Musikhuse, del 2

Indkøb af pigtrådsgrej i 1960'erne

Tilbage til Musikhuse, del 1

Hvis du sidder inde med oplysninger, som kan gøre siden mere korrekt eller læseværdig, hører jeg gerne fra dig.
Skriv venligst til:

.

Musikalsk hilsen
Kurt Starlit
- aka CykelKurt

I samme serie:
Rockscenen, del 1 Rockscenen, del 2 Spillesteder Rock Elektronik Pigtrådsøkonomi Fender Jazzmaster Fender Broadcaster

 

Seneste opdatering: 2020.April.17

 

--------------------------------------------------

 

Lyra Musik
Klausdalsbrovej 82
2860 Søborg


Lyra Musik på Klausdalsbrovej
Foto: Arne Jacobsen

stort billede

Lyra Musik kendte jeg desværre kun af omtale, indtil Arne Jacobsen gjorde opmærksom på fænoménet:

Var i dag et smut inde ad Klausdalsbrovej for at handle lidt musikgrej. Jeg stod og manglede et stativ til min nye kontrabas, og tænkte på om mon ikke gode gamle Bræmer i "Lyra" skulle ligge inde med et sådant.

"Lyra Musik" ligger på hjørnet af Klausdalsbrovej og Buddinge Hovedgade, og her har indehaveren Bræmer haft sin musikforretning siden starten i 1962, altså i 50 samfulde år. Rigtig mange af os rødder, der begyndte at spille rockmusik da Beatles og Rolling Stones viste vejen, handlede meget af vores første musikgrej hos Lyra. Og når grejet skulle skiftes ud til noget nyere, smartere og bedre lagde vi ikke sjældent vejen omkring "Lyra" for at høre hvad Bræmer ville give for det gamle.

Når man træder ind i butikken her mere end en menneskealder senere, ligner alt sig selv. Musikinstrumenterne og forstærkerne der står til salg er for manges vedkommende nøjagtig de samme som vi spillede på i 60'erne og 70'erne. Jeg tror sågar tæpperne på gulvene er de samme, og støvet på hylderne og i krogene ligeledes. Bræmer ligner sig selv på en prik, øjensynligt helt gået fri af tidens tand, stadig storsmilende og god for en let og munter sludder.

Og selvfølgelig havde han et vaskeægte König & Meyer stativ, endda til en pris langt under hvad jeg skulle have givet et andet sted. Så vi fik både handlet og snakket og grint. Da jeg således drog hjemad med min nyerhvervelse, slog det mig, hvor fantastisk dejligt det er, at der i denne hastigt omskiftelige verden, stadig findes små unikke tidslommer, som er upåvirkede af tidens jag. Små butikker, hvor man er tilbage i en hel anden verden i det øjeblik man træder ind over dørtærsklen. Tilbage i sin egen barndom og ungdom, tilbage i en tid før verden gik af lave. De hænger ikke på træerne disse små oaser, de gør ikke noget væsen af sig, ja de er faktisk overordentlig svære at støve op. Men en sådan er stadig at finde den dag i dag på Klausdalsbrovej 82.

Når der skulle handles seriøst var det i de Københavnske musikforretninger. Jeg har handlet en del (og mit bedste gear) hos Larsson og Arne i Supersound på HC Ørstedsvej. Jeg købte dog min elbas hos Aage Jensen og et par andre elbasser og guitarer hos Hagström på Åboulevarden. Min første Marshall 100 rørtop hos Jac. Jørgensen i Købmagergade, lidt højttalere og andet grej hos Apollon på Strandvejen, og et tidligt baskabinet hos John Hartwig i Studiestræde.

Lyra var vel sådan en slags genbrugsbutik når det gjaldt "rigtigt" gear, men en OK-butik til alle småtterierne som mundharper, ledninger, stativer og brugtgrej.

- Arne Jacobsen, aug. 2012

 


LYRA biksen
Foto: CykelKurt

stort billede

 

2012.Aug.15:
Stærkt inspireret af Arne Jacobsen tøffer jeg ud til Lyra Musik, for at købe en node og få en snak med hr. Bræmer.
Han viser sig at være en ældre herre med en venlig udstråling. Beredvilligt roder han rundt i adskillige papirstakke, for at finde en node til CykelKurt.
Ventetiden benytter jeg til at stille spørgsmål. Om han aldrig skal på pension, spørger jeg.
- Nej, han nægter at dø, bryder den næstkommanderende ind, de bliver 100 år i den familie, så glæd dig ikke for tidligt.
Videre fortæller næstkommandanten, at han selv kun har været 15 år i forretningen, og derfor stadig er på prøve.
Bræmer himself er 82 og agter at fortsætte så længe hjerne og krop fungerer, så det kan vare mange år endnu...
Hele besøget foregår, som også beskrevet af Arne Jacobsen, i en let og munter atmosfære, der giver mod på at vende tilbage en anden gang, og jeg kan kun anbefale folk med musikalske interesser, at unde sig selv den fornøjelse det er, at opleve Bræmer & Co. i en ånd fra en anden tid.
- Kurt Starlit

Bræmer himself bag disken
Foto: CykelKurt

stort billede

 

LYRA Musik (besøg af Kanal Gladsaxe TV)

 

--------------------------------------------------

 

Marno Sørensen
Skoubogade 5
København K


Marno's skilt i Skoubogade
Foto: CykelKurt

Hos Marno Sørensen i Skoubogade var det blæserne som var i centrum, det behøvede man slet ikke være i tvivl om. Butikken havde en lidt antikveret udstråling såvel i indretning som i forbeholdet over for alt det nye (pigtråd). Jeg har kun været i butikken ganske få gange, og har hver gang følt mig langt væk hjemmefra. Der var ikke ret meget i butikken som kunne pirre interessen hos en ung pigtrådsmusiker. Jeg kan jo se, at Marno har gjort indtryk på saxofoninteresserede, ja faktisk ser det ud til at han var en foregangsmand på feltet, men for en ung mand med interesse for elektrisk musik, var der ikke meget at komme efter.

Arne Jacobsen skriver på Facebook, 2014.Dec.11:


En æra i dansk musikliv slutter 23. dec. 2014: Marno lukker!

Marno Sørensen bragte saxofonen ind i dansk musik. Han var en af de første danske musikere, der for alvor begyndte at studere saxofonspillet. Og han skrev den første danske saxofonskole i 1921. Han blev desuden den første danske saxofonist der spillede i Radio-Ensemblet (fra 1925).

Hans musikbutik i Skoubogade har i generationer handlet med blæse- og strengeinstrumenter. I butikkens vinduer har der, så lang tid jeg husker tilbage, også altid tronet nogle flotte kontrabasser.


Musikeren Marno Sørensen

Marno's biks en augustdag i 2010

Marno's biks set fra modsatte side

Marno på Facebook

Annonce fra BEAT nr. 6, 1966 (Premier trommer, Keith Moon & The Who)

Skoubogade (Wikipedia)

 

--------------------------------------------------

 

Musikdepotet
lå i Brønshøj på flere adresser, bl.a. Frederikssundsvej og Tuxensvej. Det var i udpræget grad kopivarer man satsede på. Til gengæld havde forretningen et stort udvalg. Jeg har en skummel mistanke om, at Kugleøje og hans forældre havde noget med butikken at gøre, men det er ikke noget som har kunnet bekræftes. Jeg mener dog at have set hans far i butikken på Tuxensvej.


Musikdepotets label på en Stratocaster fra 1990.
Foto: Bo Dadlnet

Kommentar fra Freddie Valgaard

Kommentar fra Jan Eskildsen

Kommentar fra Søren Saltholt

 

--------------------------------------------------

 

Musik-Forum
Amagerbrogade ...
København S


Musik-Forum i 1959. Bemærk det store runde skilt over forretningen. Det var udstyret med elektrisk lys
og kunne ses på lang afstand, når det proklamerede, at her bor Musik-Forum!

Foto: CykelKurt

Forretningen lå på Amagerbrogade, tæt ved Christmas Møllers Plads, og førte udover grammofonplader bl.a. de tyske Höfner guitarer. Her fik jeg min første elektriske guitar i konfirmationsgave (af min mor) i 1962, en Höfner, Model 126. Pris: 540 kr. incl. etui.

Forretningen var nydelig, indehaveren - en ældre mand i fløjlsjakke - var dygtig til at dekorere udstillingsvinduet op, så man fik lyst til at komme indenfor. Her har jeg købt mange skildpadde-plectrer, som dengang blev regnet for de bedste (det var før kunststof-plectrerne med nupret overside vandt indpas). Så kunne jeg ved samme lejlighed få mulighed for at kigge - måske endda røre - ved nogle af alle de spændende instrumenter, der altid stod i forretningen.

Forstærkere var der desværre kun ganske få af. Jeg tror indehaveren bevidst undgik forstærkere - måske fordi han ikke brød sig om den nye musik, og al den larm og uro forstærkere ville medføre, eller måske var det hensynet til naboer og genboer der gjorde udslaget. Der skulle være pænt og roligt!

 

Kommentar fra Louise Plaun, 2011.Jan.31:

Hej Kurt,
Jeg skriver til dig, fordi jeg lige har fundet din side på nettet med lidt historie om Musik-Forum på Amagerbrogade.

Det var min morfar og mormor som gennem en menneskealder "næsten" havde den butik. Det er sjovt, at der eksisterer billeder fra dengang. Jeg har ikke selv fotos af forretningen, så jeg vil gerne låne dit til mit eget arkiv.

Som barn tilbragte jeg mange, mange timer i den lille butik. Og jeg kan stadig mindes den helt specielle lugt af træ og støv, som der var. Min morfar gik meget op i sin butik og sin kolonihave i Vennelyst. Alle skilte til butikken og facaden malede han selv. Det var han meget stolt af.

Min mormor og morfar hed Willy & Helene Christophersen. De flyttede til Amager (Hollænderdybet) i ca. 1935 og boede der resten af deres liv. Så vidt jeg ved, så har de haft forretningen "altid". Fra før krigen tror jeg. I starten solgte de radioer og grammofonplader. Jeg mener at forretningen først hed Rondo Radio (eller noget i den stil). Da de fik musikinstrumenterne ind, skiftede den navn til Musik-Forum. Hvornår det præcist var, ved jeg ikke. Men mon ikke i 50'erne.

Helene arbejdede i de tidlige år i forskellige andre forretninger, mens Willy passede deres egen butik alene. Senere, nok fra starten af 60'erne, deltes de om at passe butikken. Willy gik eller cyklede hver dag om sommeren til kolonihaven i Vennelyst for at spise frokost. Og så byttede de vagt igen senere på dagen.

Hverken Willy eller Helene kunne spille noget særligt på instrumenter. Slet ikke Helene, som ikke engang var musikalsk. Men hun var til gengæld en gudsbenådet sælger og roste altid kundernes mere eller mindre heldige forsøg på en guitar til skyerne. Willy kunne spille en lille smule og gav gerne et nummer på banjoen. Den blev i øvrigt aldrig solgt, men endte hjemme hos dem selv.

Willy insisterede på at beholde butikken så længe som muligt. Pension var ikke noget, han så frem til. Så det var først i 1978 eller 1979 at han solgte butikken. På det tidspunkt var han selv 76 år gammel! Fra da af helligede han sig kolonihaven og han havde 10 gode år som pensionist inden han sagde endeligt farvel i 1988. Helene levede meget længere. Hun blev 101 år gammel og var faktisk åndsfrisk til det sidste. Hun var hos os helt til 2006.

Mange hilsener
Louise Plaun

 

--------------------------------------------------

 

Musikhjørnet / Music Corner
Strandboulevard 108
København Ø
Tlf. TRia 562


Reklamefoto for Musikhjørnet. Det er Svend Olaf der ekspederer. Bemærk tekst i vindue:
"Forhandler for Skandinaviens største musikforretning ALFRED CHRISTENSEN"

Musikhjørnet på Strandboulevarden 108, København Ø, var stedet hvor man købte de danske Holler forstærkere. Fabrikationen foregik muligvis andetsteds, men blev solgt fra butikken på Strandboulevarden, hvor Svend Olaf Møller - også kaldet Kugleøje og hans forældre ekspederede. I en periode var Holler-forstærkerne mere populære end Vox, f.eks. kan man se dem på mange billeder af Rivalerne, Peter Belli's gruppe. Men noget må være gået galt, for pludselig holdt produktionen op. Selv har jeg flere gange købt musikudstyr hos Kugleøje, som i øvrigt spillede harmonika. Han var vist et stort musikalsk talent, der vandt et antal konkurrencer og optrådte flere gange i dansk TV med sin harmonika.


Kommentar fra Henning Sørensen

Kommentar fra Per Søfeldt Jessen

Kommentar fra Erik Bjerre

PSJ skriver på sin hjemmeside bl.a. følgende om Svend Olaf Møller:

Svend er blind!
Men alligevel "ser" Svend mere end mange seende.
Svend er min bedste ven, ingen tvivl om det!
Jeg har kendt Svend siden vi var en 18-19 år gamle, og vi holder stadig sammen.
Svend var dengang den yngste musiker der var ansat i Statsradiofoniens Underholdnings Orkester,
og han var blændende på sin harmonika. Det er han forresten stadig.
I dag er han en af landets bedste "Suppe, steg og is" musikere
med sangerinde, gudskelov, for Svend kan ikke synge!!!


Foto: Per Søfeldt Jessen

2010.Okt.29 har Per Søfeldt været så venlig at fremsende materiale omkring Svend Olaf Møller og Musikhjørnet:

Værkstedet
Tekst under billede:
"Svend Olaf Møller - til daglig kaldet Junior - i gang med eftersyn af forstærker."

Politiken 1960.Okt.26:
"En skuffet dreng på 17 fik i aftes sit livs største overraskelse".
Her får vi historien om Musikhjørnet's opstart!

Reklamefoto, ca. 1960.
Bemærk tekst i vinduet:
"Forhandler for Skandinaviens største musikforretning ALFRED CHRISTENSEN"

Mere reklame
Tekst under billede: "Lotte fik en julegave".
Fra venstre er det Lotte, Peter Belli og Svend Olaf. Belli arbejdede i en periode i forretningen.

Regnskab
Tekst under foto:
"Dagens salg gøres op. Faderen dikterer, og Svend Olaf betjener regnemaskinen - uden at slå forkert en eneste gang. Svend Olaf er blind - men alligevel besidder han en teknisk kunnen, som forbløffer selv eksperter."

Ekstra Bladet, 1972
Tekst under billede lyder:
"Svend Olaf Møller, 29, blev født blind, men kan bygge en radioforstærker på 11 minutter."


Avis annonce for Holler, ca. 1965
Peter Belli arbejdede i en periode hos Musikhjørnet.

Per Søfeldt fortæller om Holler's forstærkerprogram:

Peter Belli's sanganlæg:
Telefunken forstærker med skydepotmetre. Jeg tror den havde 5 indgange for mikrofon og et par linje indgange. Udgangseffekt ca. 150 Watt. Vi har så vidt jeg husker aldrig selv produceret en sanganlægs forstærker. Dertil en mikser af ukendt fabrikat, måske var det en af vores egne. Og en echo maskine baseret på båndsløjfe, formodentlig Dynacord. Det eneste vi selv producerede til disse anlæg var Holler kabinettet (sanganlæg fra Holler havde kun dette kabinet til fælles).

Holler højttalersøjler var bestykket med 4 stk. Lorenz LP 312 - 12 tommer højttalere (Lorenz LP 312 coaxial speaker 30 cm). En ret dyr løsning, men det lød super rigtigt!

En spøjs historie:
I enkelte af disse sanganlæg blev der (for at spare penge for kunden) leveret en Italiensk Geloso 150 W forstærker til udgangsforstærker, en kraftfuld forstærker med 900 Volt på anoden, til rør der normalt benyttes i radiofoni-sendere. Jeg har ved et uheld prøvet at lægge hånden ned på en sådan transformator, medens forstærkeren var tændt. Jeg gik ud som et lys, og vågnede først da Svend stod og hev i mig. Jeg havde fået et gevaldigt brandsår på hånden, og var noget chokeret.

Holler forstærkere blev lavet i flere udgaver.

Holler guitar forstærker 100 W = Hollers eget sluttrin 4 x EL 34 med specieldesignede Lübke transformatorer på et rustfrit stål chassis, i starten fra Holberg Radio, senere fra vores egen tekniker Ejstrup, og til sidst Per Søfeldt. Forstærkeren var udstyret med 2 stk. 12 tommer WOLFDALE speakers.

Holler guitar forstærker 40 W = Leak rørtrin (fra deres største stereo forstærker de producerede dengang med 2 stk. løse sluttrin 4xEL34) under tekniker Ejstrup og Per Søfeldt (det er mig, sagde hunden). Forstærkeren var udstyret med 2 stk. 12 tommer WOLFDALE speakers.

Forforstærkeren var en rørforstærker baseret på ECC rør, den var udstyret med tonekontroller og tremolo, den blev forsynet med strøm fra sluttrinet. Frontpladen var graveret og poleret rustfrit stål.

Endelig blev der fremstillet en 100 W og en 40 W basforstærker, her dog i 2 kabinetter forstærker for sig og højttalerkabinet for sig. Forstærkeren havde nogle korrektioner i tonekontrollerne, ellers var forforstærkeren identisk med de rør forforstærkere der sad i alle Holler forstærkere. Højttalerkabinettet var udstyret med forskellige højttalere efter kundens ønske, eller som standard med en eller to stk. 15 tommer James B. Lansing højttaler.

Alle oplysninger taget med forbehold for en mindre end perfekt hukommelse!!!

 

Holler højttalerkabinetter

 

Svend Olaf Møller går også ind i studieteknikken. I popbladet BEAT no. 2 - april 1965 - (side 15) kan man læse:

Danske pigtrådsplader kan ikke sælges i udlandet, men danske orkestre kan rask væk få succes både her og der. Når det er tilfældet, siger man til sig selv: Der må for pokker da være noget i vejen med pladekvaliteten.

Tidligere Danmarksmester i harmonikaspil, nuværende indehaver af en musikforretning, opfinder og enekonstruktør af Holler sanganlæg og -forstærkere Svend Olaf Møller, Strandboulevarden 108 i København, har i årevis været brandirriteret over danske pigtrådspladers dårlige kvalitet.

For nogle måneder siden slog han i bordet og sagde: Nu skal det være slut!

Så lejede han villaen Ørager 35 i Hvidovre, fremtryllede 150.000 kroner og byggede, hvad han selv karakteriserer som "Nordeuropas mest moderne pigtråds-grammofonpladestudie". Her kan grammofonselskaberne leje sig ind med deres indspilninger.

For at bevise sine meninger, oprettede Svend Olaf Møller sit eget grammofonselskab Music Corner. Foreløbig har det nye selskab udsendt to plader med de københavnske grupper The Bristols og The Blackpools. Begge plader er teknisk af topkvalitet.

"For det første".....Svend Olaf Møller fortæller....."for det første irriterede det mig at høre, at de forskellige orkestre ved hver indspilning skulle stille med eget anlæg. Det vil sige at et godt orkester uden ordentligt anlæg altså ville lave en dårligere plade end et dårligt orkester med et godt anlæg. I vort nye studie, Holler Recording Studio, står komplette faste anlæg - selvfølgelig af mærket Holler."

"For det andet skreg jeg af grin, når jeg hørte, at visse sangoptagelser fik bedre rum-effekt ved at optagelsen skete i en trappeopgang, hvor væggene fik stemmerne til at runge. Den slags mixes hos os på teknisk forsvarlig måde."

"Ja, jeg har sågar hørt eksempler på, at optagelser blev foretaget med samtlige instrumenter og sang lagt ind i samme båndoptagelse. Vi tager rytme for sig, single og sang for sig, kor for sig og særlige lydeffekter overspilles til tider på et fjerde bånd. Til sidst mixes det hele."

"Fagfolk har taget hatten af. Men selvfølgelig er der også folk, der skumler og siger: Endnu en der vil gøre sig klog. Det sagde de også, da jeg byggede den første Holler forstærker og det første Holler sanganlæg og begyndte at konkurrere med store verdensfirmaers anlæg."

"I dag er der ingen der trækker på smilebåndet. Vore anlæg har bevist deres kvalitet. Det skal pladeselskabet også nok gøre. Det Holler jeg på!"

 

Gert Michelsen fortæller om en pladeindspilning med musikgruppen The Rollings:

Rollings foretog en pladeindspilning i Svend Olaf Møllers musikstudie 7. januar 1965. Han ejede musikforretningen Musikhjørnet, havde lanceret Holler guitarforstærkeren, og udgav også flere plader på sit eget plademærke Music Corner. Desværre blev optagelserne med Rollings, to Jenka-numre, aldrig udsendt.

I oktober 2018 fortæller Per-Ole Larsson i et interview om Holler forstærkere og Svend Olaf Møller:

Holler blev fremstillet af en næsten blind mand der hed Svend Olaf Møller. Han blev senere ansat af mig som forretnings-bestyrer i min butik i Mørkøv på Sjælland. Han kunne ikke selv lodde eller samle, men var god bekendt til en lydtekniker der hjalp ham. Meget mere end 50 Holler forstærkere blev det vel ikke til.

I BEAT nr. 18 - 1965 finder man på side 16 (eller 22) en reklame for Holler højttalere.

I BEAT nr. 20 - 1965 finder man på side 4 en reklame for Holler højttalere.

 

2019.Jan.26 skriver Gert Michelsen:

Hej Kurt,
må desværre indrømme at jeg ikke husker meget om detaljerne fra vores indspilning hos Music Corner. Vores trommeslager i The Rollings, Jørgen Thomsen, handlede jævnligt hos Musikhjørnet, jeg mener også at vores singleguitarist Ole Steen Nielsen købte sin Vox Soundcaster guitar der. Jeg har selv været i butikken flere gange, men aldrig handlet der.

Så jeg tror at det var Jørgen Thomsen der fik overtalt Svend Olaf til indspilningen. Man kan se i bookletten til den fremragende CD "Beat Cookies 6" på Frost records at Musikhjørnet ligefrem havde en annonce (formentlig i Hit-bladet) hvor de søger grupper til indspilning.

I bookletten anføres godtnok Vibeholms Alle 16 i Glostrup som stedet hvor der blev indspillet, hvorimod på din side skrives der Ørager 35, Hvidovre.

Der har ganske givet været Holler-anlæg på stedet, husker ikke om vi slæbte trommer med, men ellers kun vores guitarer. Personligt brød jeg mig ikke om Holler-forstærkerne, jeg mener også at de rent faktisk udelukkende blev placeret i Hit-House gratis for reklamens skyld, jeg har aldrig oplevet Peter Belli & Rivalerne eller andre spille rundt om i landet på Holler-anlæg. Måske blev de også sat op i KB-hallen til koncerter, men Peter Belli-reklamen er en gimmick! Per-Ole Larsson udtaler også i interviewet på din side at der formentlig max. blev produceret cirka 50 stk. forstærkere i alt. Rent faktisk solgte Music Corner-pladerne vel heller ikke alverden, ingen af dem har været på hit-listerne i de dage - på 45cat (en fantastisk hjemmeside) er der en fin oversigt over pladerne:

45cat.com

Men The Rollings-indspilningen blev aldrig udsendt - dengang! Sidste år kom den ud på en CD: "From the Vaults and More" (JIT 0817), kun 52 år forsinket...

Svend Olaf selv var en flink fyr, og han gjorde meget for pigtrådsmusikken.

Vi valgte selv de to numre til indspilning fra vores spilleliste, vi var kæmpefans af THE JAVALINS og Ole Steen havde af sin far fået foræret en transportabel båndoptager, avanceret den gang i 1964, og på den havde han optaget JAVALINS' optræden på Dyrehavsbakken. Et af numrene "Giddy up a ding dong" var med og det kopierede vi fra a-z. B-siden "At the Jenka Show" var originalt indspillet af Jan Rohde fra Finland. Hvad vi ikke vidste, det var at Sir Henry and his Butlers også havde indspillet "Giddy up a ding dong", og den blev netop udsendt på plade i slutningen af Januar 1965, hvor vi netop havde indspillet vores version.

I sommeren 1965 da jeg var på ferie på Mallorca og Ole Steen Nielsen havde forladt gruppen til fordel for Los Flamingos, der havde Jørgen Thomsen "om-organiseret" gruppen med to nye medlemmer, så da jeg kom tilbage til Danmark var jeg ude af gruppen!

Senere hen kunne man læse i Hit-bladet at man også hos Musikhjørnet kunne booke diverse orkestre, bl.a. The Rollings, så Jørgen Thomsen har tydeligvis haft et godt samarbejde med Svend Olaf Møller.

Som nævnt kom The Rollings' Music Corner-numre endelig ud på CD i 2017 - pladen er privatfinansieret af Bjarne Pedersen, mangeårig lydtekniker på Jørgen de Mylius og Claus Hagen Pedersen's pigtråds-CD'er, men her har han samlet diverse materialer der ikke er udkommet på CD før.

Kan købes hos Mermaid Music i Grenaa: "From the Vaults & more"

m.v.h.
Gert M.

 

2019.Jan.30
Et ekstra pift fra Gert M. omkring MCA:

Der var faktisk annoncer i stort set hvert HIT-blad i 1964-65, fortrinsvis annoncer for forstærkerne, men senere annoncer for pladerne og diverse fotos af grupper der "spillede" på Holler-anlæg. I 1966 ebber det til slut helt ud med annoncer fra Musikhjørnet.

 


Annonce fra Music Corner Impress, Kugleøje's pladeselskab

stort billede


Mere af samme skuffe...

stort billede

 

Nederst på denne side findes en række links til en stor del af popbladet BEAT's udgivelser.

 

--------------------------------------------------

 

Musikhuset Ole Erling

Musikhuset Ole Erling i Herlev Centrum

 

PRIVAT FEST MED OLE ERLING
De kan altid booke Ole Erling
til at spille til en privat fest
på sit Wersi orgel,
og det til almindelig og rimelig pris...

Sådan kan man læse om Ole Erling's musikforretning, som stadig (febr. 2016) er tilgængelig på nettet - og hvor det ofte er vanskeligt at skelne mellem musikeren Ole Erling og forretningsmanden af samme navn.

Som forretningsmand starter han omkring 1970 sit eget pladeselskab, Populær Musik, senere forkortet til P.M. Music, hvor han også forsøger sig med eksport af egne produktioner.

Desuden har han i en årrække musikforretninger i Ballerup og Herlev, samtidig med at han gi'r den som suppe-steg-og-is musiker.

Langt fremme i karrieren får Ole Erling en åbenbaring, idet han hører det famøse Wersi Spectra orgel, og siden den dag har menuen stået på orgelsuppe á la Spectra.

Ole Erling var dog aldrig nogen stor musiker - dertil var han simpelthen for primitiv - mens han på det forretningsmæssige plan havde evnen til at overleve i en hård og ofte ubarmhjertig musikbranche, hvor konjukturerne går op og ned (mest ned) og kun de stærkeste overlever.

 


Ole Erling og hans Wersi orgel

 

Ole Erling (Wikipedia)

Ole Erling (booking)

Wersi Danmark

 

--------------------------------------------------

 

MUSiKTHOMSEN
Frederiksborggade
København K


Billedet af Musikthomsen's forretning afslører ikke alverden, men ihvertfald lå butikken i Frederiksborggade, ca. på højde med Nansensgade (midt på strækningen som går fra Nørreport til søerne og Dronning Louises Bro).

Klaus Lynggaard skriver i dagbladet Information, sept. 2012:

Der lå en pladebutik i Frederiksborggade, som hed Musik Thomsen. Nede for enden af Nansensgade, hvortil jeg flyttede efter et år på fabrik i Sverige. Det var efteråret 1977, og sult er ikke stærkt nok et ord til at beskrive, hvordan jeg havde det med verden. Jeg ville æde den og spytte den ud igen, ville jeg. Beruset af frihed, jo da, men også noget nervøst anlagt, der blev røget lidt vel meget hash, mens der blev lyttet til musik i stor stil samt læst reolmeter af vanartet litteratur. Når jeg altså ikke begravede mig i det engelske musikmagasin New Musical Express (kaldet NME), der udsendtes i tabloidformat på ugentlig basis. Hvis jeg altså kunne få fat på det, for det solgtes kun ganske få steder, og var man ikke på pletten på udgivelsesdagen, løb en anden heldig skid med det.

"Brølet og vreden fra de udstødte og de forbandede"

Fotografiet af Musikthomsen's butik stammer fra Arne Jacobsen, som i maj 2018 skriver:

Hej Kurt,
Jeg erindrer ikke at have set dette foto på din side over musikforretninger. Så hermed værs'go. København, måske Frederiksborggade. Et par numre længere henne lå iøvrigt Musikmads.

Og senere:

Jeg har støvet bygningen op på Google Maps: Frederiksborggade 50 er adressen. Det er helt henne ved Søtorvet på østsiden af gaden. Jeg tror aldrig jeg selv har været inde hos Musikthomsen, ej heller Musikmads. Til gengæld købte jeg i 1969 min Marshall 100 Watt top hos Jac. Jørgensen i den anden ende af Frederiksborggade.

I august 2019 skriver Gert Michelsen:

Hej Kurt,
kikkede lige igen på dine fantastiske sider - jeg havde lige i anden anledning researched på Musikthomsen og fundet ud af at de faktisk var ret store i København med 4 butikker fra 1964 og frem!

Jeg selv købte en del plader hos dem, allerede dengang havde de en fin import-service fra England og jeg læste endda på nettet at punk-bladet KLIPSX i september 1978 roser dem for at have et rigtig godt udvalg af punk-singler, igen importeret fra England på dette tidspunkt!


Andet sted på nettet kan man læse at de er specialister i amatør-musikinstrumenter. Vedhæfter denne annonce fra KTAS-telefonbogen 1968 som du måske kan bruge til siden... Ved ikke hvornår de ophørte med butikkerne...

Med venlig hilsen
Gert Michelsen

 

--------------------------------------------------

 

Selandia Radio

Selandia Radio
Amagerbrogade 46
Tlf. AMager 1757


Selandia butikken, Amagerbrogade 46.

Selandia på hjørnet af Amagerbrogade og Sverrigsgade solgte udover radio og TV også musikinstrumenter i 1960'erne. Der var indrettet et helt lokale ud mod Amagerbrogade, hvorfra alle herlighederne kunne ses gennem det store vindue. En del af udstyret var brugt, sandsynligvis modtaget som en del af udbetalingen ved a conto køb, men selvom varerne evt. skulle give lyst til at kigge nærmere efter, var personalet reserveret og tydeligt indstillet på salg - og kun salg, ikke oseri. At oseren af i dag er køberen af i morgen, var der ikke megen forståelse for. Derfor holdt jeg også øje med deres vinduer udefra, men kom kun sjældent indenfor.

En af de få gange jeg frekventerer stedet, er en dag i sommerferien 1964, for at se på en forstærker som står udstillet i vinduet. Ekspedienten er i gang med at forklare en håbefuld ung mand, at forskellen på ekko og rumklang er som forskellen på æbler og pærer. Der er ingen sammenligning, forklarer ekspedienten, men kan på den anden side heller ikke selv forklare fænoménerne (hvis du heller ikke kan, så prøv at gå ind på siden om Effektpedaler, hvor det er forklaret).

Jeg skulle selvfølgelig ikke nyde noget af at demonstrere egen uvidenhed, men forsøger at nikke og neje de rigtige steder, når ekspedienten kigger hen på mig, for at få bekræftet sin version af sagen. Episoden er en opvisning i, at salgspersonalet ofte var langt fra at være på højde med situationen, men tværtimod forsøger sig med tvivlsomme udenomsforklaringer.

Nå, men den håbefulde unge mand har også en pointe, som han gør sig store anstrengelser for at fremføre. Chancen kommer, da ekspedienten spiller et stykke populærmusik (har glemt hvilket) på grammofonen, og den håbefulde unge mand forklarer, at det nummer, det har hans orkester på deres repertoire. Han dvæler i den grad ved udtalen af REP-TO-AAAAARR (med fransk udtale), hvorfor det givetvis er meningen at vi (ekspedienten og Kurt) skal blive benovede. Andre samtidige orkestre har bare en spilleplan eller nummerliste, men dette helt unikke orkester, de har intet mindre end et REP-TO-AAAAARR (med stor åbentstående fransk mund) - ak ja!

På Wikipedia kan man læse følgende:

Selandia Radio A/S var en dansk kæde af radio/tv-butikker.
Kæden bestod af af 15 butikker i Hovedstadsområdet, og omsatte i 1995/1996 for 207 mio. kr.
Selandia beskæftigede 160 ansatte.
I 1997 blev kæden overtaget af Fredgaard, hvorefter butikkerne blev omdannet til Fredgaard-butikker.

Kommentar fra Bjarne Krohn, 2011.Febr.14.

Krohn har bl.a. vedhæftet en købekontrakt fra 1964 med stempelmærke og det hele. I rockhistorisk sammenhæng er kontrakten vel nærmest at sammenligne med guldhornene på Nationalmuseet. Ikke mindst er det interessant at konstatere prisen på en Vox AC-30 i 1964: 3295 kr.!

Selandia på Facebook

Selandia's automatiske telefonsvarer


 

--------------------------------------------------

 

SuperSound
H.C. Ørstedsvej, København F
senere Skindergade, København K


Super Sound butikkens sidste adresse i Skindergade

Første gang jeg støder på Super Sound er omkring 1970. Butikken ligger i i den lave ende af H.C. Ørstedsvej, nr. 6, ved Gl. Kongevej. Super Sound har købt sig ind i Svend Stein's butik plus nogle tilliggende lokaler.

Senere, ca. 1980, flytter de hen i den anden ende af H.C. Ørstedsvej, nær Åboulevarden. Begge steder kan man på bedste vis blive betjent af bl.a. Arne Schröder, rytmeguitarist hos Sir Henry (spiller bl.a. med på "Camp").

Den omstændighed, at han forstår kunsten at skabe et tillidsforhold til sine kunder, plus at han er en sympatisk person gør, at han hurigt får mange venner (se evt. yderligere omtale af AS under Fender Jazzmaster).

Shu-bi-dua guitarist Michael Hardinger arbejder også hos SuperSound i denne periode, men han er en helt anden type med en hoven og nedladende facon.


SuperSound butikken, mens den er placeret tæt på Åboulevarden.

hi res


PER-OLE LARSSON
var (og er) en igangsætter med et (kan man roligt sige) levende temperament.

I 1960'erne driver Larsson import- og produktionsfirmaet

Europæisk Musik Import A/S
Kirke Værløsevej 26 A
Lille Værløse

som bl.a. importerer de amerikanske Fender guitarer, de engelske VOX forstærkere og selv fabrikerer Max forstærkere.

I 1970 starter han musikforretningen SuperSound, som også står for importen af Fender og Vox. Fra flere ansattes side fortælles om et iltert og opfarende lederskab, der ofte forlanger det umulige af sine ansatte. Firmaets likviditet svinger voldsomt, hvorfor manglende eller forsinket udbetaling af løn er noget man må påregne som ansat.

Larsson er desuden jagtinteresseret, og også indenfor dette område er han en kontroversiel figur, bl.a. har der været en del halløj omkring jagtprøver, hvor Larsson i sin egenskab af sagkyndig er mistænkt for på forhånd at have ladet prøvens spørgsmål "sive" til eleverne.

Senere, ca. 1990, starter Larsson forretningen Guns & Gents. Den 19. august 2004 kan man på firmaets hjemmeside læse:

Ejerskifte, Guns & Gents

Forretningen ligger i hjertet af København, og har i mere end ti år været en jagtlig institution som har kunnet tiltrække jægere fra både nær og fjern.

Forretningen er skabt af Per-Ole Larsson som er inkarneret jæger og en habil skytte, der fulgte sin egen stilfulde tilgang til jagten i valg af sortiment og omgangsform med kunderne.

Per-Ole Larsson har nu solgt butikken til Lars Buchardt og Co. som siden 1. maj har arbejdet side om side med Per-Ole Larsson for at opdatere den velkendte butik i behørig respekt for den stil og det vareudbud som er blevet virksomhedens adelsmærke.

Per-Ole Larsson og frue vil fortsat være til tjeneste for kunder og venner resten af året, og har det strålende med at nye energirige mænd er kommet til og vil føre livsværket videre.

Tekst under billede:

Lars Buchardt og Per-Ole Larsson (th) giver hinanden håndslag på handlen.

På den familiære front ser det ud som om forløbet har været mere harmonisk, idet Larsson både er far, bedstefar og oldefar. Senest kan man i 2010 konstatere, at Larsson & hustru fejrer guldbryllup på ejendommen Frijsenvang v. Gilleleje.

Eskildsen Musik overtager SuperSound i 2004, moderniserer forretningen og flytter den til Skindergade 27 i indre by.


Kælderinteriør fra Super Sound forretningen i Skindergade

I febr. 2009 kan man i Super Sound's forretning i Skindergade se et opslag der bl.a. fortæller, at...

Super Sound flytter 28. febr. 2009 !!!!!

Som vore trofaste Eskildsen-kunder måske allerede ved, indgår Musikhuset Aage Jensen og Eskildsen nu i samme firma, nemlig 4SOUND. 4SOUND er en nordisk kæde af musikforretninger beliggende i både Norge, Sverige og Danmark.

For fortsat at kunne tilbyde den bedste service til alle vore kunder, flytter vi pr. 1. marts alle Super Sounds aktiviteter, og integrerer dem hos Musikhuset Aage Jensen på Landemærket i København. Det gælder både salg, support, kurser og undervisning. Det betyder, at vi får samlet "alt under et tag" i København.

Flytningen er i høj grad affødt af de fysiske rammer i forretningen i Skindergade. Den gamle bygning har i mange år sørget for, at Super Sound altid har haft en særlig atmosfære og stemning, men har i høj grad også indretningsmæssigt og logistisk været en begrænsning i det praktiske daglige arbejde.

Vi er kede af at det ikke har været muligt at finde en holdbar løsning, så vi kunne blive i bygningen.

Men...- når det nu er sagt... vil vi gøre alt for at vore trofaste Super Sound/Eskildsen kunder mærker så lidt til ændringerne som overhovedet muligt (bortset fra nyt telefonnummer/mail, og en ny adresse). Man vil stadig kunne møde de samme velkendte ansigter under det nye tag, og en stor del af varesortiment og -filosofi flytter med.

Med lukningen af den fysiske butik i Skindergade er et historisk kapitel slut i det Københavnske musikliv, men det bliver også starten på et nyt!


Musikeren, 2009.April.01: Super Sound er lukket

De tre store konkurrerende virksomheder, SuperSound, Eskildsen og Aage er dermed slået sammen i eet stort: 4SOUND.

Musikeren, søgning på "SuperSound".

Læs mere om SuperSound, Europæisk Musik Import og Max forstærkere under Forstærkeren.

 

--------------------------------------------------

 

Svend Stein Musik
H.C. Ørstedsvej 6
København F
Tlf. EVA 7217


Svend Stein markedsførte sit firma som MUSiKCENTRET,
men for de fleste musikere var og forblev navnet Svend Stein.

Stein's Musikhus lå på H.C. Ørstedsvej, tæt på Gl. Kongevej.

Indehaveren virkede ikke særlig interesseret i musik eller instrumenter, men sad det meste af dagen og telefonerede med sin bekendtskabskreds, beklagede sig over livets fortrædeligheder, røg cigaretter eller drak et glas vin.

Her kunne man nyde et tysk forstærker-fabrikat, som mindede meget om Fender, og som Svend Stein anbefalede på det kraftigste:

Echolette.

Jeg prøvede deres forstærkere i 1966 - det så lækkert ud, spillede godt, nogle endda med originale JBL-højttalere, og var desuden betydelig billigere end det amerikanske grej.

Et par år senere så jeg Mogens "Django" Petersen spille på en Echolette pendant til Fender Dual Showman i Revolution på Åboulevarden. Det lød fremragende.

Echolette fotos (Google Pics)

Echolette katalogside

Bemærk især højttaler model ET 400,
som er et basreflekskabinet bestykket med 2 stk. 15" (38 cm) højttalere.

Echolette echo m.m., side 8 i Alfr. Christensen 1965 katalog

Echolette programmet, side 7 i Alfr. Christensen 1969 katalog



Typeskilt for Echolette forstærker M40

Butikken blev i 1970 overtaget af (solgt til) SuperSound (Larsson).

Der findes vist ikke mange billeder af Stein's butik, men Gert Michelsen havde dog disse to perler liggende:

Fender Stratocaster, fotograferet en dag i 1963 i forretningens udstillingsvindue. Bemærk den lille pipfugl (Rødkælk), som en del af dekorationen.

Stratocasteren igen, ak ja, i 1963 var sådan en guitar vist ikke hverdagskost for særlig mange guitarister.


2015.Jan.16 skriver Gert Michelsen:

Hej Kurt,
Sender lige dette fine scan, som er fra The Beatles programmet, da de var i København, 4. juni 1964.

Desværre er jeg ikke ejer af programmet, men fik Knud Ørsted's glimrende foto-bog "Beatles i København 4.6.64" i julegave, og deri er programmet affotograferet.

Jeg var inde og se koncerten, men man kunne absolut intet høre af Beatles' fremtræden p.g.a. pigeskrig...

Det jeg studser over er, at Stein's Musikhandel annoncerer sig som VOX-specialister!

Jeg var så heldig, at kunne købe min egen AC30 i starten af 1964, men da jeg var under 18 år, så underskrev min far på købsaftalen!

Men min VOX blev købt hos APOLLON-musik!

Det der er weird er, at jeg boede (og bor) på H.C. Ørsteds Vej, så hvorfor købe den hos Apollon Musik?

Well, min far var lidt af en handelsmand, så guitaren har formentlig enten været billigere hos Apollon, eller også har han forhandlet sig frem til en billigere pris.

Ved samme lejlighed kom jeg også af med min lille Hagström kuffertforstærker på 5 watt i bytte.

Med venlig hilsen
Gert Michelsen

 

--------------------------------------------------

 

Aage Jensen, Musikhuset
Aabenraa 3 / Landemærket 29
København K


Beskrivelsen af Musikhuset Aage Jensen har efterhånden vokset sig så stor, at det er nødvendigt med en separat HTML-fil til gamle Aage.

For at komme videre til siden om Aage, klik HER.

 

 

--------------------------------------------------

 

 

LiNKS:

Rockscenen, del 1

Rockscenen, del 2

Spillesteder

Rock Elektronik

Pigtrådsøkonomi

Fender Jazzmaster

Fender Broadcaster

Fender katalog 1968

 

 


 

 

Siden er under løbende overvejelse og udvidelse.
Hvis du derfor har en mening om stoffet i almindelighed
eller konkrete steder og episoder i særdeleshed, hører jeg gerne fra dig.
Skriv til:


Mange tak!

Kurt Starlit
aka CykelKurt

 

 

Musikhuse, del 1

 

Musik Index

 

Forsiden