steinberger GM4T. Disse folk spillede jeg med i 4 år, og så var jeg ellers moden til et skift !! Jeg begyndte at spille klaver i en alder af 50, fordi jeg syntes, der var så mange dårlige tangentfolk - - -!!! Jeg syntes selv, det kørte rimeligt god, så jeg købte yderligere en Hammond M3! Den lyder som B3, men er en spinetmodel.

Og det var det - der er mange flere detailler, men det skal jeg ikke trætte dig med!!

God fornøjelse.

Hilsen
Henning

 

 

Rockscenen i 1960'erne

 

 

Til forsiden