Studie Kurt

 

                                            Studie Kurt
                                                            CykelKurt i studiet
                  

 

Musik, hvad er det?
Godt spørgsmål, for på den ene side er det ret enkelt at forklare tekniske detaljer såsom takt og tone, mens det på den anden side nærmest er håbløst at forklare den musikalske oplevelse med sin magiske og uimodståelige tiltrækning. Derfor er der heller ikke andet at gøre, end at kaste sig ud i det...

Stilen
Det kan sikkert diskuteres, om mine frembringelser skal rubriceres som det ene eller det andet. En del af numrene er vel nærmest pop (hvilket jeg er meget fornøjet med), andet er....ja, jeg ved ikke hvad det kaldes, men gennem årene er min musikalske smag drejet stadig mere i retning af jazz, hvor jeg beundrer folk som Jørgen Ingmann (guitar), Chet Baker (trompet) og Erroll Garner (klaver) for at nævne et par stykker. Jazz er m.a.o. inspirationskilden - om det så kan høres eller ej.

Besætningen
Jeg modtager med mellemrum forespørgsler fra folk som vil vide, hvem der spiller hvilket instrument på hvilken optagelse. Til det er der kun at svare, at det gør CykelKurt hamselv - jeg spiller alle instrumenter bortset fra trommer, og synger alle stemmer. Trommerne er som hovedregel spillet af Lars "Pelle" Hansen, der uden beregning har lagt krop, sjæl og grydesæt til de fleste numre.

Hvorfor komponere?
Ja hvorfor - masser af musikere spiller jo lystigt andres kompositioner uden nogensinde at opleve afsavn i den anledning. For mit eget vedkommende er der ikke noget som den personlige skabelsesproces, det personlige udtryk - at være undervejs med sit eget projekt. Den slags tendenser får man afløb for, når man på samme tid forsøger sig som komponist, arrangør, musiker og tekniker i et hjemmestudie.

Udstyret
I 1960'erne foregik indspilningerne på en 2-spors Tandberg 62X båndoptager ved at ind- og afspille frem og tilbage mellem to spor - den såkaldte Sound- on-Sound teknik.
I 1970'erne fik jeg fat i en brugt Revox F-36, og senere model G-36, og begyndte samtidig at bygge diverse musikgrej (var i mellemtiden kommet i lære som radiomekaniker).
Omkring 1980 skete indspilninger i hjemmestudiet v.h.a. to stk. 2-spors REVOX A-77 båndoptagere, datidens Rolls Royce for husmænd med tre motorer, 15" hastighed (38cm/sek.) og store båndspoler. Desuden DBX proff. støjreduktion, 20 bånds equalizer, noise gates og hele bullesjasen.

Desværre er alle masterbånd gået tabt, hvorfor numrene her på siden stammer fra kassettebånd, som venner og bekendte har haft liggende. Det sætter nogle grænser for den tekniske kvalitet - alligevel tror jeg det er muligt, at danne sig et indtryk af det musikalske univers.

Download
Musikken burde være let at downloade (hente ned) og afspille ved hjælp af for eksempel Windows Media Player. Klik (eller dobbelt-klik) på titlen, og musikken skulle meget gerne starte. Lidt efter lidt vil der blive lagt flere numre ud på siden, efterhånden som tid, energi og inspiration tillader det.

Viel Spaß !!

Kurt Starlit
aka CykelKurt

 

 

 

Præludium for Bedstemor (instr.) (kromatisk optur)   0:38
24 takter hvor det går ½ tone op for hver anden takt - deraf øgenavnet "kromatisk optur". Udover trommer består stykket af en (Fender) basguitar, der nærmest spiller en solo samt en (Guild) rytmeguitar.

 

Di-di-dum-dej   2:54
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
En sang om at skide på det hele, dampe derudad som en fri fugl og nyde livet. Min favorit forfatter Klaus W. Schmidt skrev teksten, Pelle tæsker trommer. Hvordan laver man sådan et nummer?
Æh bæh, lad mig se...det starter med at Pelle bringer sit enorme lager af potter og pander, gryder og baljer ud til Studie Kurt. Han får derefter en hovedtelefon på, og hamrer løs, mens Kurt bræger a capella ind i hans uskyldige små ører, og samtidig optager trommerne v.h.a. mikrofoner. Det ta'r en fandens tid og laver et helvedes spektakel - bare spørg naboerne. Bagefter får han en kop kaffe, en sludder for en sladder og kører hjem. Resten er op til Kurt.
Node 1
Node 2
Tekst

 

Walkin' (instr.) (Starlit)   0:33
En lille én i gåtakt.

 

Darling Jenny Dear (vokal) (Starlit)   2:32
Darling Jenny Dear (instr.) (Starlit)   1:54
Teksten er inspireret af et engelsk digt fra 1700-tallet, som starter med linierne As the stars are shining, and the moon is rising. Det rørte mig, men desværre er digtet bortkommet. Kan det have været William Blake?

Refr.
|: Darling Jenny Dear, you made it all so clear,
you took away the pain and fear.
You came out of the blue and made my dreams come true,
forever I'll be standing next to you.
:|

1.
As the stars are shining and the moon is rising,
I keep on realizing the way you gave
my life dimension, filled with inspiration,
you came for my redemption, well, I need you.

2.
Best thing happened to my life, the day I made you my sweet wife,
never gonna change my life, well, I need you.
You are my destiny, never gonna set you free,
please don't ever let me be, well, I love you!


 

Hva' er det nu den hedder?   3:28
Hva' er det nu den hedder? (instr.) 1:16
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Intro-lyden er et mekanisk legetøj, som spiller "The Teddybear's Picnic". Det var naboens 4-årige dreng som havde glemt den inde hos os. Så lånte jeg den lige til en indspilning. Det høres sikkert, at tempoet falder gradvist. Det skyldes fjederen, som bliver mere og mere slap. Lars "Pelle" Hansen spiller trommer, mens resten er lavet v.h.a. lagkagemetoden, eet instrument ad gangen.

1.
Hva' er det nu den hedder, hvor er det jeg har hørt den før,
hva' er det nu den hedder, hvor er det jeg har hørt den før?
Den minder mig om noget, men nu' jeg pluds'lig løbet tør.

2.
Den plejer jo at handle om pigen der har slået op,
den plejer jo at handle om pigen der har slået op.
Nu sidder han og græder, og truer med at få en prop.

B1.
Den kærlighed, den kærlighed, hvad skal det ende med,
den rammer som et lyn, men den varer sjældent ved.

B2.
Hvis bare jeg ku' huske, hvor det var den første gang,
og huske hvem det var, der sang (skrev) den kære gamle sang.

Coda
Hva' er det nu den hedder, hvor er det jeg har hørt den før,
hvis ikke snart det kommer, så My-ler jeg til jus og spø'r!

 

Drømmen om Louise    3:20
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
Louise har gjort et stort indtryk, og der er skrevet mange sange om hende. Her er endnu en.

1. Jeg må koncentrere mig, den ting må jeg lære mig,
men jeg kan ikke nære mig, ta'r mig sammen, men giver op igen.
Jeg la'r tanken plage mig, jeg la'r den bare jage mig,
alting jeg kan tænke på, er Louise.

Refr. Åh Louise, og den smukke drøm om kærlighed og lykke,
som Louise bare trylled frem, et lille mesterstykke.
Men ved hun hvad den drøm betød for mig?


2. Inden jeg fik set mig om, var det hele sket som om,
det var en komet der kom, hun var bare der, ligefrem og kær.
Drejede min verden rundt, var min verden hvert sekund,
min verden blev en lille leg for Louise.

Refr. Åh Louise, være hendes ven, der deler hendes lege,
med Louise, blive glemt igen, når hun går nye veje.
Men ved hun hvad den leg betød for mig?

B. Åh Louise, aner du, hvad du bare rev itu,
og hvor meget jeg endnu kan savne dig?
Åh Louise, lille heks, fuld af drøm og leg og sex,
hvor jeg faldt for dine tricks og for din leg!

 

Jammer Session (instr.) (Starlit)    1:58
Øvelser over et blues skema.

 

Diskoteket   2:03
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
En let ironisk tekst fra Schmidt. Ideen til nummeret var slut-70'ernes hotte diskoteker og ikke mindst snobberiet for det engelsk/amerikanske. Alene det at synge en disko-sang på dansk var derfor en parodi i sig selv.

1. Jeg har vær't på diskoteket, sikke et syn,
og der stod jeg som jeg var blevet ramt af et lyn.
Så i aften ved jeg, hvor jeg skal hen,
wow wow wow wow, på diskoteket igen!

2. Dine ben, dit hår, dine arme, hele din krop
og dit smil og øjnenes varme strålede op.
Jeg blev vildt forelsket og helt besat,
wow wow wow wow, jeg har ikke sovet i nat!

B. For jeg har kun tænkt på i går,
og jeg har kun tænkt på dit hår.
Og jeg har kun tænkt på dit smil,
ja jeg har kun tænkt på din rytme og stil!

3. Jeg har vær't på diskoteket, sikke en nat,
for der så jeg dig, og jeg fik et chok, lille skat.
Så i aften ved jeg, hvor jeg skal hen,
wow wow wow wow, på diskotektet igen!

 

Dig selv   3:03
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
Et enkelt arrangementet med akustisk atmosfære: savklinge, blæsere og en tuba der spiller bas. Alle instrumenter er lavet v.h.a. Korg mono synth MS-20 og/eller MS-50. Pelle spiller trommer.

Du er en sang der kværner i mit hoved,
et billigt og et bund banalt refræn.
Den er der når jeg knokler gennem dagen,
og når jeg ligger og roterer i min seng.
Og hvis det er kærlighed, vil jeg hellere ha' fred,
og glemme den banale lille sang.
Ja, hvis det er kærlighed, vil jeg hellere ha' fred,
og glemme den banale lille sang.

Du er en drøm der hærger mine nætter,
og om dagen følger drømmen også med.
Jeg prøver på at flygte væk fra drømmen,
men den forfølger mig fra sted og til sted.
Og hvis det er kærlighed, vil jeg hellere ha' fred,
og glemme den banale lille drøm.
Ja, hvis det er kærlighed, vil jeg hellere ha' fred,
og glemme den banale lille drøm.

Men er sang da ikke bare lykke,
og er drømme ikke bare romantik?
Jeg ka' godt li' poesi og sange,
og jeg har heller ikke noget mod musik.
Men jeg vil ikke ha' din sang, eller drømme dagen lang,
jeg vil meget meget hel're ha' dig selv.
Jeg vil ikke ha' din sang, eller drømme dagen lang,
jeg vil meget meget hel're ha' dig selv.

 

Fuglene   2:41
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
For mange gange har jeg set fulde stoddere, slagsbrødre og opkomlinge styre dagsordenen, når jeg var ude at spille. Stille eksistenser og romantikere er der ingen plads til. Derfor denne sang.

1. Vi har lige fundet hinanden her til kroens lørdagsbal,
jeg er lidt beruset af vinen og af musik og dansen.
Men allermest tror jeg det er glæde, fordi jeg er forelsket som en gal,
når vi skal gå hjem, ja så går vi med armen om hinanden, og der bli'r...

Refr. Fuglesang og solskin, og klokken den bli'r næsten fem,
alle andre sover, men du og jeg, vi følges hjem.
Og det er som om, vi er alene i verden på en villavej,
bare fuglene og du og jeg (alt.: dig og mig).

2. Her til aften vidste jeg dårligt, om jeg rigtig gad tage med,
jeg var helt alene og bange for, at jeg skulle sidde og kede mig.
Heldigvis så tog jeg mig sammen og kom endelig afsted,
og det blev den skønneste aften, vi danser hele tiden, og der bli'r...

 

Hold fast    2:45
Musik & Tekst: Kurt Starlit
En sang til hende derhjemme.

Refr.
Hold fast, baby, hold fast.
Hold fast, for nu går det løs.
Hold fast, baby, hold fast.
Hold fast, du dejlige tøs.

1.
Væk fra byens travle jag, og gadens støj og larm.
Irma står med suppen klar, og holder dåsen varm.
Hvad mon staklen tænker på, det sølle lille skrog?
Vent blot til han åbner spalten, pluds'lig si'r han "Vov"!

2.
Udenfor slår regnen ned, og plænen er så våd.
Indenfor er skruen løs, og vågner op til dåd.
Kommer kaffen ikke snart, musikken er parat,
ta' dit røde tøj på, baby, WOW, hvor er du smart!

B.
Far, han laver sovsen nu, og sømmet er i bund,
pejlevognen er på vej, vor mor bli'r mere rund.
Minderne kan ingen ta', men hvor blev tiden af,
hvis man blot var millionær sku' man ingen sorger ha'.

 

Voices From Outer Space   2:31
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Inspirationen til nummeret skyldes dr. Korg himself, som i MS-50 brugsanvisningen giver opskrift på et antal forskellige lyde. En af disse hedder "Voices From Outer Space", som her er brugt til vocoder robotstemmen. Teksten, som jeg selv har forfattet, lyder således, selvom den kan være svær at høre:

Speaking to you from the Outer Space,
got a message for the Human race.
Your world has turned into a no good place,
we want to introduce another phase.

Step onboard our ship, we'll treat you well,
tomorrow all on Earth will burn like hell.
There'll be nothing left to buy or sell,
so you will be the only one to tell.

 

Ringer der en Klokke   3:17
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Kurt Bønnerup
Nummeret var tænkt som en dansk-topper...
Node

Refr.
Ringer der en klokke når jeg går forbi,
ringer der en klokke vildt hos dig?
Ringer der en klokke er det nok fordi,
at du har det lissådan som jeg!

1.
Hver eneste nat, hver eneste dag,
si'r noget i mig at jeg ska'
forbi dit hus og måske få
et glimt af dig, jeg håber på
at du vil komme ud og si'
at det er mig du bedst ka' li'
så vil mit liv bli' dejligt skønt,
ja rosenrødt og lysegrønt.

2.
Jeg tror du ved, jeg har det slemt,
jeg tror du ved det, helt bestemt
hvordan sku' du ku' undgå det,
for jeg bli'r bare ved at se
mod vinduet, hvor jeg ved du står,
hver dag og tænker, mon hvornår
vil dette liv bli' dejlig skønt,
ja rosenrødt og lysegrønt.

 

Sæt dig på din pind, 1     3:39
Sæt dig på din pind, 2     2:04
Musik & Tekst: Kurt Starlit
En sang over en kendt vending, som her måske er vredet et stykke længere.
Version 1: diverse instrumenter bortset fra el-bas v.h.a. Korg MS-20/50 mono-synth.
Version 2: tuba bas v.h.a. Korg MS-50 monofonisk synth.

1.
Kom og sæt dig på din pind, la' den swinge ud og ind,
hele verden går i ring, tjing-e-ling og lang tung ting.
Smør den ind i glycerin, prop den op med altervin,
hurtig som en vild kanin, knald og brag og kvinde min.

B.
Tænk på de ting du sa' i går, drengenumser, damelår.
Rip og Rap og rip-rap-rup, riv og flå i rub og stub,
klunset af og så afsted, ta' den gamle gartner med.

2.
Ud og se med DSB, hjem og smag på tantes te,
velbekom og åh be be, er du slatten klokken tre,
la' den gå og tæl til 10, tænk på noget du ka' li'
syng en sang og føl dig fri, him-le-bim og do re mi.

 

Baby maybe   1:42
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Det var ideen med en enkel tekst, der skulle afprøves. Hver linie lyder:

Baby, baby, maybe, baby
Solo-instrumentet er spillet på Fender Jazz Bass i det øverste register; det var den god til, men ellers foretrækker jeg så afgjort Fender's Precision Bass ("P-bas").

 

Tonight's gonna be the Night   3:01
Musik & Tekst: Kurt Starlit
En engelsksproget sang inspireret af Manfred Mann (om det så kan høres eller ej). Soloinstrument og baggrundsknurren er Korg MS-20, trommerne skyldes Pelle.

1. Thank you for letting it off tonight,
thank you for acting so right tonight,
thank you for being yourself tonight.
Tonight's gonna be the night!
Letting yourself into the light,
showing yourself for once so right,
giving yourself away tonight.
Tonight's gonna be the night!

See all the lights are shining bright,
big city, blow for me tonight,
me and my girl we're out of sight.
Tonight's gonna be the night!

2. Thinking of how you used to be,
never a smile or glance at me,
only just striving to be free
- you called it liberty.
Then came a change and turned the blue
into a one night rendezvous,
never have dreamed this would come true
- dreaming these dreams of you.

 

Karl Smart's Melodi   2:58
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Kurt Bønnerup
Karl Smart er skrevet til Applejacks - Erik Mørkboe & Co., som brugte nummeret på en af deres plader. Her er det min egen version.

Refr. Jeg var smart og jeg var lækker,
hele verden i min hånd.
Hun var smuk og hun var smækker,
sammen drak vi venskabs bånd.

1. Hva er det for noget gas de går og sir,
at jeg sku' gå og stjæle andre fyres pir,
ka' jeg gøre for, de kommer af sig selv?
Men mine venner si'r jeg er en rigtig skurk,
og sommetider går de næsten helt agurk.
Ka jeg gøre for, jeg har en smule held!

2. Sidste lørdag, da jeg var til bal på kro'n,
Store Villy var der, og han var sam'n med no'en,
en lammesteg med med lammelår og gemyse.
Hun fik det bedste smil fra fars kartotek,
en masse slidte plader fra det gamle diskotek,
tanken om et lam fik lampen til at lyse.

B. Så viste jeg damen by'n, og det kosted' mange gryn,
men pluds'lig er Lille Leif en del af meny'n - min fætter fra Fyn.

Refr. Han var smart og han var lækker,
hele verden i sin hånd.
Hun var smuk og hun var smækker,
sammen drak de venskabs bånd.
Jeg si'r fanden ta' de venskabs bånd!

 

Everything You Do (instr.)   2:17
Musik & Tekst: Chris Curtis
Et gammelt Searchers-nummer, skrevet af gruppens sympatiske idémand og trommeslager Chris Curtis. Min version ligger givetvis langt fra originalen; ikke desto mindre er den ment som en kompliment.

 

Rytmen 1978    2:33
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus Schmidt
Blæserne er indspillet enkeltvis v.h.a. Korg's monofoniske synth MS-20. Trommerne skyldes Lars "Pelle" Hansen, som venligst stillede op med sit enorme trommesæt.
Node I
Node II
Tekst

 

Hils Harvey (instr.) (Starlit)   0:58
En instrumental hyldest til Harvey Mandel, en amerikansk guitarist af bedste skuffe. Kurt spiller alle instrumenter, selv trommer (would you believe). Nummeret er lavet i en periode, hvor jeg desuden spillede sammen med Jan Irhøj & co. Bassisten Jakob Gram inspirerede til den tørre, staccato-bas med mange "huller i lyden" (pauser); det var han virkelig god til. Indspilningen er lavet i begyndelsen af 1970'erne på en gammel vissengrøn rørslæde: Revox, model F-36. Alligevel var den et stort skridt fremad i forhold til Tandberg model 62X båndoptageren, som muligvis så mere sexet ud, men slet ikke kunne måle sig med den schweiziske kampmaskine.

 

Rejsen (instr.) (Starlit)   3:12
Der er ikke så meget musik i dette nummer, det er nærmest et lydbillede. Den lyse snorkelyd er min datter Jannie som tre-årig, optaget en aften hvor hun som sædvanlig gav den hele armen. Vækkeuret stod ligeledes på hendes værelse, hvorfor jeg lavede en separat optagelse af det. Den mørke snorkelyd, udåndingslyden samt den fløjtende solsort er lavet v.h.a. Korg MS-50. Keyboard'et er en Roland RS-09 Organ Strings stereo dims. Toget er lånt fra en SONY demo-CD, som de udgav i CD'ens barndom.

 

Tina   3:45
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
Endnu en af Schmidt's fine tekster. Nyd også den spanske guitar.
Node
Tekst

 

Instr. #11 (instr.) (Starlit)   1:22
Jeg skævede i 1980'erne til de mange halv-intellektuelle guitarister fra udlandet, som åbenbart kunne tillade sig hvadsomhelst. Herhjemme blev vi tudet ørerne fulde om, at det skulle være så og så kommercielt, ellers kunne vi godt humme os. Endelig ville jeg selvfølgelig gerne overbevise Kurt om, at sådan noget kunne han da også spille.

 

Montmartre   2:53
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
En hyldest til det gamle jazz-sted i dets forskellige former. Teksten er (som sædvanlig) mesterligt formuleret af Klaus Schmidt. Han fik som oftest en færdig melodi fra min side med tanker omkring teksten. En uge efter lå der en tekst, som passede på komma og stavelse. Sådan var Schmidt's tekster hele vejen igennem: gennemarbejdede og professionelle i den bedste betydning af ordet. Flot flot.
Node

1. Vi sidder på stationen og venter på et tog,
med ho'det fuldt af toner og blodet vildt i kog.
Vi kommer fra Montmartre, forlod en røgfyldt krog,
fordi vi skulle fange det allersidste tog.
Det allersidste tog.
Det allersidste tog.

2. Vi sidder på stationen, jeg er en smule høj
af rytme og af toner, og af de andres røg.
Hold kæft, hvor var vi mange, vi kunne bare stå
med armen om hinanden og svaje blidt som strå.
Og svaje blidt som strå.
Og svaje blidt som strå.

3. I samme stille rytme, os alle på een gang,
en fælles blid ekstase til gruppens store klang.
En klang der næsten sprængte det lidt for lille sted,
jeg tror Montmartre's mure sgu osse svajed' med.
De svajed osse med.
De svajed osse med.

4. Vi sidder på stationen, vi når det sidste tog,
vi kom afsted til tiden, fordi du er så klog.
Men stemningen kan holde en uge i min krop,
så ta'r jeg ind med toget og får den frisket op.
Og får den frisket op.
Og får den frisket op.

 

Af kolossal betydning   5:29
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Arbejdstitel: "Indover, Ulrik"
Nummeret er fra dengang Schlüter sad ved roret og det gik ufatteligt godt. Samtlige fraser er taget fra den daglige avis, og sat sammen i temmelig vilkårlig orden. Selve udtrykket "af kolossal betydning" er et af de faste fra min gamle arbejdsplads, når man ville udtrykke at noget er skide ligegyldigt, selvom alle alligevel forventes at lade som om det er "af kolossal betydning". Citatet Indover, Ulrik stammer fra Søndagsjournalen i radioens P3, som i sin tur har lånt det hos fodboldspilleren Ulrik Lefevre.
Tekst

 

Revolution   3:16
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Et uddrag af lydsiden til en TV-udsendelse om gør-det-selv folk på dansk monopol-TV en efterårsdag i 1975.

 

Harlem (instr.)   2:50
Musik: Kurt Starlit
Ideen i nummeret er, at det skal swinge på bedste jazz-vis og at guitarerne skal være spanske. Solo- og rytmeguitar er en dårlig spansk guitar, som jeg købte billigt. En akustisk pick-up blev påmonteret, og nu kunne jeg pludselig få den spanske lyd i studiet - wow!

 

Lave kaffe, gå i byen   4:19
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
Fra radioens P3, "Båndbixen", 20. juli 1978. Speaker og redaktør af udsendelsen er Bjarne Jess Hansen - ham med "Vi voksne kan også være bange".
Node I
Node II

 

Dr. Hackenbush (instr.) (Starlit)    2:28
Inspireret af vores rytmeguitarist i Stridens Æble og Applejacks: Bent Rähr - også kendt under navne som f.eks. John Albøg, Mr. Allbook og Dr. Hackenbush. Han var bestemt ikke nogen sologuitarist, men når han en gang imellem alligevel blev presset til det, spillede han enkelt og effektivt. Stor tak til Albøg!

 

Flirten   2:31
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus W. Schmidt
Et krobal set fra musikerens vinkel.

1.
Der er en lille én, en dejlig lille én, der danser hele tiden,
hun er der fra den aller-allerførste takt, og blir der lige siden.
Hendes øjne siger hej, når hun kigger denne vej,
og der er meget, meget mere de får sagt.

2.
Hun danser med sin ven, hun danser helt herhen, og skotter lidt til siden,
så vore øjne de ka mødes i et lyn, de mødes hele tiden.
Og den fyr hun danser med aner ikke spor besked,
men det er ham, ham som hun er med i by'n.

B.
De ting som hendes hede øjne lover, får blodet til at hamre i min krop.
Hun er vist ude på de vilde vover, og bruger flirten til at varme op.

3.
Hun er en lille én, en dejlig lille én, der danser hele tiden,
hun flirter og hun ler, vil sikkert meget mer, men resten kommer siden.
Men det er en smule trist, for jeg ved, til allersidst
går hun bare, bare hjem med fyren der.

 

En langsom søndag (instr.) (Starlit)   2:39
Oprindelig indspillet med en engelsk tekst af Birgit Holm (fra Fårevejle): "One Lonely Summer". Desværre er både indspilning og tekst bortkommet. Senere lavede jeg en fordansket gendigtning, som blev til "En langsom søndag"....fik dog aldrig lavet teksten færdig, og forsøgte sluttelig med denne instrumentale version.

 

Når sommersolen titter frem, 1 (vokal) (Starlit)   4:00
Når sommersolen titter frem, 2 (instr.) (Starlit)   1:37
Når sommersolen titter frem, 3 (nynne) (Starlit)  4:03
En konstruktion i tre versioner:
1. en Peter Malberg-inspireret version, hvor melodien tale-synges.
2. en instrumental version med melodi og arrangement tydelig adskilt.
3. en nynne-version, som skal vise melodiens muligheder.

1.
Nu kommer tiden, som vi har ventet på, i vinterens mørke triste grå,
nu skinner solen snart ned fra himlens blå, og vi ta'r sommer-dresset på.
Så skal vi ud og se på det danske land, så skal vi ud og slås med vand,
og saften stiger op i den danske mand, nu skal han dælme vise hvad han kan.

Refr.
Når sommersolen titter frem, til nikkedukker og sprællemænd,
lækre piger med numsen bar, stærk cigar, hvabbehar!
Små kanutter på luftmadras, (de) har det herligt og veltilpas,
kaffe, kager, sand og strand, sure tæer i saftevand.

2.
Har det regnet på dit vindu, og har det dryppet på din kind,
så husk at sorg og glæde følges ad, ja husk at lukke solen ind.
For nu blir skoven (snart) både grøn og skøn, og anemonen springer ud,
og solen danser for dig pinsenat, og tegner jordbær på din tud.

B.
Som'ren, den sommer, er alt alt for kort,
vi håber at vint'ren, den vinter, bliver lige så kort kort kort.
Hver dag i maj, der savner jeg dig,
selv om du ofte har svigtet mig.

3.
Nu skal vi hjem min ven, nu ta'r vi hjem igen,
nu er vor ferie snart forbi.
Men jeg vil huske dig, som en gammel ven,
du si'r, kom snart igen, fordi...

 

Gå med mig hjem!    3:06
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Åh, disse forførende reklamer...

1.
En nat på stationen jeg så på dit smil, det smilte til mig.
En nat på stationen jeg så på dit smil, og jeg smilte til dig.
Vi ku lissågodt gi op, det var umuligt at sige stop.
Et orkester spilled og en fløjte trilled, da jeg listede hånden op,
og du sagde...

Refr.
|: Gå med mig hjem, gå med mig hjem, gå med mig hjem - hjem og i seng! :|
Du er drømmen om en drøm, du er svaret på en bøn,
så ta' nu, ja ta' nu og gå nu, gå nu med mig hjem!

2.
En nat på stationen i dronningens klæ'r du hvisked' til mig.
Med skråhuen på og med rem og gevær, jeg kyssede dig.
Du var begyndt at falme lidt, men jeg tænkte bare, skidt,
med en tøs som Lizzie og en dreng de'r hidsig, ka' drømmene flyve frit,
så jeg sa'e...

3.
En nat på stationen ved Bøllerød Strand jeg mistede dig.
En mand fra stationen med kost og med spand, han pilled ved dig.
Jeg sa'e, ka' du så la' vær' - fingers off my baby's hair.
Men han rev plakaten ned og sa'e, for satan, den har hængt alt for længe her,
så jeg græd...

 

Stridens Æble (instr.)   2:19
Musik: Kurt Starlit
Vi manglede en kendingsmelodi i gruppen. Altså skrev jeg én.

 

Kære Bilist    3:00
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Ren dansktop, skrevet mens der stadig var noget der hed sådan.

1.
Kære bilist, der er ting du aldrig ser,
i grøften og på marken, det' der det virk'lig sker.
Lærken synger højt, og jorden lugter godt,
men ænser du mon sporet, som dyrene har trådt?

Refr.
Kom nu her, find din gamle cykel frem,
ta' madpakken med, vi er hjemme klokken fem.
Nyd de stille glæder i skovens dybe ro,
snup en kølig pilsner på bænken ved en kro.

2.
Trænger du til fred i sjælen, gamle ven,
og længes du mod solen - et sted at trække hen.
Læg dig ned på ryggen, la' tanken flyve bort,
syng med himlens fugle om både stort og småt.

3.
Jeg elsker vort velfærd, det gør jeg virk'lig mand,
men smadrer vi naturen, så går jeg fra forstand.
Og sku' jeg virk'lig vælge, virk'lig vælge ud,
så valgte jeg de ting, som er givet mig af Gud.

 

Snuden hjem igen    3:04
Musik & Tekst: Kurt Starlit
Kunne også have heddet "Tømmermænd", for det er hvad sangen handler om. Bemærk, at det vokale har fået en gang flanging (forklaret i Alt det andet, del 2).

Refr.
Nu vender jeg snuden hjem igen, hjem til mit job og hjem til min seng.
Farvel til sprut og tømmermænd, hjem og starte alting op igen.

1.
Jeg sku' på ferie nede mod syd,
med vin og kvinder og grise på spyd.
Men solen bager, man bliver så ør,
og sprutten smager, jeg tror jeg bli'r skør.

Refr.
Nu vender jeg snuden hjem igen, hjem til min hund og hjem til min seng.
Ja, jeg fik nok af tømmermænd, hjem og starte alting op igen.

2.
Vi var så glade, vi dansed omkring,
der var to piger, de sa'e ingenting.
Et tag i skridtet, og jeg var på vej,
Ti skridt på taget, ud af røret med mig.

Refr.
Nu vender jeg snuden hjem igen, hjem til min kat og hjem til min seng.
Færdig med sprut og tømmermænd, hjem og starte alting op igen.

Refr.
Nu vender jeg snuden hjem igen, hjem til min skat og hjem til min seng.
Ja, jeg fik nok af Karibien, hjem og starte alting op igen.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Nye tider

             
              SLAMMER basguitar model CP4 og
              SLAMMER guitar model T5M-SB.

Efter en personlig krise i 1984 solgte jeg alt studiegrej, og gik i musikalsk forstand på landevejen. Efter en pause på mere end tyve år, startede jeg forsigtigt op igen i 2006. Anlægget består i dag af følgende enheder:

      Korg D888, 8-kanals digital harddisk mixer/recorder,
      SLAMMER, T5M-SB, guitar a la Fender Telecaster,
      SLAMMER, CP4, basguitar a la Fender Precision Bass,
      ROLAND, E-96, digitalt keyboard,
      ROLAND, Cube-60, forstærker m. diverse indbyggede effekter,
      BOSS, ME-50, Guitar Multiple Effects (guitar multi pedal),
      TSM, MT87s, kondensatormikrofon (48V phantomspænding fås fra Korg D-888).

Det svære valg
Efter samtaler med en række musikere, som har praktisk erfaring med harddisk recording, valgte jeg Korg D-888, fordi den - i modsætning til PC-software - er meget stabil. Den er opbygget som en almindelig mixer, nem at betjene og ikke mindst: helt uafhængig af en computer. Når alt er indspillet og redigeret på Korg'en, kan musikken evt. overføres til PC (eller Mac), hvorfra den kan afspilles, lægges ud på en hjemmeside, brændes på CD - eller bare gemmes (backup).

Hvorfor MP3?
Korg D-888 gemmer sine filer i WAV-formatet, fordi det giver den bedste lyd. Desværre fylder WAV-filer en skrækkelig masse - rundt regnet 10 gange så meget som f.eks. MP3 - den mest anvendte lyd-fil på nettet. Konvertering til mp3 er derfor en nødvendighed, når filer uploades (lægges ud) på nettet, hvor pladsen er afgørende.

De følgende numre er indspillet v.h.a. det digitale udstyr.

 

 

 

Instr. #1 (instr.)   1:15
(2006.Okt.08)
En hurtig indspilning, for at få en idé om arbejdsgangen:

- indspilning på et antal parallelle spor (et ad gangen)
           med samtidig aflytning af det allerede indspillede,
- ned-mixing på et master-spor,
- overføring til PC,
- konvertering fra WAV til MP3 formatet, og sluttelig
- uploade musikken (filen) til hjemmesiden.
Roland E-96 rytmebox er anvendt til stortromme og highat - lydene er lagt ud på tastaturet, så man på denne måde manuelt kan "antaste" hver enkelt tromme. Klaver, rytme-, solo- og basguitar er optaget på hvert sit spor (sologuitar tilført ekko, rum og fuzz). Derefter er det hele mixet sammen til en færdig ret - ialt 6 spor er anvendt.

 

Rytmen 2006    2:59
(2006.Okt.21)
Musik: Kurt Starlit
Tekst: Klaus Schmidt
Stemmer & instrumenter er first-takes, fordi jeg gerne vil have en følelse af levende musik under indspilningen.
Node I
Node II
Tekst

 

Smil   2:25
(2006.Okt.27)
Original titel: "Smile" (Charlie Chaplin)
Dansk tekst: Carl Erik Sørensen
Musik & Tekst ubarmhjertigt omarbejdet af CykelKurt.
En hyldest til Asger Rosenberg, bassist og crooner, som hver onsdag kunne høres på Hvide Lam - en lille ydmyg kælder på Kultorvet. Sammen med bl.a. Eddie Pless (basun) og Mogens Petersen (klaver) dannede de gruppen "Eddie's Pleasure". Desværre har Rosenberg i mellemtiden trukket sig fra alle aktiviteter: Tak for sangen !

1.
Ret dine skæve skuldre, smil når det hele smuldrer,
verden er smuk, så la vær med å muk.
Smil når din ispind smelter, smil når dit fjernsyn vælter,
og mangler cyklen en ventil, så bare...

2.
Smil når licensen stiger, smil når din unge skriger,
smil hvis altanen faldt ned, så hva' fa'n.
Smil når potensen svigter, smil som en elskovsdigter,
og ligner du en grædepil, så bare...

3.
Smil selv om skuden synker, smil ad de nye rynker,
smil ad de hår, du har tabt sid´n i går.
Smil når du får en rykker, smil og riv den i stykker,
og bli´r du fyret til april, så bare...

4.
Smil, hvis din kone skrider, smil når din bulldog bider,
himlen er grå, men det skider vi på.
Smil gennem gråd og sorger, smil hvis du bli´r kørt over,
og bli´r du ramt af et missil, så bare smil.

Der findes vist kun en enkelt studie-indspilning med Rosenberg's version af sangen. Endnu bedre er dog live-versionen fra Cafe "Cykelstalden" (v. Østerport Station), hvor han den 5. april 2006 sammen med Jakob Fischer (el-guitar) og Hugo Rasmussen (kontrabas) gi'r den en på frakken (Henrik Bolberg, flügelhorn, var der også, men spiller ikke med på dette nummer). Jesper Veiling havde medbragt en lille mp3-recorder skjult i ærmet, og optog nummeret. Til trods for støjen fra en chips-pose, kan vi derfor i dag nyde Rosenberg's suveræne fortolkning af "Smil".

 

Kun et kvarter   3:23
(2006.Nov.12)
Trad. arr. Palle Holgersen
Tekst: Svend Gehrs
Lanc. af Palle Holgersen i "Den Lille Ølbutik", 1979
Tekst lettere omdigtet af CykelKurt
Palle Holgersen var i en menneskealder sportsjournalist på DR TV, men også en habil jazzpianist og sanger. Det viser han til overflod på pladen "Den lille Ølbutik" fra 1979. Mogens "Django" Petersen m.fl. bakker op, hvilket er med til at gøre pladen til en perle. Holgersen's kollega fra sportsredaktionen, Svend Gehrs, har skrevet teksterne, som er glimrende. Min version af sangen ligger et stykke fra Holgersen's - alligevel må han gerne opfatte den som en venlig hilsen deroppe i det høje, hvis han en gang imellem kigger ned. Han forlod jo denne verden i utide, så jeg nåede aldrig at opleve ham live. Desværre.
Kun et kvarter, Palle Holgersen m.fl.

1a
Kun et kvarter hos min gamle barber,
ændrer på dagen, bleg som et lagen.
Saks, kam og kniv kan forandre et liv,
uha, hvilket per-spek-tiv.

2a
Kun et kvarter hos min gamle barber,
blodstænk på hagen, fremhæver plagen.
Shampoo og sprit fjerner al appetit,
man føler sig tem'lig skidt.

B
Håret forsvinder, til grin for børn og kvinder,
plysset og bleg må man gå sin egen vej.
Der står man så og glor, mens håret langsomt gror,
og håbet svinder hen, præcis som sne der faldt i fjor.

3a
Kun et kvarter hos min gamle barber,
ændrer på stilen, klemt i profilen.
Kun et kvarter hos min gamle barber,
man visner imens det sker.

 

I remember (instr.)   2:32
(2007.Febr.01)
Komponist: Kurt Starlit
Nummeret var oprindelig (tilbage i 1970'erne) tænkt som en hyldest til jazz-guitaristen Wes Montgomery, men det (nummeret) har ændret sig så meget undervejs, at titlen "I remember Wes" ikke længere giver mening. Derfor den lille ændring.

 

Kom nu hjem   3:20
(2007.Mar.06)
Komponist: Ben Tucker
Eng. tekst: Bob Dorough
Dansk tekst: Kurt Starlit
Det er den gamle traver "Comin' Home, Babe", som 35 år efter jeg spillede den første gang, har fået dansk tekst. Ikke fordi der er noget galt med den engelske, men jeg holder altså mest af det danske - det er noget særligt.

1.
Kom nu hjem, du ved jeg venter lige her.
Kom nu hjem, med røde ør' og kolde tæer.
Kom nu hjem, døren står på klem.
Kom nu hjem, min dør den står på klem.

2.
Kom nu hjem, hvorfor gik du din vej, min ven?
Kom nu hjem, mon du er ved de fulde fem?
Kom nu hjem, (mens) døren står på klem.
Kom nu hjem, du er trods alt min ven.

3.
Kom nu hjem, jeg finder vin og kaffe frem.
Kom nu hjem, vi holder fest i vores seng.
Når du kommer hjem, bli'r der fest igen.
Når du kommer hjem, når du kommer hjem.

4.
Kom nu hjem, du ved at døren står på klem.
Kom nu hjem, du ved at ensomhed er grim.
Hvis du kommer hjem, bli'r jeg glad igen!
Hvis du kommer hjem, bli'r der fest igen!
Hvis du kommer hjem, hjem du kære hjem!

 

 

 

 

Så meget for musikken. Der kan fortælles herfra og til Jerusalem om alle de tekniske og musikalske løsninger som hvert nummer har krævet, men på den anden side skulle musikken gerne kunne tale for sig selv. Har du alligevel spørgsmål, kommentarer eller andet, så skriv til:
.

Kurt Starlit
aka CykelKurt

 

At finde sig selv (interview)

 

Musik Index

 

Til forsiden