Jazz Noter, 5


Store og små indtryk fra jazz- og bluesmiljøet, 5. del

 

--------------------------------------------------
2016.Juni.24
Phoebe's Jazz Faves

Mette Lethan på scenen

stort billede

Line up:

Mette Lethan, vocal
For at finde Phoebe's Jazz Faves, check Mette Lethan's hjemmeside under UNDERCOVERS.

Gorm Bülow, Nord Stage Piano

Adreas Hatholt, kontrabas

Sebastian Trolle, trommer

Vi var gæster ved et guldbryllup i Nordsjælland, hvor værtsparret til alles store overraskelse havde inviteret en jazzgruppe til at spille to sæt.

Med skam at melde, må jeg indrømme at have ladet kamera og mp3 optager blive hjemme, så det bliver altså ren huskekage, at skrive en anmeldelse af gruppens optræden.

Det første jeg lagde mærke til, var gruppens sound: ikke noget med overstyret lyd eller dominerende trommesæt, næ, her var der balance i den samlede lyd - en smuk afbalanceret lyd, hvor også kontrabassen var tydelig hørbar.

Jeg prøvede at gå rundt på ejendommen, for at høre gruppen fra forskellige vinkler, men det lød bare godt, uanset om man stod lige foran gruppen eller befandt sig langt bagved.

Gruppen indledte med det svenske "Vem Vet", som efterhånden er godt udtrådt af dusinvis af håbefulde sangerinder, og selv om det heller ikke her blev fremført på nogen overbevisende måde, lød nummeret i det mindste rimeligt i PJF's version.

Herefter fulgte standard-numre som "East of The Sun", "Under my Skin" og "Fly me to The Moon", som alle blev afleveret i en afslappet stil, hvor ingen af de medvirkende lavede mere end nødvendigt.

Rent musikalsk var Gorm Bülow på keybord den mest interessante, men det skal retfærdigvis siges at ingen spillede dårligt, ligesom lyd, teknik og fremførelse var i orden.

Et par fine sæt i selskab med en gennemmusikalsk gruppe under overraskende omstændigheder.

Phoebe's Jazz Faves - Demo

For at finde Phoebe's Jazz Faves, check Mette Lethan's hjemmeside under UNDERCOVERS.

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
Copenhagen Jazz Festival 2016

Jazzfestivalen er årets musikalske højdepunkt - især hvis man er til stede. Af kontraktlige årsager er jeg nødsaget til at forlade hovedstaden i uge 26 og 27, hvorfor Copenhagen Jazz Festival for mit vedkommende bliver en saga blott.

På forhånd har jeg ellers set frem til at opleve Ben Besiakov Trio, søndag 3. juli i Det Lille Musikhus, Brolæggersstræde.

Eller Chris Tanner (klarinet og vokal) sammen med Mads Søndergaard (piano) på det lille spisested Under Uret, torsdag 7. juli.

Eller piano-monsteret Esben Just, søndag d. 10. juli på Bartof Café.

Nå, men der kommer vel andre chancer i årets løb.

Det satser vi på!


Årets plakat tegnet af Halfdan Pisket

stort billede

CJF 2016

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2017.Jan.15
Palle Mikkelborg & særlige gæster

Palle Mikkelborg

stort billede

Christians Kirke, Strandgade 1, København K
Søndag 15. januar 2017 kl. 17

Line up:
Palle Mikkelborg - trompet
Carsten Dahl - flygel
Helen Davis - harpe
Calon Harpe Ensemple
Morten Zeuten - cello
Helene Blum - vokal

Nytårskoncert med Palle Mikkelborg og særlige gæster

Det nye år spilles i gang 15. januar i Christians Kirke, når Palle Mikkelborg tager publikum med på en enestående rejse. Journey to..... kalder han koncerten, hvor gode minder, spiritualitet, nytårstanker og gode venner er ingredienserne.

Med trompet, flygel, harper, cello og sang byder Palle Mikkelborg, Carsten Dahl, Helen Davies, Calon Harpe Ensemble, Morten Zeuthen og Helene Blum det nye år velkomment. Palle Mikkelborg har komponeret en stor del af musikken, som her fremføres af et helt enestående hold, sammensat til netop denne koncert.

Trompetisten Palle Mikkeborg har modtaget adskillige priser for sit musikalske arbejde og hans såkaldte koncert-soundscapes er præget af hans interesse for den spirituelle side af tilværelsen.

Til denne helt særlige nytårskoncert har Palle Mikkelborg allieret sig med en række andre fremtrædende musikere fra forskellige sider af den danske musikscene: Pianisten Carsten Dahl, der også er et af de helt store danske jazz-navne, harpenisten Helen Davies og hendes Colon Harpe Ensemble, cellisten Morten Zeuthen og sangerinden Helene Blum, som er kendt fra den danske folk-scene.

Alt med ønsket om en smuk Journey to.....

Og det blev sine steder en smuk rejse med store orkestrale klange blandet med solistiske indslag, som tydeligt viser, at det ikke er begyndere vi har med at gøre.

Colon Harpe Ensemble viser sig at være 9 kvindelige harpenister, som bakker Helen Davies og det øvrige orkester smukt op. Desuden spiller de selv nogle spændende unisone klange, der viser harpen som et stærkt undervurderet instrument.

Omkring Mikkelborg himself kan man diskutere, hvorvidt hans musikalske univers er enestående eller nyskabende. Factum est, at der er mange musikalske genkendeligheder, når man (som jeg) i forvejen har hørt Mikkelborg adskillige gange.

Det bliver musikken ikke dårligere af, men altså heller ikke ligefrem nyskabende.

Mikkelborg's tekniske udstyr lader en del tilbage at ønske. Der er altid en portion distortion (forvrængning) i Mikkelborg's lyd. Om det er trompetens fysiske lydtryk der overstyrer mikrofonen, eller om det er den efterfølgende elektronik som ikke kan klare mosten, kan være svært at afgøre. Ihvertfald er Mikkelborg's lyd meget ofte grødet, uklar og forvrænget. Det er næppe tilsigtet!

Rent klangmæssigt kører Mikkelborg det meste af tiden med en form for repeat (gentagelse) af trompetens toner, som ofte er direkte forstyrrende. Det er næppe heller tilsigtet!

Ang. det rent musikalske, så var der stedvise højdepunkter, men hovedindtrykket af Mikkelborg's præstationer er, at det meste er hørt før.

Som ekstranummer efter en lang klapsalve fra en fuldstændig fyldt Christians Kirke, spiller Mikkelborg & Dahl en formidabel version af "Over the Rainbow" - smukt, melodisk og dynamisk.

Tænk, hvis Mikkelborg ville spille lidt mere i den afdeling!

Palle Mikkelborg (official web site)

Palle Mikkelborg (Wikipedia)

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2017.April.02
Swingers
med Mads Søndergaard


Swingers i aktion.
Mads Søndergaard gemmer sig bag saxofonisten.
Foto: CykelKurt

stort billede

Axelborg Bodega,
Axeltorv 1,
1609 København V

Line up:
Jørgen Vestergaard, sax
Jochen Ottens, guitar & vocals
Mads Søndergaard, piano
Ib Lund, bas
Bjørn Otto, trommer

April måned starter med Swingers, som denne gang har Mads Søndergaard med på piano, det er da et scoop, så kom og se og lyt med, men husk bordbestillingen.

Det er habile musikere vi har med at gøre i Swingers, alle spiller rimeligt, selv om Mads Søndergaard er i en klasse for sig selv.

Der er en fin stemning på Axelborg, mange gæster spiser middag, mens de nyder musikken, og indimellem kommer en solist på scenen, som kun gør oplevelsen af et gedigent orkester endnu bedre.

Numrene og arrangementerne er de velkendte, som f.eks. "Misty", "Lady be Good", "The Girl from Ipanema", "All of Me", "What a wonderful World", "Bye Bye Blackbird" og sluttelig "When Lights are Low".

En helt igennem fornøjelig oplevelse.

Misty

When Lights are Low

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2017.Maj.02
Palæ Bar

Palæ Bar på en stille dag

stort billede

Palæ Bar,
Ny Adelgade 5,
1104 København K.

Mandag-onsdag kl. 11-01,
torsdag-lørdag kl. 11-03,
søndag kl. 16-01

Palæ Bar er et stemningsfyldt spillested inde midt i byen med atmosfære og gode vibrationer.

Mangen en søndag er der jazz på stedet. På samme måde som under Copenhagen Jazz Festival

En gang om året uddeles Palæ Bars Jazzpris på 25.000 kroner til en musiker, som har gjort sig positivt bemærket. Prisen overrækkes den 1. juli af stedets indehaver, Peter Fredholt.

Det er nok den begivenhed, som skaber mest røre i andedammen.

"Hæmninger fjernes uden ansvar", kan man læse på et af de gamle emaljeskilte, som er en del af dekorationen på Palæ Bar. Det er ikke helt ved siden af, og jeg har båret en lille fjer hjem mere end een gang fra dette skønne sted.

Kan på enhver måde anbefales.


Palæ Bar

Palæ Bar (Google Pics)

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2017.Juli.12
COPENHAGEN JAZZ FESTIVAL 2017
Niels Wilhelm Knudsen Quintet

Foto: CykelKurt

stort billede

Huset-KBH,
København K

Line up:

Niels Wilhelm Knudsen, kontrabas
Martin Fabricius, vibrafon
Jens Søndergaard, alt- & tenor sax
Dennis Drud, trommer
Thomas Maintz, guitar

PROGRAMTEKST
Onsdag 12/7 kl. 14:30

I began my musical journey playing electric bass in a Rock band as a teenager around 1990. Moving to Copenhagen, I started gigging with a Metal band and various wedding bands playing Pop, Soul, Funk and Salsa.

By the late 90s I stumbled across a beautiful old doublebass in a recording studio. I fell in Love with the instrument immidiately! I sold my CD collection to raise money for a doublebass, and began playing Jazz.

In the early 00s I enrolled in Musicology studies at the University of Copenhagen, earning a Bachelor degree. This led to teaching positions at various music schools and a lot a private bass students.

Around the same time I started playing with a cover band doing Black Sabbath songs, we played a lot of shows around Denmark.

I Love a challenge and this has led me into a wide range of bands and projects over the years:
Theater work, Avantgardejazz, Gypsy Swing, Singer/Songwriter, Choirs, Country musics.

But since I got my hands on the double bass I have been playing a lot of Jazz with lots of small groups, with lots of great players

This led me to finally forming my own group and start recording my own music. I still play all kinds of music and love doing it.

- NWK

Så ved vi det. Med en voldsom baggrund i rocken er det spændende, om manden faktisk kan spille jazz (der er en deprimerende række eksempler på det modsatte).

Nå, men vi møder op en halv time før koncert start i Huset's gård, hvor det meget hurtigt står klart, at alle fem musikere spiller godt hver for sig og sammen.

NWH, som er gruppens leder, har skrevet alle numre, men dominerer på ingen måde spillemæssigt - næsten tværtimod.

Gruppens stil kan minde om noget man har hørt før, f.eks. Ronnie Scott på hans Jazz Club i London. Det skal ikke forstås som en kritik af gruppen, men tværtimod som en ros.

Konklusion: en velspillende gruppe, hvor alle bidrager til det positive indtryk.

Niels Wilhelm Knudsen (official homepage)

--------------------------------------------------

 

--------------------------------------------------
2017.Sept.23
Peace of Cake

Peace of Cake på scenen
Fra venstre er det Dina Liu Holm Skovbjerg på tværfløjte, Johanna Cecilie Kjær Blomquist på trompet og Sofie Marie Nielsen på elbas.
Herefter er det trommeslager Kristoffer Juel, som også er gruppens instruktør og sluttelig Sine Kamilla Hansen på klaver.
Foto: CykelKurt

stort billede

VerdensKulturCentret,
Nørre Allé 7,
København N

Gratis koncert med JazzCamp for Piger
Oplev jazzkoncert med pigerne fra årets JazzCamp
- et projekt som giver flere piger mulighed for at spille jazz.

Arrangeret af POW, Power of Women Festival Copenhagen.
Lør. d. 23. september 2017, kl. 13-13.30. (Fri entré)
VerdensKulturCentret, Nørre Allé 7, København N

Som et led i præsentationen af pige-jazz-grupper afholder JazzCamp denne koncert.

Det drejer sig om jazzgruppen Peace of Cake fra Fakse, som med fire kvindelige medlemmer må siges at opfylde betingelserne:

Dina Liu Holm Skovbjerg - tværfløjte

Johanna Cecilie Kjær Blomquist - trompet

Sine Kamilla Hansen - klaver

Sofie Marie Nielsen - elbas


Tværfløjte, Trompet og Basguitar i aktion
Foto: CykelKurt

stort billede

Desværre er det vanskeligt at høre, hvad der bliver sagt oppe fra scenen, men ihvertfald er trommeslageren af hankøn, navnet er Kristoffer Juel, han fungerer som gruppens instruktør indtil man finder en kvindelig afløser.


Trompetist Johanna Cecilie Kjær Blomquist
Foto: CykelKurt

stort billede

De fremførte numre:

1. "Watermelon Man"

2. "?......."

3. "Bornholm" (selvkomponeret)

4. "Summertime"

5. "Tunnelscene" (selvkomponeret)

6. "?...."

7. "?...."

8. "Bornholm" (ekstra nummer, selvkomponeret)

 


Bassist Sofie Marie Nielsen
Foto: CykelKurt

stort billede

Gruppen's syv numre kan høres ovenstående, hvor det er ret indlysende, at der er talent til stede.

Indspilning nummer 6 er min personlige favorit med jazzet feeling, fine improer og en stabil walking basgang. Men ellers er alle numrene rimelige, når man tager i betragtning, hvor kort tid musikerne har spillet.

Som ekstranummer vælger publikum gruppens egen komposition "Bornholm" (indspilning nr. 8).

Jeg taler bagefter med Sofie, som spiller el-bas. Jeg vil bl.a. gerne vide, hvordan hun læser noden, som hun tydeligvis kigger i under hele seancen. "Jeg læser akkorden", forklarer hun. "Til at begynde med lærer jeg noden, men den bliver hurtigt lagt væk, så det kun er akkorden jeg støtter mig til."

Sofie's lyd er meget potent, d.v.s. tydelig hørbar og med en saftig sound, som indeholder både top og bund. Hendes lille basforstærker er en Gallien-Krüger bestykket med en (såvidt jeg kan bedømme) 12" højttaler. Basguitaren er en kopi af Fender Jazzmaster, Stagg eller sådan noget, og ser ud til at fungere OK.

Summa summarum:
Under forudsætning af, at musikerne arbejder målrettet videre, må det betyde, at der potentielt er muligheder forude!

Jazzpigerne

Power of Women Festival

JazzCamp for Piger

VerdensKulturCentret

--------------------------------------------------

 

 

Jazz Noter, 1

Jazz Noter, 2

Jazz Noter, 3

Jazz Noter, 4

 

Musik Index

 

Forsiden