Musikhuse

Indkøb af pigtrådsgrej i 1960'erne


Denne side indeholder omtale af musikhuse i 1960'erne - dengang den elektriske guitar og forstærker kom til byen. Det var her man måtte hen, hvis man som musikinteresseret ung mand (unge kvinder med musikalske ambitioner var der praktisk taget ingen af) ville have noget udstyr, så man kunne komme ud og føre sig frem.

En række personer har leveret konstruktive forslag til siden, samt tilladelse til at benytte deres ophavsmæssige rettigheder. I den anledning skylder jeg stor tak til bl.a. Arne Jacobsen, Chris Paulsen, Freddie Valgaard, Gert Michelsen, Henning "Nojer" Nør, Jan Monrad, Jerry Ritz, Jes Baggersted, Jesper Veiling, Klaus Lorenzen, Nanci Schrøder, Niels Juul Schneider, Ole Rahr, Robin Taylor, Sven Andersen, TømrerClaus m.fl.

Hvis du sidder inde med oplysninger, som kan gøre siden mere korrekt eller læseværdig, hører jeg gerne fra dig. Skriv venligst til:

.

Musikalsk hilsen
Kurt Starlit
- aka CykelKurt

I samme serie:
Rockscenen, del 1 Rockscenen, del 2 Spillesteder Rock Elektronik Pigtrådsøkonomi Fender Jazzmaster Fender Broadcaster

 

Seneste opdatering: 2016.Dec.28

 

--------------------------------------------------

 

Alfred Christensen


Alfred Christensen's hovedkvarter i Holstebro

På Wikipedia kan man om Alfred Christensen læse:

Alfred Christensen (kajakroer)

Alfred Grønborg Christensen (16. maj 1914 i Troldhede - 29. september 1996 i Holstebro) var en dansk kajakroer og musikhandler.

Han deltog ved sommer-OL 1948, hvor han sammen med Finn Rasmussen fik en fjerdeplads ved 10.000 meter toerkajak.

Efter afslutningen af sin sportskarriere blev Alfred Christensen en succesrig musikhandler i Holstebro, og ved hans butik findes i dag et springvand, som Christensen har doneret til byen.

Han er begravet på Holstebro Kirkegård.

Alfred Christensen starter sin første butik i Holstebro i 1957.

Blandt meget andet importerer forretningen fra midten af 1960'erne SELMER's elegante program af forstærkere og højttalere (se f.eks. Alfred Christensen's 1966 katalog, side 3-15).

Da MUSiKHJØRNET i København starter i 1960 med Svend Olaf Møller ("Kugleøje") i spidsen, er det Alfred der leverer varer og startkapital. Uden Alfred's hjælp i de første svære år er det tvivlsomt, om Musikhjørnet havde klaret skærene. På Musikhjørnet's store frontrude kan man da også i en årrække nyde teksten:

Forhandler for Skandinaviens største musikforretning ALFRED CHRiSTENSEN

I Alfred Christensen's 1965 katalog (på side 3) finder man blandt meget andet den navnkundige klaverbygger Louis Zwicki, som på dette tidspunkt arbejder for Alfred samtidig med, at hans klaverer forhandles af Alfred.


Alfred's ene søn, Axel Christensen, overtager i 2005 virksomheden efter sin far.

Alfred forretningen kører rimeligt videre, men får et knæk i 2013, som et resultat af en verden i forandring. Om lukningen siger Axel Christensen:

- Det var ikke længere muligt at få økonomien til at løbe rundt, så vi har selv indgivet konkursbegæring for at sikre, at så mange af vore kreditorer som muligt får noget ud af det.
Inden forretningen lukker, arbejder der otte mand i virksomheden. Igennem 56 år har butikken serviceret musikere og private i hele Danmark.

I midten af 2013 kan man i en række aviser læse om lukningen:

Skandinaviens største musikhandel Alfred Christensen A/S i Holstebro er gået konkurs, og derfor bliver hele varelageret solgt på en auktion 10. og 11. august. I alt ca. 1000 numre skal finde nye ejere. Auktionen afholdes over to dage.

Starten går lørdag den 10. august kl. 10.00, og her sælges saxofoner, trompeter, cornetter, klarinetter, tværfløjter, althorn, tubaer samt diverse tilbehør til ovennævnte instrumenter.

Så gælder det ca. 65 guitarer, både akustiske og western. Nogle få ukuleler, mandoliner og banjoer og forstærkere. Desuden kommer ca. 25 violiner under hammeren foruden et par celloer og en bratch. Så følger klaverer, synthesizers og keyboards, inden der sluttes af med en mængde harmonikaer.

Søndag den 11. august kl. 10.00:
El-guitarer, bl.a. Fender, Gibson, Hagström og Martin.
Trommesæt, adskillige forstærkere, højtalere, mixere, lys, alt i tilbehør og meget mere.

Eftersynet foregår i musikforretningen, Herningvej 76, Holstebro og auktionerne afholdes i Auktionshuset, Stationsvej 76, Holstebro.

Har man ikke mulighed for at være til stede, kan man afgive bud på nettet senest fredag 9. august kl. 23.00.


Forretningen i Rødovre Centrum tilhører oprindelig gamle Alfred,
men bliver på et senere tidspunkt overført til Alfred's anden søn Ejvind.

Jeg har ikke nogen personlig erfaring med Alfred's butik, men kom til gengæld en del i sønnen Ejvind Christensen's Musikhandel i Rødovre Centrum i 1970'erne. Den virkede sådan lidt kølig, de var vist ikke interesseret i rockfolket, men satsede på pæne borgere der spillede violin, klaver eller fløjte.

Ikke mindst lå guitarafdelingen i underetagen, og som derfor var usynlig udefra. Her bliver man i en årrække på bedste vis ekspederet af Lars Green, som senere starter sin egen virksomhed. Guitar- og forstærkerstøj bliver dog ikke tolereret af det øvrige salgspersonale i overetagen, ligesom deres fremtoning og dresscode tydeligt signalerer afstand til pøbelen i underetagen.

Om mentaliteten og atmosfæren fortæller Pede Meyer:

Hos Alfred virkede de ikke til at magte andet end suppe, steg & is musikere. Slet ikke os langhårede drenge, der skulle prøve shredderguitarerne.

Jeg husker en gang en ung knægt, der spurgte, om han måtte prøve et af deres flygeler. Da han så spillede "Axel F", blev han smidt ud - for sådan noget pjat, var det instrument ikke beregnet til!

En anden musiker fortæller:

Da jeg i 2005 for første gang havde muligheden for, at komme i Alfred Christensen - navnet jeg havde set bag på utallige forstærkere og keyboards - blev jeg da slemt skuffet.

Det var fuldstændig lissom at komme en tur på biblioteket i en amerikansk film, sådan et, hvor man er bange at trække vejret, af frygt for at blive tysset på.

Jeg har efterfølgende været der, fordi jeg har manglet noget når jeg har været på tour, og har alle gangene fået en betjening som om, jeg skulle være glad for, at de overhovedet ville servicere mig.

Det har samtidig været klart, at jeg tydeligvis har vidst mere om det jeg skulle ha' end ekspedienten, på trods af, at han i hvert fald var 25-30 år ældre end mig, og så ud som om han aldrig havde haft andre jobs end at stå i den butik.

Lemvig Folkebladet d. 7. marts 2015:

Den legendariske musikhandler

Af Flemming Hove Nielsen, Journalist ved Holstebro Kommune

Den 20. marts udkommer bogen "Mennesker med mod" om en række personer, der har været vigtige for Holstebros udvikling. Dette er et af kapitlerne i bogen.

Ingen var i tvivl. Det her var STEDET! Den store node med banneret "I takt med tiden" på taget af den kridhvide bygning var et perfekt baggrundstæppe for det kæmpestore, farvestrålende springvand.

Det var her, de kendte og ukendte musikere fra ind- og udland handlede, og det var også her, den almindelige familie kiggede andægtigt ind for at købe en ny guitarstreng eller opfylde sønnikes ønske om en mundharmonika.

Alfred Christensens legendariske musikhandel i Holstebro var noget helt særligt, nærmest et eventyrland for både børn og voksne - og selvfølgelig ikke mindst for professionelle musikere gennem generationer.

Men hvem var han egentlig, denne Alfred Christensen, der skabte Nordens største musikhandel og et stykke musikhistorie af den mere sjældne slags?

Det korte svar er: Uddannet frisør, olympisk medalje-roer og visionær musikalsk forretningsmand med en fantastisk evne til at tænke anderledes og sætte handling bag idéerne. Nogen ville sikkert også kalde ham lettere excentrisk.

Andre ville betegne ham som én af dem, der gjorde sin forretning til en oplevelse for kunderne.

Som ung var Alfred Christensen en meget talentfuld kajakroer, der i 1948 vandt sølv ved VM i London. Senere samme år deltog han i sommer-OL i London og opnåede her sammen med makkeren Finn Rasmussen en fjerdeplads i 10.000 meter toerkajak.

Passionen for kajak-sporten fulgte ham livet igennem. For eksempel var en hel væg på hans kontor i den legendariske musikhandel afsat til medaljer og pokaler - og det var også Alfred Christensen, der i sin tid fik øje på og blev træner for Holstebros navnkundige guldvinder ved OL i Rom i 1960, Erik Hansen.

Da Alfred Christensen flyttede til Holstebro fra Bølling, medbragte han en mundharmonika og en uddannelse som frisør. Han valgte at starte sin egen salon op, for noget skulle man jo leve af. I virkeligheden var det en benhård prioritering mellem det, hans hjerte bankede for, og det, han skulle leve af.

Men der gik ikke mange år, før Alfred Christensen erkendte, at han alligevel havde brug for en ekstra indtjening, så han åbnede en lille butik med mundharmonikaer. Handlen gik forrygende, og efter nogen tid kunne han lukke frisørbiksen for i stedet helt og holdent at hellige sig musikken.

Det skulle blive begyndelsen på Nordens største musikhandel.

Historierne om Alfred Christensen og hans musikhandel står nærmest i kø for at blive fortalt. Det er ingen hemmelighed, at det gik godt, rigtigt godt, for musikhandlen i mange år.

Det vakte blandt andet stor og berettiget opsigt, da Alfred Christensen fik placeret et enormt, farvestrålende springvand ved sin forretning. Han havde set et tilsvarende springvand under en taxitur i Los Angeles. Sådan et ville han også have, og han fik derfor fløjet mænd fra USA til Holstebro for at sætte et identisk springvand op. Investeringen var på 650.000 kroner - et beløb, der i dag vil svare til fem millioner kroner.

Og det blev en meget smuk og utraditionel indgang til Holstebro. I årevis tog mange trafikanter turen forbi musikhandlen, parkerede bilen i vejsiden og beundrede de farvestrålende springvands-kaskader.

Men Alfred Christensen var også en anderledes og fremsynet forretningsmand på mange andre områder.

Ved juletid skabte flere hundrede juletræer den rette stemning, og når sommeren kom, havde firmaets egen gartner selvfølgelig plantet blomster i den enorme have ved indgangen. Fliserne var grønne, og selv kantstenene blev malet tre gange om året!

Det senere så kendte begreb medarbejderpleje var allerede dengang ét af hans specialer. Et år gav han for eksempel alle medarbejdere en rejse til Mallorca. De boede på Hotel Hawaii og fik en folkevogn stillet til rådighed...

I forretningen var 52 mennesker fuldtidsbeskæftiget, og Alfred Christensen var af den mening, at sælgerne skulle køre i enten Chevrolet, Jaguar eller Cadillac. Med en årlig omsætning på 50 millioner kroner var der jo råd til det.

Til gengæld forlangte han, at medarbejderne betragtede forretningen som deres andet hjem og var klar til at yde den indsats, der var nødvendig - både dag og aften.

Kundepleje var et andet af hans specialer. Han inviterede ofte kunderne på middag på husets regning, og han bespiste sågar et helt hold konfirmander, da de brugte deres Blå Mandag til at købe ind i forretningen.

Forretningen var et musikalsk slaraffenland, der forhandlede de nyeste instrumenter fra USA, Østeuropa og Japan. Kunderne oplevede simpelthen en anden verden, når de trådte ind i forretningen. Ingen havde set noget lignende.

Alfred Christensen døde 29. september 1996. 16 år efter måtte musikhandlen opgive at holde liv i et meget specielt forretningskoncept, som tiden efterhånden var løbet fra, og gå konkurs.

Et 56 år langt, eventyrligt og spektakulært kapitel i dansk musikhistorie var slut - og Holstebros farvestrålende "byport" slukket.

Alfred Christensen's springvand (YouTube)

Alfred Christensen 1965 katalog

Alfred Christensen 1966 katalog (med bl.a. hele Selmer programmet)

Alfred Christensen annonce   i   BEAT nr. 13, 1966

Alfred Christensen 1969 katalog

Besøg Alfred

 

--------------------------------------------------

 

Anker Møller, Musikhuset


Anker Møller er født i 1924 og siger farvel og tak i 2009 - 84 år gammel.

Han bliver professionel musiker i 1946 - klarinet, cello og saxofon - og medlem af DMF, Dansk Musiker Forbund.

Spiller på restaurationer, i big band og sluttelig Pensionistorkesteret, som han leder i tredive år.

Anker Møller driver en musikhandel i Aalborg centrum, som er kendt af gud og hvermand. Den er opstartet i 1956 og fortsætter op til Anker's død i 2009.

I Flemming Retbøll's bog fra 2008 om Anker Møller fortæller hovedpersonen bl.a.:

Det var jo nødvendigt at tjene lidt ved siden af musikken. Så for at blive i branchen, åbnede jeg en musikforretning på Vesterbro, i en sidegade som hedder Lille Vestergade. Det er ved hjørnet, hvor der nu ligger en Fakta forretning.

Det blev til MUSIKHUSET ANKER MØLLER i 1956.

Her solgte vi guitarer, trommer, violiner, saxofoner - ja alle instrumenter.

Jeg havde ikke den tekniske forstand på instrumenterne, hvordan de var opbygget og så videre. Men det havde mine folk, der ekspederede. Nogle af dem var iøvrigt mine musikere. De kunne fortælle om al den slags. Så på det felt holdt jeg mig lidt i baggrunden.

Den levende musik, den som skulle spilles, var jo den, som jeg brændte for. Og i forretningen fik jeg da også kontakt med mange musikfolk.

Jeg har jo altid haft et svagt punkt for unge mennesker, som vælger at bruge fritiden på musik. Så hvis nogle startede et orkester op, og skulle bruge en del instrumenter, så ville jeg jo gerne hjælpe dem lidt på vej.

Men pigtrådseksplosionen var også godt for musikforretningen - der var virkelig gang i den.

Jeg tror, jeg har forsynet omkring 100 grupper over hele landet med udstyr. Selvom instrumenterne var dyre, så var de unge flinke til at betale, eller overholde deres økonomiske aftaler. Jeg tror ikke det nogensinde har været nødvendigt, at foretage incasso eller tage instrumenterne tilbage, fordi de unge havde forkøbt sig.

Da jeg blev 63 år, overlod jeg forretningen til min "lærling" Ole Høj Sørensen. Han havde startet i forretning som erhvervspraktikant, da han kun var 14 år. Så nu skulle han have lov til at spille første violin, og jeg havde jo også haft forretningen i omkring 30 år.

På et tidspunkt havde vi to forretninger. En decideret klaverforretning, som lå længere nede på Vesterbro. Men den havde vi kun i nogle ganske få år. Det blev for meget med to forretninger, når jeg også skulle spille og passe musikundervisningen.

Min søn Finn fik en klaverstemmerforretning på Vesterbro 60. Der har jeg også hjulpet lidt til, så noget forretningsliv blev der da hængende.

 


Musikforretningen i Lille Vestergade - sidegade til Vesterbro
Fra Flemming Retbøll's bog "Musikkens Ankermand"

stort billede

 

Nordjyske.dk bragte i marts 2009 en artikel om Anker Møller:

Stor mindekoncert for Anker Møller

Af Tommy Hansen, Journalist ved nordjyske.dk

Da Aalborg Pensionistorkesters mangeårige dirigent, musikfænomenet Anker Møller, døde i januar, mistede orkesteret en årelang drivkraft. Og Aalborg mistede en personlighed.

Anker Møller havde viet sit liv til musikken.

Han spillede selv guitar, cello og saxofon. Og udover at drive sin musikforretning, turnerede han på et tidspunkt landet rundt med sit "Miller Show".

For 31 år siden grundlagde han Aalborg Pensionistorkester, og gennem de næste 30 år drev han med ildhu og entusiasme orkestret frem til det, det er i dag.

Der er i dag tre dirigenter til at løfte arven efter Anker Møller: Børge Svendsen, Bjarne Carstensen og Per Iversen. Sidstnævnte er også korets faste solist på blæserinstrumenter.

Anker Møller efterlader et stort savn, både som menneske og som musiker. Men vi fortsætter helt i hans ånd, og for Anker var musik og livsglæde helt uadskillelige. Og musikken dør aldrig, siger orkestrets formand, Orla Lund, Nørresundby.

Elsket repertoire
Gennem årene har orkestret under Anker Møllers ledelse givet talrige koncerter, heraf en lang række i Aalborg Kongres & Kultur Center. Orkestret var derfor slet ikke i tvivl, da man skulle vælge rammen om den sidste store hæder til Anker Møller, en mindekoncert med det bedste fra det repertoire, som Anker Møller elskede.

Mindekoncerten finder sted i Europahallen i Kongres & Kultur Center, onsdag 18. marts 2009, kl. 14.

Vi håber på et rigtigt stort fremmøde til koncerten, hvor vi sætter alle sejl til for at give publikum en god oplevelse, siger Orla Lund.

 


Anker Møller
Foto: Lars Pauli

 

Vil hædre ven og kollega
En af Anker Møllers talrige kontakter i musikbranchen var Bjørn Tidmand, som også kommer til Aalborg, for at hædre sin afdøde ven og kollega.

Bjørn Tidmand optræder med flere numre, og pensionistorkestrets tidligere solosangerinde, Hanne Vig, kommer hjem fra sin bopæl i Spanien for at være med.

Efter orkestrets koncert spiller Millers Showband, også Anker Møllers "barn", op til dans og hyggeligt samvær.

Hele arrangementet varer et par timer.

Stor mindekoncert for Anker Møller

 

--------------------------------------------------

 

Apollon Musik

Apollon Musik på Strandvejen 90 i Hellerup var sådan en slags forstædernes Åge Jensen. Her ekspederer bl.a. "Daffy" (Jesper Elgaard Petersen), som spiller i Someones, Joe E. Carter Group, Beatmakers m.fl. - en kendt guitarist i tiden. Mange år senere, i 2005, taler jeg med Atle Hansen fra Apollon Musik, som fortæller at Daffy forlængst er rejst til staterne, hvor han har fundet sig et vellønnet job som studietekniker. Tak for oplysningen og good luck til Daffy.

På Apollon's hjemmeside kan man i august 2010 læse følgende:

Apollon Musik åbnede første gang 15. september 1924. Det var Frøken Ragna Andersen der dengang åbnede byens førende pladeforretning hvor der var lytterum på første sal, hvor vi idag har guitarrum. Resten af førstesalen blev dengang brugt til beboelse.

I 1956 købte Svend Høgenhaven Jensen forretningen for 5.000,- kr. med den ide at langsomt gå fra plader og over til musikinstrumenter og undervisning. Det gik langsomt fremad, men så blev The Beatles et stort hit og alle ville have den samme VOX forstærker som dem, hvilket blev forhandlet hos Apollon Musik.

Jeg startede i Apollon Musik d. 15. oktober 1967 og overtog forretningen 1. oktober 1976. Idag har vi mange forskellige produkter og mærker, og vi udvider konstant vores produktportefølje, selvom et par af produkterne har været forhandlet siden dengang.

Mvh
Ole Skaarup
Indehaver


Apollon Musik

Kommentar fra Peter Thornvig

 

--------------------------------------------------

 

Bjørnholt Musik

Bjørnholt Musik

stort billede

 

Mail fra Ole Bjørnholt 2013.Okt.20:

Hey,

Så link på Facebook til din fantastiske side bl.a. vedr. musikforretninger, hvor der liiige mangler noget.

Jeg er indehaver af Bjørnholt Musik i Silkeborg, som mig bekendt er Danmarks næstældste musikforretning, som stadig er i samme eje.

Marno Sørensen er ældre.

Men læs historien på vores web på www.bjoernholt.dk.

Og jeg har sendt billede med fra engang i 60erne. Bemærk bilen i det forreste butiksvindue, som spejler sig der i....!

Vi har i øvrigt samme beliggenhed som dengang.

m.v.h.
Ole Bjørnholt,
Bjørnholt Musik,
Silkeborg

Bjørnholt Musik

 


 

Tak til Ole Bjørnholt for de smukke ord og linket til Bjørnholt Musik.

En musikforretning med så lang en historie fortjener selvfølgelig en plads i solen.

Jeg kendte personligt ikke meget til Bjørnholt Musik før indehaveren gjorde opmærksom på den, men kan i skrivende stund (nov. 2016) konstatere, at Marno Sørensen i mellemtiden har lukket sin butik.

Dermed er Bjørnholt Musik Danmark's ældste.

Tillykke med det!

 

--------------------------------------------------

 

Blue Boys Shop

Linie 14 og Blue Boys Shop.
Billedet er fra butikkens første periode, hvor den lå på Gl.Kongevej 100
(åbnet 11. februar 1958, for at være helt nøjagtig).

Blue Boys Shop på Gl. Kongevej havde indrettet sig i små lokaler, som aldrig faldt i min smag. Desuden var det mit indtryk, at det ikke blev tolereret, hvis man bare ville "ose". Der skulle købes, ellers var det ud. Udbuddet var iøvrigt heller ikke særlig stort.


Blue Boys Shop, fotograferet i 1978 af Jan Monrad.
Forretningen flyttede i 1960 til denne nye adresse på Gl. Kongevej 96.

På hjemmesiden danskefilm.dk kan man om Blues Boys læse:

Sammen med soldaterkammeraten Jørgen Pedersen dannede Bjarne Rydstrøm i 1949 Blue Boys, og da de få år efter blev til en kvartet, tog tingene fart. Forinden havde han i spejderkorpset sunget sammen med Jørgen Pedersen. De deltog i forskellige amatørkonkurrencer og fik John Nielsen med og sammen vandt de en konkurrence i Hollænderbyen på Amager. I 1952 blev gruppen udvidet med Palle Reinert og kvartetten slog igennem ved Journalistforbundets rundskueshow i Tivolis Glassal, september 1952.

De blev landskendt, da de i 1954 indsang "Oppe på bjerget", der solgtes i 150.000 eksemplarer. I 1950erne og 1960erne havde Blue Boys store hits som

"Hver gang du smiler lidt til mig",
"Sommerens Vals",
"Ud på flisen Karoline",
"Charlie Brown",
"En skraldemand ta'r skraldet",
"Døllefjelde-Musse"

og mange andre sange, der med tiden er gået hen og blevet evergreens. I fem år var de faste gæster i Volmer- Sørensens populære fjernsynsshow TV i Tivoli, hvor vokalgruppen altid indledte med at synge: "Blue Boys ved mikrofonen, nu starter Nordvisionen...".

De medvirkede i en lang række radioudsendelser og optrådte i Norge og i de svenske folkeparker.

I juli 1969 fejrede Blue Boys 20-års jubilæum i Tivoli-Varieteen, hvor de fik overrakt en guldplade for en million solgte plader. Trods deres succes beholdt de alle deres borgerlige erhverv. Jørgen Pedersen arbejdede som reklamemand og udstillingsarkitekt, Bjarne Rydstrøm med egen forretning med møbler, tæpper og gardiner og senere som tapetserermester og møbelpolstrer på eget værksted i Vanløse og Palle Reinert som taxavognmand.

En overgang havde gruppen sin egen grammofonpladeforretning "Blue Boys Shop" på Gl. Kongevej på Frederiksberg, som i første halvdel af 1960erne blev overdraget til det sidste medlem af vokalgruppen - John Nielsen.


Bogen om Blue Boys

Med personlige anekdoter, avisudklip og fotos fra tiden med Blue Boys guider Bjarne Rydstrøm læserne igennem en epoke i dansk underholdning fra 1949 til 1989.

Sådan er ordene på bagsiden af bogen om Blue Boys, skrevet af et af medlemmerne, men desværre står der ikke noget om forretningen Blue Boys Shop. Heller ingen billeder.

Blue Boys (Wikipedia)

En anonym musiker fortæller:

Jeg købte den legendariske Fender Jazzmaster hos Blue Boys Shop på Gl. Kongevej. Underligt nok handlede de med Fender, selv om Hagstrøm butikken (der var importør af Fender) lå lige i nærheden. Guitaren var dyr, 2800 kr., men jeg MÅTTE have sådan en guitar! Og så havde de lige den røde model som jeg godt kunne lide. I øvrigt var Blue Boys Shop og indehaveren John (Nielsen) og hans kone Winnie (Dorff) altid meget venlige overfor mig, men jeg var også en god kunde, købte en del plader hos dem. Jeg savner i øvrigt et foto af denne butik på din formidable side.

Right said Fred, vi mangler et billede af Blue Boys Shop. Hvis nogen derfor ligger inde med et sådant, send omgående en kopi til:


Det gør Nojer, som 2013.Marts.17 sender billedet af shoppen og Linie 14.

2013.Febr.15 sender Gert Michelsen tre udklip fra Se og Hør:

Hej Kurt!
Fandt disse i et Se og Hør blad (nr. 47 - 18. nov. 1960). Blue Boys Shop havde først adresse på Gl. Kongevej 100, hvor de åbnede butikken 11. febr. 1958, men flyttede så i 1960 til Gl. Kongevej 96. Her en reportage hvor konkurrenterne FOUR JACKS besøger butikken i november 1960. Ikke just Fender udstyr i butikken, men alligevel et lille indtryk af hvordan butikken så ud!

Tekst under udklip 1:

Four Jacks kniber munden sammen, for ikke at more sig for højlydt over at se deres plader solgt i konkurrenternes forretning. Blue Boys morer sig til gengæld over det rivende salg af "Åh Marie, a' ve' hjem te' dæ'".

Tekst under udklip 2:

Farvel...og fortsat held og lykke med salget! siger Four Jacks, da de forlader Blue Boys forretning...

Tekst på udklip 3:

KONKURRENTERNES HYGGELIGE MØDE...!
Sangkvartetten Four Jacks' nyeste pladesucces "Åh Marie, a' ve' hjem te' dæ'" er foreløbig solgt i 40.000 eksemplarer. Ikke mindst i konkurrenterne Blue Boys' forretning på Gl. Kongevej i København er der rivende afsætning, og man gør alt for at stimulere salget. Four Jacks påskønner det i højeste grad - og i sidste uge kunne man se dem signere pladen i Blue Boys Shop. De otte sangglade herrer mødtes i bedste forståelse - selv episoden, da John Mogensen i 1954 brød ud fra Blue Boys og dannede Four Jacks, mindedes man med et smil. De især fra TV i Tivoli kendte Blue Boys har eksisteret i 11 år og klarer sig ligesom Four Jacks strålende. Der er mere end nok arbejde til dem begge...eller rettere: til dem alle otte.
A.U.

 

--------------------------------------------------

 

Brdr. Jørgensen

Brdr. Jørgensen
Rygårds Allé 104
Hellerup

Brødrene Peter og Jacob Jørgensen stiftede firmaet Brdr. Jørgensen i 1913, hvor de ved samme lejlighed åbnede en musikforretning i Sønderborg. I 1942 blev selskabets andet hovedkvarter åbnet i København af Peter Jørgensen's søn Alfred, og i 1968 fik Brdr. Jørgensen tilladelse til at kalde sig kongelig hofleverandør.

Brdr. Jørgensen's historie

Firmaet lå på Rygårds Allé i Hellerup, men ellers husker jeg kun minimalt om virksomheden. Den tekniske chef hed Arne Hansen, som senere flyttede med over i Roland Scandinavia, da Brdr. Jørgensen lukkede. Når vi behandler BJ som en butik, er det måske ikke helt korrekt, for strengt taget var det vel nærmest en engros virksomhed, som betjente detailhandelen.

For yderligere oplysninger, se...

Kommentar fra Freddie Valgaard.

Roland DK kan man læse følgende:

Roland Scandinavia A/S blev etableret i 1981 i et Joint Venture mellem Rolands karismatiske grundlægger Mr. Kakehashi og Rolands forhenværende administrerende direktør Erik Gramkow. Siden grundlæggelsen har Roland Scandinavia udviklet sig med imponerende fart og er i dag blandt markedets ledende distributør i et spændende og anderledes marked.

I dag har Roland Scandinavia godt 45 medarbejdere, hvoraf de 25 arbejder fra hovedkontoret på Skagerrakvej i Københavns Frihavn. De øvrige medarbejdere arbejder på Rolands lokale salgskontorer i Stockholm, Helsinki og Oslo.

Roland Scandinavia repræsenterer Roland, BOSS, Cakewalk by Roland, Edirol by Roland, Rodgers og Roland Systems Group eksklusivt i alle fire nordiske lande, Baltikum samt Rusland.


 

--------------------------------------------------

 

Fangel Musik

Fangel Musik, Nordre Fasanvej 111, Frederiksberg (= København F).
Bygningen er den fhv. Wulffs Tobaksfabrik, overtaget af Fangel Musik i 1980.

Fangel Musik var mest kendt som eneimportør af Yamaha's produkter indenfor musik: guitar, synth, forstærker med mere.

Af og til blev der afholdt demo-dage hos Fangel, men i hovedsagen var det en import-virksomhed, som holdt sig i baggrunden.

En begivenhed af de større var demo-dagen i 1974, hvor Yamaha GX-1 blev præsenteret - en stor og voldsom sag, som også tiltalte Stevie Wonder, der optrådte adskillige gange med maskinen og brugte den på et par albums (bl.a. 1976 LP'en "Songs in the Key of Life").

Yamaha importøren havde GX-1 stående i en længere periode, hvor vi var mange som var inde og høre et elektronisk monster, som kun de færreste forstod.

Senere fik Fangel en decideret musikforretning op at stå på hjørnet af Falkoner Allé og Solbjergvej (København F), men GX-1 kom vist aldrig ud i forretningen at stå - dertil var den for stor, dyr og tung:

The GX-1 console weighs 300 kg. The pedalboard and stand add 87 kg, and each of its tube-powered speakers, four of which can be connected to the GX-1, weighs 141 kg (which together equals a total of 951 kg, or 2096 lb).

For de, som holdt af at "ose", eller finde nye spændende instrumenter og gadgets, var Fangel slet ikke stedet. Der var noget ekskluderende over stedet og behandlingen - det fik man hurtigt at mærke, hvis man stak snuden indenfor.


Fangel Musik var eneimportør af Yamaha's musikprodukter
- forstærker, guitar, synth m.m.

Hvad der end kan siges for og imod Fangel, så stod de ikke distancen, men lukkede virksomheden helt og aldeles ned under den verdensøkonomiske krise.

 

--------------------------------------------------

 

Hagström Musik
Aaboulevard 38, København N
Tlf. N.C. 6636


på Åboulevarden førte udover firmaets egne (svenske) produkter også de amerikanske Fender forstærkere og guitarer. Fender produkterne var dog i en helt anden prisklasse, og ganske uopnåelige for de fleste.

Til gengæld gav Hagström's egne produkter - først og fremmest forstærkere og guitarer, men også harmonikaer - en masse for pengene, som vi var mange der forstod at værdsætte. Svenske hr. Persson var ikke altid lige imødekommende overfor kunderne, men fornemmede han at der var kontanter bag ordene, fik piben omgående en anden lyd - en typisk handelsmand.

Mens jeg gik i skole i 1962 købte jeg en lille rørbestykket kuffertforstærker derinde: model GA-310 med glimrende lyd og tremolo. En af mine klassekammerater spillede på Kent guitaren, som også var fin.

Senere, i 1965 anskaffede jeg en Hagström basguitar til 715 kroner. Den spillede glimrende og godt, og jeg havde stor fornøjelse af den i de få år jeg spillede på den.

Og apropos Hagström's blokguitarer, så er det nærliggende at tro, at Hagström ikke producerede Kent guitarerne selv. I Alfred Christensen's 1966-katalog (side 30) er serien af Futurama guitarer vist frem. Det er ret tydeligt, at Hagström's Kent modeller og Futurama-serien ligner hinanden så meget, at de næsten kun kan være lavet på det samme produktionsbånd. Ret beset er der kun navnet til forskel.

Et år senere anskaffede jeg en 100W transistoriseret kuffertforstærker, model GA-85 bestykket med 4 stk. 12" Philips dobbelt-membran højttalere og høj virkningsgrad (omkring 30%).

Den lille transistoriserede Hagström 26 øveforstærker så nuttet ud, og var ganske billig (omkring 200 kr. tror jeg), så den måtte jeg ha'.

I afdelingen for specialiteter så jeg en dag i 1968 Keld Heick, hvor han gav den på western guitar, alt imens han hulkede sig gennem Neil Sedaka's "Breaking up is hard to do", så enhver svigermor blev blød i stellet. Fastelavnsgrimassen var også uden for scenen en del af det faste inventar.

hagstromrules.com kunne man i 2012 læse følgende:

In autum1933 Albin Hagström came to Denmark looking for an opportunity to expand his harmonica business. He meets in Copenhagen with Rolf Lorentzen, owner of a music shop on Vesterbrogade 65. They made an agreement that Mr. Lorentzen will have the agency on Hagstrom harmonicas in Denmark.

In the spring of 1934 Albin returns to Denmark and establishes Hagstrom Musik A/S with the help of Albert Christensen. Mr. Lorentzen shop becomes part of Hagstrom Musik A/S. The lawyer Albert Christensen becomes president of the board of the new Hagstrom Musik A/S and he actually stays in this position untill the beginning of the eighties.

Because of Danish import restrictions it is almost impossible to get Swedish built harmonicas into Denmark. So the new company starts, with the help of two Swedish craftsmen, producing harmonicas in Denmark. They start in some rented space, but soon there is a need for bigger facilities. In 1938 the new factory on Øresundsvej 146 is opened. Here there was space for a carpentry, assembly room, and future expansions.


Svensk annonce i Höga Nöjet nr. 7, 1963, April 26:


stort billede

From: Gert Michelsen
To: Cykelkurt
Date: 2011.Sept.13
Subject: Hagstrøm Musik

Hej Kurt,
Hagstrøm var også fortrinsvis i Harmonika-branchen indtil pigtrådsperioden begynder i tresserne.

Da THE SHADOWS benyttede Fender-instrumenter allerede fra 1959 (og Hank B. Marvin fik den allerførste pink Fender Stratocaster efter speciel import fra USA) blev de utroligt populære over hele Europa og der opstod en enorm efterspørgsel efter disse guitarer, enhver pop-interesseret ung mands drøm.

I England blev det muligt at købe disse pragtfulde, men meget dyre guitarer fra 1960, da regeringens importforbud blev ophævet. I Danmark og hele Skandinavien var det umuligt. Da Cliff Richard og The Shadows optrådte for første gang i Danmark i august 1961 ved fire koncerter i RADIO MERCUR CITY i København, var der blandt det måbende og begejstrede publikum også samtlige medlemmer af The Cliffters. Og da de, ligesom vi andre, var mundlamme og chokerede over at Shadows kunne gengive pladelyden perfekt ved deres live-optræden, svor de her og nu, at de MÅTTE have fat i disse guitarer med den "rigtige" lyd. Det lykkedes dem også i sommeren 1962 som det første orkester i landet at blive de lykkelige ejere af de hvide Fender-guitarer.

Først fra 1963 var HAGSTRØM musik i Sverige blevet ene-importør for hele Norden af Fender-grej og det betød så at man fra 1963 også i Hagstrøms mange butikker rundt om i Danmark nu kunne købe de eftertragtede modeller. Vi kan se at månedsbladet VI UNGE i december 1963 indeholder reklame for Fender.

Der sker jo som bekendt det, at BEATLES og hele Mersey-beat-perioden også starter i 1963 og især The Beatles benyttede overhovedet ikke Fender-grej (pånær en senere plade-optagelse), så mærket gik lidt af mode indtil JIMI HENDRIX i 1967 igen gør Stratocasteren til en kæmpe salgssucces.

Med venlig hilsen
Gert Michelsen

PS!
Jeg var også den lykkelige ejer af Hagstrøms lille kuffertmodel Tremolo 26 på hele 6 WATT!

 

Hagström annonce, Vi Unge, dec. 1961
(Hagström De Luxe & Standard guitar, HiFi forstærker 510)

Hagström annonce, Vi Unge, april 1963
(Kent guitar & Hagström forstærker Tremolo 26)

Hagström annonce, Vi Unge, dec. 1963
("større glæde med en FENDER el-guitar")

Hagström annonce, Vi Unge, febr. 1969
(Fender amp. model Deluxe Reverb, Super Reverb, Bassman, Showman 15 & Showman Dual)

Hagström annonce, Vi Unge, okt. 1969
(Fender Telecaster, Fender Custom & Telecaster halvakustisk)

Hagström annonce, Vi Unge, nov. 1969
(Fender model Jazzbass, Mustang Bass, Telecaster Bass & Precision Bass)

 

--------------------------------------------------

 

Jac. Jørgensen, Musikhuset

Jac. Jørgensen katalog fra 1964 med The Weedons på forsiden.

Frederiksborggade 1 & 7, Kbh. K, tlf. PA 6679

Jeg kender kun firmaet fra annoncer og så de få hurtige glimt man kunne få, når man strøg forbi. Forretningen forhandlede bl.a. Burns guitarer (som anvendtes af Les Sharks) og forstærker TP6318 fra Tower Radio.

Tidligere har jeg skrevet følgende om Jac. Jørgensen:

"MJJ lå et sted i den indre by, Frederiksborggade vistnok, lige ved Kultorvet. Jeg husker ikke meget om denne forretning, fordi jeg ikke kom der. De havde vist værksted et sted ude i Hellerup, og var vist også eneimportør af Roland. Så vidt jeg forstår, er firmaet senere omdannet til Roland Danmark. Noget i den retning."

Det har afstedkommet en kommentar fra Freddie Valgaard.

 

Harmonika annonce, 1

Harmonika annonce, 2

 


 

From: Gert Michelsen
To: Cykelkurt
Date: 2011.Sept.07
Subject: Musikhuset Jac. Jørgensen

Hej Kurt!

Apropos din eminente oversigt over musikhuse, så faldt jeg lige over mit gamle katalog fra Jac. Jørgensen. Da det har The Weedons afbildet på forsiden må det være fra 1964. Man kan se på omtalerne af de lækre "Jazzguitarer" at selve reklamesiderne er trykt i 1963, men da var Weedons endnu ikke slået igennem.

Hvad der især er interessant, er den vedhæftede side med priserne i 1964. Mange instrumenter er ret dyre, når man sammenligner med indkomsterne i 1964 for unge mennesker, som også er glimrende skildret på din side om pigtrådsøkonomi.

Du er sæføli velkommen til at benytte vedhæftede fotos.

Venlig hilsen
Gert Michelsen

 

JJ 1963 katalog, Les Sharks & Burns guitar

JJ 1964 katalog, The Weedons

JJ 1964 katalog, jazz guitarer 1

JJ 1964 katalog, jazz guitarer 2

JJ 1964 katalog, jazz guitarer 3

JJ 1964 katalog, prisliste

 

From: Gert Michelsen
To: Cykelkurt
Date: 2011.Sept.13
Subject: Musikhuset Jac. Jørgensen

Hej Kurt,
i modsætning til hvad Freddie Valgaard skriver i sit indlæg, var Jac. Jørgensen Musik faktisk en af de helt store butikker i pigtråds-perioden. Det er rigtigt at de startede med harmonika-salg m.v., men faktisk var de med på den ny modebølge med instrumenter især til unge mennesker lige fra 1961-62.

Allerede i tidlige annoncer i VI UNGE oktober 1962 blev The Cliffters afbildet med Burns-guitarer handlet hos firmaet, og da havde The Cliffters allerede i sommeren skiftet til de hvide Fender Stratocastere som det første Fender-orkester i Danmark. Siden fulgte firmaet de nye pigtrådsnavne: The Danish Sharks blev afbildet i en annonce i december 1963 og fra 1964 var det The Weedons der (dog i sort silhuet) var afbildet på butikkens reklamer.

I de to pop-blade HIT og BEAT benyttede firmaet store annoncespalter og da vi når hen til 1967-68 blev de importør af Marshall-grej. I de sidste tresser-år 1968-69 var der typisk to annoncer i hvert Vi Unge blad, en fra Københavns-afdelingen og en fra Århus-afdelingen, i 1969 ofte fire annoncer i det samme blad!

Jeg mener butikkerne fortsatte langt ind i 70'erne med stor succes.

Med venlig hilsen
Gert Michelsen

 


Vi Unge, aug. 1969

Jac. Jørgensen annonce, Vi Unge, dec. 1961

Jac. Jørgensen annonce, Vi Unge, okt. 1962

Jac. Jørgensen annonce, Vi Unge, dec. 1963

Jac. Jørgensen annonce, Vi Unge, nov. 1966

Jac. Jørgensen annonce,   BEAT nr. 13, 1966

Jac. Jørgensen annonce, Vi Unge, aug. 1969

 

Tak for de fine billeder og oplysninger om Jac. Jørgensen. De giver grund til at undre, hvornår og hvorfor butikken egentlig lukkede?

Jørgensen himself kunne det også være interessant at finde oplysninger om. Det synes klart, at han har haft interesse for harmonikaen - musikhuset gav lektioner og udgav lærebøger i harmonikaspil på eget forlag, ligesom man rundt omkring kan finde numre for harmonika skrevet af Jac. Jørgensen. Hvis nogen derfor kender yderligere til Jørgensen og hans musikhus, så skriv meget gerne til:


 

Ole Bjørnholt fra Bjørnholt Musik skriver 2013.Okt.21:

En af årsagerne til lukningen af Jac. Jørgensen Musik var, at sønnen Mogens (mener jeg han hedder) importerede en del instrumenter, men ikke kurssikrede købet i dollar. Fra han fik varerne og solgte dem igen til den gældende dollarkurs, steg dollaren pludselig ret kraftigt til kurs 12 eller noget i den stil. Så skulle han jo af med langt flere penge end han havde fået for varen. Det var med til at tvinge firmaet i knæ.

 

--------------------------------------------------

 

John Hartwig Musik
Studiestræde, Kbh. K

John Hartwig husker jeg absolut intet om - er helt blank. Er der nogen, som husker...?

Kommentar fra Henning Højen

Jazzbassisten Hugo Rasmussen fortæller om sit første møde med Hartwig i 1959:

I 18-års fødselsdagsgave fik jeg penge af alle. Jeg fik slet ingen almindelige gaver. Så jeg havde 800 kroner, og havde undersøgt hvor man kunne få fat i en kontrabas. Ja, man kunne i hvert fald tage ind til John Hartvig i Studiestræde. Men jeg var ikke vant til at komme i København. Jeg havde kun været i skolebio og en enkelt gang i Det Kongelige Teater og Folketeatret og vidste ikke noget som helst om København. Men kom da ind i Studiestræde, med tog og bus. Ind til John Hartvig, op ad trappen, ind i hans forretning.

Og så var det pudsigt nok ham, der stod bag ved disken, viste det sig senere, da jeg lærte ham bedre at kende. Han var ret barsk, og jeg har sandsynligvis lignet en, der kom fra landet, sådan skyllet ind med fire-toget. Og det kunne han se lige med det samme.

Det første han spurgte var, "Hvad vil du?"
Det syntes jeg jo, var noget barsk. Det var jeg ikke vant til fra Bagsværd.
Så sagde jeg, "Ja, jeg skulle se på en kontrabas."
Det næste spørgsmål var, "Har du nogen penge?"
Ja, det havde jeg - 800 kroner.
Ups - så var det noget helt andet.
"Så går vi ned i kælderen."

Der stod der to rækker kontrabasser. Så hev han et instrument frem, og slog nogle toner, bum, bum, bum, sagde det. Han slog på den, drejede den rundt, ligesom jeg havde set på film, ikke. Et fremragende instrument, der sjovt nok kostede præcis 800 kroner. Det var meget, meget heldigt, ikke?

ref.:
http://dvm.nu/hierarchy/periodical/js/1995/01/?show=data/periodical/js/1995/1/periodical-js1995_1_09.tkl&type=periodical

 

--------------------------------------------------

 

KMC Musik

Grundlagt 1972 af Harry Boserup, som har været i musikbranchen siden 1963, hvor han var i lære hos Musikhuset Aage Jensen. Startede selvstændigt i 1972, hvor han blandt andet havde en KMC musikforretning på Østerbrogade. I dag (2012) er virksomheden et familieforetagende, hvor Boserup og datteren Susanne er aktive i KMC's daglige drift.

Stig Lysdal fortæller i sept. 2012:

Mit første job som udlært elektronikmekaniker var på KMC musikværksted i kælderen under butikken på Østerbrogade, lige overfor Parken. De to ejere Harry Boserup og Erik Thomsen nåede desuden at have butikker i Roskilde, Glostrup Hovedgade, Amager Centret samt Farum Centret. De importerede fra Gibson koncernen, Gibson og Epiphone, Lab forstærkere samt Lowrey orgler. Desuden Moog synths.

Butikkerne lukkede for en hel del år siden, men er nu i gang igen på H.C. Ørstedvej, hvor Harry Boserup sammen med sin datter driver KMC Musik.

Ved ikke så overvældende meget, da jeg kun var der i 1½ år, men reparerede for en del af datidens hotte danske navne.

Hvis jeg regner rigtigt, blev jeg ansat omkring 1978. Kunder i butikken var bl.a. Keld Heick m. band, Morten Kærså, Slangepigen Annika, Flemming Werge, Palle Mikkelborg, Ole Ousen, Ole Fick, James Price samt mange flere.

Den anden tekniker i butikken, som var der da jeg ankom, hed Erik Hartwig. Vi kørte også ud til kunder og foretog reparationer i værkstedets brun/orange Simca 1100. Hartwig var der efter jeg forlod KMC.

Jørgen Lauge reparerede instrumenternes fysik, mens vi tog os af det elektriske/elektroniske. Den "mærkeligste" opgave jeg blev sat til, var at save et Lowrey orgel til 70.000 kr over. Opgaven havde dog en helt konkret mission: Når festen starter kan mange hjælpe dig ind med dit orgel på rigtig mange kilo. Når festen er slut, ja så har alkoholen måske taget over. Det store Lowrey orgel var indrettet sådan, at alle stemmerne sad i toppen, og strømforsyning samt alle forstærkere, højttalere og Leslie sad i bunden. Så gang i saven og skævbideren, og fat i multistik og loddekolbe.


 

--------------------------------------------------

 

Knud Eskildsen Musik

Eskildsen optræder første gang på den store scene i Alfred Christensen's 1965 katalog (side 3), hvor han kører som salgs-chauffør.

Eskildsen er fra Aalborg området, og starter også sin første forretning her i 1966. Forretningen vokser stille og roligt sådan, at der efterhånden også kommer Eskildsen butikker i København, Århus, Odense og Esbjerg.

I 2004 overtager Eskildsen Musik det københavnske SuperSound, moderniserer forretningen og flytter den fra H.C. Ørstedsvej til Skindergade 27 i indre by.

I marts måned 2004 kan man i musikeren.dk læse, at....

Den jyske musikforretning bliver endnu større

Knud Eskildsen Musik har overtaget den hæderkronede københavnske Super Sound forretning, der i de seneste år har ligget i Skindergade 27, hvad den fortsætter med under de nye ejere. Herudover har Knud Eskildsen forretninger, der bærer dette navn, i Århus, Esbjerg, Herning og Viborg.

Samtidig åbner Knud Eskildsen i Ålborg noget der tegner til at blive Danmarks/Skandinaviens største musikhus.

Man har overtaget hele bygningen, hvor forretningen har ligget i 22 år og har nu ca. 2.200 m² butikslokale, samt et væsentligt større lager, der også betjener de stigende Internetkunder.

Der er også tre lydstudier og et musikbureau (Showbizz Danmark) på adressen Hobrovej 347 i Ålborg.

I musikeren.dk kan man i februar 2008 læse:

Store danske musikforretninger solgt til udlandet

De store danske musikforretninger er ikke længere på danske hænder efter at den norske kapitalfond Music Retail Holding for alvor er gået ind på det skandinaviske marked for musikinstrumenter. Senest er Eskildsen Musik i Danmark og Musikbörsen i Sverige på vej til at fusionere med Music Retail Holding.

Den norske kapitalfond Music Retail Holding (MRH) blev dannet i sommeren 2006 med det formål at investere og ekspandere indenfor musikbranchen. Og det er gået stærkt.

Med base i Oslo under ledelse af administrerende direktør Pål Asplin, der har en baggrund i den norske musikbranche, har man inden for sidste år erhvervet kendte musikforretninger som Imerslund, Tre45 og Hagström. Sidste år købte man Musikhuset Aage i Danmark og nu er det planlagte opkøb af Eskildsen i Danmark og Musikbörsen i Sverige ved at være en realitet. Snart er en række tidligere danske hæderkronede musikforretninger som Musikhuset Aage Jensen, Knud Eskildsen Musik og SuperSound ikke længere på danske hænder. MRH sidder nu tungt på det skandinaviske detailmarked som ejer af de to største detailkæder i Danmark, de to største detailkæder i Sverige samt en række detailforretninger i Norge.

MRH ejer desuden Luthman Scandinavia, der er blandt de absolut største importører i Norden. Luthman sidder bl.a. på importen af Gibson, Alesis, Clavia, Epiphone, EMU, Phonic, König & Meyer, Neutrik, ProEl, Line6, M-Audio, Mackie, Pioneer, Rickenbacker og Sontronics.

I febr. 2009 kan man i Super Sound's forretning i Skindergade se et opslag som bl.a. fortæller, at...

Super Sound flytter 28. febr. 2009

Som vore trofaste Eskildsen-kunder måske allerede ved, indgår Musikhuset Aage Jensen og Eskildsen nu i samme firma, nemlig 4Sound. 4Sound er en nordisk kæde af musikforretninger beliggende i Norge, Sverige og Danmark.

For fortsat at kunne tilbyde den bedste service til alle vore kunder, flytter vi pr. 1. marts alle Super Sounds aktiviteter, og integrerer dem hos Musikhuset Aage Jensen på Landemærket i København. Det gælder både salg, support, kurser og undervisning. Det betyder, at vi får samlet "alt under et tag" i København.

Flytningen er i høj grad affødt af de fysiske rammer i forretningen i Skindergade. Den gamle bygning har i mange år sørget for, at Super Sound altid har haft en særlig atmosfære og stemning, men har i høj grad også indretningsmæssigt og logistisk været en begrænsning i det praktiske daglige arbejde.

Vi er kede af at det ikke har været muligt at finde en holdbar løsning, så vi kunne blive i bygningen.

Men - når det nu er sagt - vil vi gøre alt for at vore trofaste Super Sound/Eskildsen kunder mærker så lidt til ændringerne som overhovedet muligt (bortset fra nyt telefonnummer/mail, og en ny adresse). Man vil stadig kunne møde de samme velkendte ansigter under det nye tag, og en stor del af varesortiment og -filosofi flytter med.

Med lukningen af den fysiske butik i Skindergade er et historisk kapitel slut i det Københavnske musikliv, men det bliver også starten på et nyt!

 

--------------------------------------------------

 

Lyra Musik
Klausdalsbrovej 82
2860 Søborg


Lyra Musik på Klausdalsbrovej
Foto: Arne Jacobsen

stort billede

Lyra Musik kendte jeg desværre kun af omtale, indtil Arne Jacobsen gjorde opmærksom på fænoménet:

Var i dag et smut inde ad Klausdalsbrovej for at handle lidt musikgrej. Jeg stod og manglede et stativ til min nye kontrabas, og tænkte på om mon ikke gode gamle Bræmer i "Lyra" skulle ligge inde med et sådant.

"Lyra Musik" ligger på hjørnet af Klausdalsbrovej og Buddinge Hovedgade, og her har indehaveren Bræmer haft sin musikforretning siden starten i 1962, altså i 50 samfulde år. Rigtig mange af os rødder, der begyndte at spille rockmusik da Beatles og Rolling Stones viste vejen, handlede meget af vores første musikgrej hos Lyra. Og når grejet skulle skiftes ud til noget nyere, smartere og bedre lagde vi ikke sjældent vejen omkring "Lyra" for at høre hvad Bræmer ville give for det gamle.

Når man træder ind i butikken her mere end en menneskealder senere, ligner alt sig selv. Musikinstrumenterne og forstærkerne der står til salg er for manges vedkommende nøjagtig de samme som vi spillede på i 60'erne og 70'erne. Jeg tror sågar tæpperne på gulvene er de samme, og støvet på hylderne og i krogene ligeledes. Bræmer ligner sig selv på en prik, øjensynligt helt gået fri af tidens tand, stadig storsmilende og god for en let og munter sludder.

Og selvfølgelig havde han et vaskeægte König & Meyer stativ, endda til en pris langt under hvad jeg skulle have givet et andet sted. Så vi fik både handlet og snakket og grint. Da jeg således drog hjemad med min nyerhvervelse, slog det mig, hvor fantastisk dejligt det er, at der i denne hastigt omskiftelige verden, stadig findes små unikke tidslommer, som er upåvirkede af tidens jag. Små butikker, hvor man er tilbage i en hel anden verden i det øjeblik man træder ind over dørtærsklen. Tilbage i sin egen barndom og ungdom, tilbage i en tid før verden gik af lave. De hænger ikke på træerne disse små oaser, de gør ikke noget væsen af sig, ja de er faktisk overordentlig svære at støve op. Men en sådan er stadig at finde den dag i dag på Klausdalsbrovej 82.

Når der skulle handles seriøst var det i de Københavnske musikforretninger. Jeg har handlet en del (og mit bedste gear) hos Larsson og Arne i Supersound på HC Ørstedsvej. Jeg købte dog min elbas hos Aage Jensen og et par andre elbasser og guitarer hos Hagström på Åboulevarden. Min første Marshall 100 rørtop hos Jac. Jørgensen i Købmagergade, lidt højttalere og andet grej hos Apollon på Strandvejen, og et tidligt baskabinet hos John Hartwig i Studiestræde.

Lyra var vel sådan en slags genbrugsbutik når det gjaldt "rigtigt" gear, men en OK-butik til alle småtterierne som mundharper, ledninger, stativer og brugtgrej.

- Arne Jacobsen, aug. 2012

 


LYRA biksen
Foto: CykelKurt

stort billede

 

2012.Aug.15:
Stærkt inspireret af Arne Jacobsen tøffer jeg ud til Lyra Musik, for at købe en node og få en snak med hr. Bræmer.
Han viser sig at være en ældre herre med en venlig udstråling. Beredvilligt roder han rundt i adskillige papirstakke, for at finde en node til CykelKurt.
Ventetiden benytter jeg til at stille spørgsmål. Om han aldrig skal på pension, spørger jeg.
- Nej, han nægter at dø, bryder den næstkommanderende ind, de bliver 100 år i den familie, så glæd dig ikke for tidligt.
Videre fortæller næstkommandanten, at han selv kun har været 15 år i forretningen, og derfor stadig er på prøve.
Bræmer himself er 82 og agter at fortsætte så længe hjerne og krop fungerer, så det kan vare mange år endnu...
Hele besøget foregår, som også beskrevet af Arne Jacobsen, i en let og munter atmosfære, der giver mod på at vende tilbage en anden gang, og jeg kan kun anbefale folk med musikalske interesser, at unde sig selv den fornøjelse det er, at opleve Bræmer & Co. i en ånd fra en anden tid.
- Kurt Starlit

Bræmer himself bag disken
Foto: CykelKurt

stort billede

 

LYRA Musik (besøg af Kanal Gladsaxe TV)

 

--------------------------------------------------

 

Marno Sørensen

Marno's skilt i Skoubogade
Foto: CykelKurt

Hos Marno Sørensen i Skoubogade var det blæserne som var i centrum, det behøvede man slet ikke være i tvivl om. Butikken havde en lidt antikveret udstråling såvel i indretning som i forbeholdet over for alt det nye (pigtråd). Jeg har kun været i butikken ganske få gange, og har hver gang følt mig langt væk hjemmefra. Der var ikke ret meget i butikken som kunne pirre interessen hos en ung pigtrådsmusiker. Jeg kan jo se, at Marno har gjort indtryk på saxofoninteresserede, ja faktisk ser det ud til at han var en foregangsmand på feltet, men for en ung mand med interesse for elektrisk musik, var der ikke meget at komme efter.

Arne Jacobsen skriver på Facebook, 2014.Dec.11:


En æra i dansk musikliv slutter 23. dec. 2014: Marno lukker!

Marno Sørensen bragte saxofonen ind i dansk musik. Han var en af de første danske musikere, der for alvor begyndte at studere saxofonspillet. Og han skrev den første danske saxofonskole i 1921. Han blev desuden den første danske saxofonist der spillede i Radio-Ensemblet (fra 1925).

Hans musikbutik i Skoubogade har i generationer handlet med blæse- og strengeinstrumenter. I butikkens vinduer har der, så lang tid jeg husker tilbage, også altid tronet nogle flotte kontrabasser.


Musikeren Marno Sørensen

Marno's biks en augustdag i 2010

Marno's biks set fra modsatte side

Marno på Facebook

Annonce fra BEAT nr. 6, 1966 (Premier trommer, Keith Moon & The Who)

Skoubogade (Wikipedia)

 

--------------------------------------------------

 

Musikdepotet
lå i Brønshøj på flere adresser, bl.a. Frederikssundsvej og Tuxensvej. Det var i udpræget grad kopivarer man satsede på. Til gengæld havde forretningen et stort udvalg. Jeg har en skummel mistanke om, at Kugleøje og hans forældre havde noget med butikken at gøre, men det er ikke noget som har kunnet bekræftes. Jeg mener dog at have set hans far i butikken på Tuxensvej.

Kommentar fra Freddie Valgaard

Kommentar fra Jan Eskildsen

Kommentar fra Søren Saltholt

 

--------------------------------------------------

 

Musik-Forum

Musik-Forum i 1959. Bemærk det store runde skilt over forretningen. Det var udstyret med elektrisk lys
og kunne ses på lang afstand, når det proklamerede, at her bor Musik-Forum!

Foto: CykelKurt

Forretningen lå på Amagerbrogade, tæt ved Christmas Møllers Plads, og førte udover grammofonplader bl.a. de tyske Höfner guitarer. Her fik jeg min første elektriske guitar i konfirmationsgave (af min mor) i 1962, en Höfner, Model 126. Pris: 540 kr. incl. etui.

Forretningen var nydelig, indehaveren - en ældre mand i fløjlsjakke - var dygtig til at dekorere udstillingsvinduet op, så man fik lyst til at komme indenfor. Her har jeg købt mange skildpadde-plectrer, som dengang blev regnet for de bedste (det var før kunststof-plectrerne med nupret overside vandt indpas). Så kunne jeg ved samme lejlighed få mulighed for at kigge - måske endda røre - ved nogle af alle de spændende instrumenter, der altid stod i forretningen.

Forstærkere var der desværre kun ganske få af. Jeg tror indehaveren bevidst undgik forstærkere - måske fordi han ikke brød sig om den nye musik, og al den larm og uro forstærkere ville medføre, eller måske var det hensynet til naboer og genboer der gjorde udslaget. Der skulle være pænt og roligt!

 

Kommentar fra Louise Plaun, 2011.Jan.31:

Hej Kurt,
Jeg skriver til dig, fordi jeg lige har fundet din side på nettet med lidt historie om Musik-Forum på Amagerbrogade.

Det var min morfar og mormor som gennem en menneskealder "næsten" havde den butik. Det er sjovt, at der eksisterer billeder fra dengang. Jeg har ikke selv fotos af forretningen, så jeg vil gerne låne dit til mit eget arkiv.

Som barn tilbragte jeg mange, mange timer i den lille butik. Og jeg kan stadig mindes den helt specielle lugt af træ og støv, som der var. Min morfar gik meget op i sin butik og sin kolonihave i Vennelyst. Alle skilte til butikken og facaden malede han selv. Det var han meget stolt af.

Min mormor og morfar hed Willy & Helene Christophersen. De flyttede til Amager (Hollænderdybet) i ca. 1935 og boede der resten af deres liv. Så vidt jeg ved, så har de haft forretningen "altid". Fra før krigen tror jeg. I starten solgte de radioer og grammofonplader. Jeg mener at forretningen først hed Rondo Radio (eller noget i den stil). Da de fik musikinstrumenterne ind, skiftede den navn til Musik-Forum. Hvornår det præcist var, ved jeg ikke. Men mon ikke i 50'erne.

Helene arbejdede i de tidlige år i forskellige andre forretninger, mens Willy passede deres egen butik alene. Senere, nok fra starten af 60'erne, deltes de om at passe butikken. Willy gik eller cyklede hver dag om sommeren til kolonihaven i Vennelyst for at spise frokost. Og så byttede de vagt igen senere på dagen.

Hverken Willy eller Helene kunne spille noget særligt på instrumenter. Slet ikke Helene, som ikke engang var musikalsk. Men hun var til gengæld en gudsbenådet sælger og roste altid kundernes mere eller mindre heldige forsøg på en guitar til skyerne. Willy kunne spille en lille smule og gav gerne et nummer på banjoen. Den blev i øvrigt aldrig solgt, men endte hjemme hos dem selv.

Willy insisterede på at beholde butikken så længe som muligt. Pension var ikke noget, han så frem til. Så det var først i 1978 eller 1979 at han solgte butikken. På det tidspunkt var han selv 76 år gammel! Fra da af helligede han sig kolonihaven og han havde 10 gode år som pensionist inden han sagde endeligt farvel i 1988. Helene levede meget længere. Hun blev 101 år gammel og var faktisk åndsfrisk til det sidste. Hun var hos os helt til 2006.

Mange hilsener
Louise Plaun

 

--------------------------------------------------

 

Musikhjørnet / Music Corner

Reklamefoto for Musikhjørnet. Det er Svend Olaf der ekspederer. Bemærk tekst i vindue:
"Forhandler for Skandinaviens største musikforretning ALFRED CHRISTENSEN"

Musikhjørnet på Strandboulevarden 108, København Ø, var stedet hvor man købte de danske Holler forstærkere. Fabrikationen foregik muligvis andetsteds, men blev solgt fra butikken på Strandboulevarden, hvor Svend Olaf Møller - også kaldet Kugleøje og hans forældre ekspederede. I en periode var Holler-forstærkerne mere populære end Vox, f.eks. kan man se dem på mange billeder af Rivalerne, Peter Belli's gruppe. Men noget må være gået galt, for pludselig holdt produktionen op. Selv har jeg flere gange købt musikudstyr hos Kugleøje, som i øvrigt spillede harmonika. Han var vist et stort musikalsk talent, der vandt et antal konkurrencer og optrådte flere gange i dansk TV med sin harmonika.


Kommentar fra Henning Sørensen

Kommentar fra Per Søfeldt Jessen

Kommentar fra Erik Bjerre

PSJ skriver på sin hjemmeside bl.a. følgende om Svend Olaf Møller:

Svend er blind!
Men alligevel "ser" Svend mere end mange seende.
Svend er min bedste ven, ingen tvivl om det!
Jeg har kendt Svend siden vi var en 18-19 år gamle, og vi holder stadig sammen.
Svend var dengang den yngste musiker der var ansat i Statsradiofoniens Underholdnings Orkester,
og han var blændende på sin harmonika. Det er han forresten stadig.
I dag er han en af landets bedste "Suppe, steg og is" musikere
med sangerinde, gudskelov, for Svend kan ikke synge!!!


Foto: Per Søfeldt Jessen

2010.Okt.29 har Per Søfeldt været så venlig at fremsende materiale omkring Svend Olaf Møller og Musikhjørnet:

Værkstedet
Tekst under billede:
"Svend Olaf Møller - til daglig kaldet Junior - i gang med eftersyn af forstærker."

Politiken 1960.Okt.26:
"En skuffet dreng på 17 fik i aftes sit livs største overraskelse".
Her får vi historien om Musikhjørnet's opstart!

Reklamefoto, ca. 1960.
Bemærk tekst i vinduet:
"Forhandler for Skandinaviens største musikforretning ALFRED CHRISTENSEN"

Mere reklame
Tekst under billede: "Lotte fik en julegave".
Fra venstre er det Lotte, Peter Belli og Svend Olaf. Belli arbejdede i en periode i forretningen.

Regnskab
Tekst under foto:
"Dagens salg gøres op. Faderen dikterer, og Svend Olaf betjener regnemaskinen - uden at slå forkert en eneste gang. Svend Olaf er blind - men alligevel besidder han en teknisk kunnen, som forbløffer selv eksperter."

Ekstra Bladet, 1972
Tekst under billede lyder:
"Svend Olaf Møller, 29, blev født blind, men kan bygge en radioforstærker på 11 minutter."


Avis annonce for Holler, ca. 1965
Peter Belli arbejdede i en periode hos Musikhjørnet.

Per Søfeldt fortæller om Holler's forstærkerprogram:

Peter Belli's sanganlæg:
Telefunken forstærker med skydepotmetre. Jeg tror den havde 5 indgange for mikrofon og et par linje indgange. Udgangseffekt ca. 150 Watt. Vi har så vidt jeg husker aldrig selv produceret en sanganlægs forstærker. Dertil en mikser af ukendt fabrikat, måske var det en af vores egne. Og en echo maskine baseret på båndsløjfe, formodentlig Dynacord. Det eneste vi selv producerede til disse anlæg var Holler kabinettet (sanganlæg fra Holler havde kun dette kabinet til fælles).

Holler højttalersøjler var bestykket med 4 stk. Lorenz LP 312 - 12 tommer højttalere (Lorenz LP 312 coaxial speaker 30 cm). En ret dyr løsning, men det lød super rigtigt!

En spøjs historie:
I enkelte af disse sanganlæg blev der (for at spare penge for kunden) leveret en Italiensk Geloso 150 W forstærker til udgangsforstærker, en kraftfuld forstærker med 900 Volt på anoden, til rør der normalt benyttes i radiofoni-sendere. Jeg har ved et uheld prøvet at lægge hånden ned på en sådan transformator, medens forstærkeren var tændt. Jeg gik ud som et lys, og vågnede først da Svend stod og hev i mig. Jeg havde fået et gevaldigt brandsår på hånden, og var noget chokeret.

Holler forstærkere blev lavet i flere udgaver.

Holler guitar forstærker 100 W = Hollers eget sluttrin 4 x EL 34 med specieldesignede Lübke transformatorer på et rustfrit stål chassis, i starten fra Holberg Radio, senere fra vores egen tekniker Ejstrup, og til sidst Per Søfeldt. Forstærkeren var udstyret med 2 stk. 12 tommer WOLFDALE speakers.

Holler guitar forstærker 40 W = Leak rørtrin (fra deres største stereo forstærker de producerede dengang med 2 stk. løse sluttrin 4xEL34) under tekniker Ejstrup og Per Søfeldt (det er mig, sagde hunden). Forstærkeren var udstyret med 2 stk. 12 tommer WOLFDALE speakers.

Forforstærkeren var en rørforstærker baseret på ECC rør, den var udstyret med tonekontroller og tremolo, den blev forsynet med strøm fra sluttrinet. Frontpladen var graveret og poleret rustfrit stål.

Endelig blev der fremstillet en 100 W og en 40 W basforstærker, her dog i 2 kabinetter forstærker for sig og højttalerkabinet for sig. Forstærkeren havde nogle korrektioner i tonekontrollerne, ellers var forforstærkeren identisk med de rør forforstærkere der sad i alle Holler forstærkere. Højttalerkabinettet var udstyret med forskellige højttalere efter kundens ønske, eller som standard med en eller to stk. 15 tommer James B. Lansing højttaler.

Alle oplysninger taget med forbehold for en mindre end perfekt hukommelse!!!

 

Holler højttalerkabinetter

 

Svend Olaf Møller gik også ind i studieteknikken. I et popblad fra 1964 kan man læse:

Danske pigtrådsplader kan ikke sælges i udlandet, men danske orkestre kan rask væk få succes både her og der. Når det er tilfældet, siger man til sig selv: Der må for pokker da være noget i vejen med pladekvaliteten.

Tidligere Danmarksmester i harmonikaspil, nuværende indehaver af en musikforretning, opfinder og enekonstruktør af Holler sanganlæg og -forstærkere Svend Olaf Møller, Strandboulevarden 108 i København, har i årevis været brandirriteret over danske pigtrådspladers dårlige kvalitet.

For nogle måneder siden slog han i bordet og sagde: Nu skal det være slut!

Så lejede han villaen Ørager 35 i Hvidovre, fremtryllede 150.000 kroner og byggede, hvad han selv karakteriserer som "Nordeuropas mest moderne pigtråds-grammofonpladestudie". Her kan grammofonselskaberne leje sig ind med deres indspilninger.

For at bevise sine meninger, oprettede Svend Olaf Møller sit eget grammofonselskab Music Corner. Foreløbig har det nye selskab udsendt to plader med de københavnske grupper The Bristols og The Blackpools. Begge plader er teknisk af topkvalitet.

"For det første".....Svend Olaf Møller fortæller....."for det første irriterede det mig at høre, at de forskellige orkestre ved hver indspilning skulle stille med eget anlæg. Det vil sige at et godt orkester uden ordentligt anlæg altså ville lave en dårligere plade end et dårligt orkester med et godt anlæg. I vort nye studie, Holler Recording Studio, står komplette faste anlæg - selvfølgelig af mærket Holler."

"For det andet skreg jeg af grin, når jeg hørte, at visse sangoptagelser fik bedre rum-effekt ved at optagelsen skete i en trappeopgang, hvor væggene fik stemmerne til at runge. Den slags mixes hos os på teknisk forsvarlig måde."

"Ja, jeg har sågar hørt eksempler på, at optagelser blev foretaget med samtlige instrumenter og sang lagt ind i samme båndoptagelse. Vi tager rytme for sig, single og sang for sig, kor for sig og særlige lydeffekter overspilles til tider på et fjerde bånd. Til sidst mixes det hele."

"Fagfolk har taget hatten af. Men selvfølgelig er der også folk, der skumler og siger: Endnu en der vil gøre sig klog. Det sagde de også, da jeg byggede den første Holler forstærker og det første Holler sanganlæg og begyndte at konkurrere med store verdensfirmaers anlæg."

"I dag er der ingen der trækker på smilebåndet. Vore anlæg har bevist deres kvalitet. Det skal pladeselskabet også nok gøre. Det Holler jeg på!"

 

--------------------------------------------------

 

Musikhuset Ole Erling

Musikhuset Ole Erling i Herlev Centrum

 

PRIVAT FEST MED OLE ERLING
De kan altid booke Ole Erling
til at spille til en privat fest
på sit Wersi orgel,
og det til almindelig og rimelig pris...

Sådan kan man læse om Ole Erling's musikforretning, som stadig (febr. 2016) er tilgængelig på nettet - og hvor det ofte er vanskeligt at skelne mellem musikeren Ole Erling og forretningsmanden af samme navn.

Som forretningsmand starter han omkring 1970 sit eget pladeselskab, Populær Musik, senere forkortet til P.M. Music, hvor han også forsøger sig med eksport af egne produktioner.

Desuden har han i en årrække musikforretninger i Ballerup og Herlev, samtidig med at han gi'r den som suppe-steg-og-is musiker.

Langt fremme i karrieren får Ole Erling en åbenbaring, idet han hører det famøse Wersi Spectra orgel, og siden den dag har menuen stået på orgelsuppe á la Spectra.

Ole Erling var dog aldrig nogen stor musiker - dertil var han simpelthen for primitiv - mens han på det forretningsmæssige plan havde evnen til at overleve i en hård og ofte ubarmhjertig musikbranche, hvor konjukturerne går op og ned (mest ned) og kun de stærkeste overlever.

 


Ole Erling og hans Wersi orgel

 

Ole Erling (Wikipedia)

Ole Erling (booking)

Wersi Danmark

 

--------------------------------------------------

 

Selandia Radio

Selandia Radio
Amagerbrogade 46,
Tlf. AMager 1757


Selandia butikken, Amagerbrogade 46.

Selandia på hjørnet af Amagerbrogade og Sverrigsgade solgte udover radio og TV også musikinstrumenter i 1960'erne. Der var indrettet et helt lokale ud mod Amagerbrogade, hvorfra alle herlighederne kunne ses gennem det store vindue. En del af udstyret var brugt (sandsynligvis modtaget som en del af byttehandler), men selvom varerne gav lyst til at kigge nærmere efter, var personalet tydeligt indstillet på salg - ikke oseri (at oseren af i dag er køberen af i morgen, var der ikke megen forståelse for). Derfor holdt jeg øje med deres vinduer, men kom sjældent ind.

På Wikipedia kan man læse følgende:

Selandia Radio A/S var en dansk kæde af radio/tv-butikker.
Kæden bestod af af 15 butikker i Hovedstadsområdet, og omsatte i 1995/1996 for 207 mio. kr. Selandia beskæftigede 160 ansatte. I 1997 blev kæden overtaget af Fredgaard, hvorefter butikkerne blev omdannet til Fredgaard-butikker.

Kommentar fra Bjarne Krohn, 2011.Febr.14.

Krohn har bl.a. vedhæftet en købekontrakt fra 1964 med stempelmærke og det hele. I rockhistorisk sammenhæng er kontrakten vel nærmest at sammenligne med guldhornene på Nationalmuseet. Ikke mindst er det interessant at konstatere prisen på en Vox AC-30 i 1964: 3295 kr.!

Selandia på Facebook

Selandia's automatiske telefonsvarer


 

--------------------------------------------------

 

SuperSound

Super Sound butikkens sidste adresse i Skindergade

Første gang jeg støder på Super Sound er omkring 1970. Butikken ligger i i den lave ende af H.C. Ørstedsvej, nr. 6, ved Gl. Kongevej. Super Sound har købt sig ind i Svend Stein's butik plus nogle tilliggende lokaler.

Senere, ca. 1980, flytter de hen i den anden ende af H.C. Ørstedsvej, nær Åboulevarden. Begge steder kan man på bedste vis blive betjent af bl.a. Arne Schröder, rytmeguitarist hos Sir Henry (spiller bl.a. med på "Camp").

Den omstændighed, at han forstår kunsten at skabe et tillidsforhold til sine kunder, plus at han er en sympatisk person gør, at han hurigt får mange venner (se evt. yderligere omtale af AS under Fender Jazzmaster).

Shu-bi-dua guitarist Michael Hardinger arbejder også hos SuperSound i denne periode, men han er en helt anden type med en hoven og nedladende facon.


SuperSound butikken, mens den er placeret tæt på Åboulevarden.

hi res


PER-OLE LARSSON
var (og er) en igangsætter med et (kan man roligt sige) levende temperament.

I 1960'erne driver Larsson import- og produktionsfirmaet

Europæisk Musik Import A/S
Kirke Værløsevej 26 A
Lille Værløse

som bl.a. importerer de amerikanske Fender guitarer, de engelske VOX forstærkere og selv fabrikerer Max forstærkere.

I 1970 starter han musikforretningen SuperSound, som også står for importen af Fender og Vox. Fra flere ansattes side fortælles om et iltert og opfarende lederskab, der ofte forlanger det umulige af sine ansatte. Firmaets likviditet svinger voldsomt, hvorfor manglende eller forsinket udbetaling af løn er noget man må påregne som ansat.

Larsson er desuden jagtinteresseret, og også indenfor dette område er han en kontroversiel figur, bl.a. har der været en del halløj omkring jagtprøver, hvor Larsson i sin egenskab af sagkyndig er mistænkt for på forhånd at have ladet prøvens spørgsmål "sive" til eleverne.

Senere, ca. 1990, starter Larsson forretningen Guns & Gents. Den 19. august 2004 kan man på firmaets hjemmeside læse:

Ejerskifte, Guns & Gents

Forretningen ligger i hjertet af København, og har i mere end ti år været en jagtlig institution som har kunnet tiltrække jægere fra både nær og fjern.

Forretningen er skabt af Per-Ole Larsson som er inkarneret jæger og en habil skytte, der fulgte sin egen stilfulde tilgang til jagten i valg af sortiment og omgangsform med kunderne.

Per-Ole Larsson har nu solgt butikken til Lars Buchardt og Co. som siden 1. maj har arbejdet side om side med Per-Ole Larsson for at opdatere den velkendte butik i behørig respekt for den stil og det vareudbud som er blevet virksomhedens adelsmærke.

Per-Ole Larsson og frue vil fortsat være til tjeneste for kunder og venner resten af året, og har det strålende med at nye energirige mænd er kommet til og vil føre livsværket videre.

Tekst under billede:

Lars Buchardt og Per-Ole Larsson (th) giver hinanden håndslag på handlen.

På den familiære front ser det ud som om forløbet har været mere harmonisk, idet Larsson både er far, bedstefar og oldefar. Senest kan man i 2010 konstatere, at Larsson & hustru fejrer guldbryllup på ejendommen Frijsenvang v. Gilleleje.

Eskildsen Musik overtager SuperSound i 2004, moderniserer forretningen og flytter den til Skindergade 27 i indre by.


Kælderinteriør fra Super Sound forretningen i Skindergade

I febr. 2009 kan man i Super Sound's forretning i Skindergade se et opslag der bl.a. fortæller, at...

Super Sound flytter 28. febr. 2009 !!!!!

Som vore trofaste Eskildsen-kunder måske allerede ved, indgår Musikhuset Aage Jensen og Eskildsen nu i samme firma, nemlig 4Sound. 4Sound er en nordisk kæde af musikforretninger beliggende i både Norge, Sverige og Danmark.

For fortsat at kunne tilbyde den bedste service til alle vore kunder, flytter vi pr. 1. marts alle Super Sounds aktiviteter, og integrerer dem hos Musikhuset Aage Jensen på Landemærket i København. Det gælder både salg, support, kurser og undervisning. Det betyder, at vi får samlet "alt under et tag" i København.

Flytningen er i høj grad affødt af de fysiske rammer i forretningen i Skindergade. Den gamle bygning har i mange år sørget for, at Super Sound altid har haft en særlig atmosfære og stemning, men har i høj grad også indretningsmæssigt og logistisk været en begrænsning i det praktiske daglige arbejde.

Vi er kede af at det ikke har været muligt at finde en holdbar løsning, så vi kunne blive i bygningen.

Men...- når det nu er sagt... vil vi gøre alt for at vore trofaste Super Sound/Eskildsen kunder mærker så lidt til ændringerne som overhovedet muligt (bortset fra nyt telefonnummer/mail, og en ny adresse). Man vil stadig kunne møde de samme velkendte ansigter under det nye tag, og en stor del af varesortiment og -filosofi flytter med.

Med lukningen af den fysiske butik i Skindergade er et historisk kapitel slut i det Københavnske musikliv, men det bliver også starten på et nyt!


Musikeren, 2009.April.01: Super Sound er lukket

De tre store konkurrerende virksomheder, SuperSound, Eskildsen og Aage er dermed slået sammen i eet stort: 4SOUND.

Musikeren, søgning på "SuperSound".

Læs mere om SuperSound, Europæisk Musik Import og Max forstærkere under Forstærkeren.

 

--------------------------------------------------

 

Svend Stein Musik
H.C. Ørstedsvej 6
København F
Tlf. EVA 7217


Svend Stein markedsførte sit firma som MUSiKCENTRET,
men for de fleste musikere var og forblev navnet Svend Stein.

Stein's Musikhus lå på H.C. Ørstedsvej, tæt på Gl. Kongevej.

Indehaveren virkede ikke særlig interesseret i musik eller instrumenter, men sad det meste af dagen og telefonerede med sin bekendtskabskreds, beklagede sig over livets fortrædeligheder, røg cigaretter eller drak et glas vin.

Her kunne man nyde et tysk forstærker-fabrikat, som mindede meget om Fender, og som Svend Stein anbefalede på det kraftigste:

Echolette.

Jeg prøvede deres forstærkere i 1966 - det så lækkert ud, spillede godt, nogle endda med originale JBL-højttalere, og var desuden betydelig billigere end det amerikanske grej.

Et par år senere så jeg Mogens "Django" Petersen spille på en Echolette pendant til Fender Dual Showman i Revolution på Åboulevarden. Det lød fremragende.

Echolette fotos (Google Pics)

Echolette katalogside

Bemærk især højttaler model ET 400,
som er et basreflekskabinet bestykket med 2 stk. 15" (38 cm) højttalere.

Echolette echo m.m., side 8 i Alfr. Christensen 1965 katalog

Echolette programmet, side 7 i Alfr. Christensen 1969 katalog



Typeskilt for Echolette forstærker M40

Butikken blev i 1970 overtaget af (solgt til) SuperSound (Larsson).

Der findes vist ikke mange billeder af Stein's butik, men Gert Michelsen havde dog disse to perler liggende:

Fender Stratocaster, fotograferet en dag i 1963 i forretningens udstillingsvindue. Bemærk den lille pipfugl (Rødkælk), som en del af dekorationen.

Stratocasteren igen, ak ja, i 1963 var sådan en guitar vist ikke hverdagskost for særlig mange guitarister.


2015.Jan.16 skriver Gert Michelsen:

Hej Kurt,
Sender lige dette fine scan, som er fra The Beatles programmet, da de var i København, 4. juni 1964.

Desværre er jeg ikke ejer af programmet, men fik Knud Ørsted's glimrende foto-bog "Beatles i København 4.6.64" i julegave, og deri er programmet affotograferet.

Jeg var inde og se koncerten, men man kunne absolut intet høre af Beatles' fremtræden p.g.a. pigeskrig...

Det jeg studser over er, at Stein's Musikhandel annoncerer sig som VOX-specialister!

Jeg var så heldig, at kunne købe min egen AC30 i starten af 1964, men da jeg var under 18 år, så underskrev min far på købsaftalen!

Men min VOX blev købt hos APOLLON-musik!

Det der er weird er, at jeg boede (og bor) på H.C. Ørsteds Vej, så hvorfor købe den hos Apollon Musik?

Well, min far var lidt af en handelsmand, så guitaren har formentlig enten været billigere hos Apollon, eller også har han forhandlet sig frem til en billigere pris.

Ved samme lejlighed kom jeg også af med min lille Hagström kuffertforstærker på 5 watt i bytte.

Med venlig hilsen
Gert Michelsen

 

--------------------------------------------------

 

Aage Jensen, Musikhuset

Billedet, som er fra sept. 2010, viser Aage's butik set fra hjørnet af Landemærket (tv.) og Åbenrå (th.).
Tilbage i 1960'erne lå indgang og udstillingsvinduer ud til Åbenrå-siden.
Længst borte ad Åbenrå, uden for billedet, ligger værkstederne.
I dag (2014) er der indgang på hjørnet og udstilling hen langs Landemærket.

Foto: CykelKurt

Stort billede


Visitkort fra Aage Jensen, ca. 1960

Aage Jensen's butik lå i 1960'erne (og ligger stadig) på hjørnet af Åbenrå og Landemærket, Kbh. K.

Butikken var sin tids hotte sted (dengang var et "hot" sted forøvrigt "cool") med alle de fine mærker Vox, Fender og Gibson blandt meget andet. Også de skønne mikrofoner fra Shure blev forhandlet her. En af mine venner købte i et anfald af begejstring en forgyldt Shure SM57 i 1965.

Bestyrer Preben "Ulrik" Ulrichsen var en flink og imødekommende person, som var indforstået med, at man gerne ville prøve sig frem med de forskellige mærker og modeller. En låneordning var altid mulig.

Og apropos Ulrik, så var han rytmeguitarist hos Rune Christy & The Christies. Prøv f.eks. at gå ind på Dansk Rock, Pigtråd og Beat 1958-68 og søg på gruppen. På billedet ses han yderst til venstre med en Stratocaster i hånden.

RUNE CHRISTY
Sanger født Rune Winberg Christensen 29.1.1945 i Lidköping i Sverige. Startede i Radioens Drengekor, men gik ind i r.&r. omkring 1962, hvor han turnerede som solist uden fast gruppe. Indspillede i 1962 (1), som var i den blødere r.&r.-stil. Indgik i 1963 i et mere fast samarbejde med gruppen Las Vegas, som ændrede navn til The Christies. The Christies havde en skiftende besætning, men på Rune Christy & The Christies eneste udgivelse (2) (indspillet i Roklubben Kvik i 1963) bestod gruppen af

Benny Johansen (lead-g)
Jes "Fats" Rasmussen (dm)
Preben Ulrichsen (rhythm-g)
Claus Hansen (el-b).

The Christies deltog den 9. marts 1963 i "Peer Frost's Popmelodi Grand Prix", og den 17. marts 1963 i konkurrencen om kåringen af den danske Cliff Richard, men opnåede ikke at komme i finalen i nogen af konkurrencerne. Rune Christy forlod The Christies i 1964, som fortsatte med amerikaneren Bobby Lee (ex Ink-Spots) som forsanger.

I 1965 dannede Rune Christy den Everly Brothers-inspirerede duo The Christy Brothers med Peder Jelsbak (ex-The Defenders).

Indspillede to plader inden opløsningen i 1966. The Christy Brothers medvirkede i TV's "Klar i Studiet" i 1965. Rune Christy er ikke mere musikalsk aktiv, og var i 80'erne speditør. Han døde i 2003.


Aage Jensen havde udover Åbenrå-hovedsædet også en filial i Glostrup i en årrække.
Sandsynligvis p.g.a. en vanskelig økonomi blev filialen solgt omkring 1970.
En perlerække af efterfølgere har ligeledes haft svært ved at få forretningen i balance,
hvorfor den blev endelig lukket omkring 1995.

Tilbage til Aage Jensen, som også udlejede udstyr, bl.a. husker jeg en episode fra 1968, hvor forretningen stod for alt udstyret til en koncert med engelske The Move i Tivoli's Koncertsal (se evt. nærmere beskrivelse af episoden under Rockscenen, del 2). Her spillede Ulrik en central rolle.

Aage Jensen startede sin første forretning i Stengade, Kbh. N, i 1948. Det var mest harmonikaer der blev solgt. Senere, omkring 1960 da forretningen flyttede til Åbenrå (Kbh. K), kom der større udvalg på hylderne. Da jeg begyndte at købe udstyr hos Aage i 1965, var forretningen vel udrustet med Ludwig trommer, Fender guitarer og Vox forstærkere.

Gamle Aage er forlængst steget til himmels, hvorfor direktøren siden 2007 hedder Henrik Hildebrandt (ref. mail fra Jan Evensen).


I febr. 2009 kunne man i SuperSound's forretning i Skindergade se et opslag der bl.a. fortalte, at...

SuperSound flytter 28. febr. 2009 !!!!!
Som vore trofaste Eskildsen-kunder måske allerede ved, indgår Musikhuset Aage Jensen og Eskildsen nu i samme firma, nemlig 4Sound. 4Sound er en nordisk kæde af musikforretninger beliggende i både Norge, Sverige og Danmark.

For fortsat at kunne tilbyde den bedste service til alle vore kunder, flytter vi pr. 1. marts alle Super Sounds aktiviteter, og integrerer dem hos Musikhuset Aage Jensen på Landemærket i København. Det gælder både salg, support, kurser og undervisning. Det betyder, at vi får samlet "alt under et tag" i København.

Flytningen er i høj grad affødt af de fysiske rammer i forretningen i Skindergade. Den gamle bygning har i mange år sørget for, at SuperSound altid har haft en særlig atmosfære og stemning, men har i høj grad også indretningsmæssigt og logistisk været en begrænsning i det praktiske daglige arbejde.

Vi er kede af at det ikke har været muligt at finde en holdbar løsning, så vi kunne blive i bygningen.

Men - når det nu er sagt - vil vi gøre alt for at vore trofaste Super Sound/Eskildsen kunder mærker så lidt til ændringerne som overhovedet muligt (bortset fra nyt telefonnummer/mail, og en ny adresse).

Man vil stadig kunne møde de samme velkendte ansigter under det nye tag, og en stor del af varesortiment og -filosofi flytter med.

Med lukningen af den fysiske butik i Skindergade er et historisk kapitel slut i det Københavnske musikliv, men det bliver også starten på et nyt!


Med SuperSound's lukning er livet samtidig taget af Aage's største konkurrent i hovedstadsområdet. SuperSound var op til overtagelsen ejet af Eskildsen, men sandsynligvis har de to parter slået kludene sammen på Landemærket, for at overleve en svær tid for alle i musikbranchen.

Musikhuset Aage Jensen

Aage på Facebook

4Sound på Facebook

 

--------------------------------------------------

 

 

 

 

LiNKS:

Rockscenen, del 1

Rockscenen, del 2

Spillesteder

Rock Elektronik

Pigtrådsøkonomi

Fender Jazzmaster

Fender Broadcaster

Fender katalog 1968

Kommentar fra Ole Rahr

 

 


 

 

 

Siden er under konstant overvejelse og udvidelse.
Hvis du derfor har en mening om stoffet i almindelighed
eller konkrete steder og episoder i særdeleshed, hører jeg gerne fra dig.
Skriv til:


Mange tak!

Kurt Starlit
aka CykelKurt

 

 

Musik Index

 

Forsiden